نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 17:57

هزینه حمل‌ونقل اقیانوسی 2 برابر شد

با تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ به مسیر آفریقا، متوسط قیمت کانتینر در جهان در یک ماه گذشته بیش از 2 برابر شده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، تغییر مسیر کشتی‌ها در دریای سرخ، موجی از شوک به زنجیره‌های تامین جهانی وارد کرده و ارسال محموله‌ها به تاخیر انداخته و هزینه‌های حمل‌ونقل بالا رفته است.

آمارها شرکت مشاوره‌ای «دِروری شیپینگ» نشان می‌دهد، متوسط هزینه حمل‌ونقل یک کانتینر 40 فوتی در جهان تنها در هفته منتهی به 18 ژانویه با 23 درصد افزایش به 3 هزار و 777 دلار رسیده که بیش از 2 برابر رقم ماه گذشته است.

روزنامه وال‌استریت ژورنال با اشاره به افزایش 38 درصدی نرخ لحظه‌ای حمل یک کانتینر از چین به لس‌آنجلس در هفته منتهی به 18 ژانویه به 3 هزار و 860 دلار، نوشت: «این افزایش فراتر از مسیرهای تجاری مختل شده که چین را به اروپا و به سواحل شرقی آمریکا متصل می‌کند، احساس می‌شود.»

فیلیپ داماس، مدیرعامل «دِروری شیپینگ» می‌گوید، بی ثباتی برگشته، زمان مهمی برای کشتیرانی کانتینری بین‌المللی‌ست.

نیروهای مسلح یمن اعلام کرده‌اند تا زمانی‌که دارو و غذا به غزه ارسال نشود و به دست مردم این باریکه نرسد، مانع رسیدن کشتی‌های اسرائیلی به بندر ایلات می‌شوند و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است؛ از اینرو آمریکا و انگلیس برای حمایت از اسرائیل به یمن حمله کردند و اکنون بسیاری از شرکتی‌های کشتیرانی از عبور از این دریا خودداری می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ که قراردادهای بلندمدت با شرکت‌های کشتیرانی اقیانوس‌پیما دارند برای جبران هزینه‌های بالاتر نظیر سوخت و بیمه، هزینه‌های اضافی 20 درصدی یا بیشتر علاوه بر نرخ‌های قرارداد می‌پردازند.

بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی از کانال سوئز که سریع‌ترین مسیر برای حرکت محموله‌ها میان آسیا و اروپاست، عبور نمی‌کنند. آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، فعالیت در این مسیر که 15 درصد کشتیرانی تجاری دنیا از آن می‌گذرد تا این زمان از سال جاری میلادی، 37 درصد کاهش یافته است.

بروس زینسکی، مدیر حمل‌ونقل بین‌المللی در وودکلیف لیک، شهر پارتی سیتی مستقر در نیوجرسی، گفت، شرکتش با یک هفته تاخیر و هزینه اضافی 300 تا 500 دلاری برای هر کانتینر در مسیرهای آسیایی به بنادر آمریکا مواجه است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647417

مهمترین اخبار ایران و جهان: