نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 16:16

روزنامه آمریکایی: مصر تهدید کرده توافق صلح با اسرائیل را تعلیق خواهد کرد

همزمان با اظهارات صریح مقامات رژیم اسرائیل مبنی بر ضرورت حمله به جنوب نوار غزه، روزنامه آمریکایی نوشت که مصر تهدید کرده است که در صورت حمله ارتش صهیونیستی به رفح توافقات صلح با تل‌آویو را تعلیق خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال امروز شنبه نوشت که دولت مصر به رژیم اسرائیل هشدار داده و تهدید کرده است که اگر ارتش این رژیم به محور رفح حمله کند، معاهده صلح 1979 بین قاهره و تل‌آویو را تعلیق خواهد کرد.

شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه طی 127 روز جنگ علیه این منطقه علاوه بر جمعیت خود، میزبان ده‌ها هزار نفر از ساکنان نوار غزه از مناطق مرکزی و شمالی بوده و هم اکنون جمعیت این شهر نزدیک به یک و نیم میلیون نفر شده است.

مقامات ارشد رژیم اسرائیل طی روزهای اخیر به صراحت از نیت رژیم اسرائیل برای حمله به شهر رفح خبر داده‌اند تا گذرگاه و حدفاصل این منطقه با مصر را به کنترل خود درآورند و به زعم خود، گردان‌های باقیمانده حماس را در این منطقه از بین ببرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌وزیر رژیم اسرائیل دیروز جمعه (20 بهمن) گفت که به ارتش این رژیم دستور داده است که «طرحی برای تخلیه غیرنظامیان از رفح تهیه کند». او مدعی شده که هنوز چهارگردان از گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس در این منطقه باقی مانده تا بهانه‌ای برای تخلیه این منطقه به منظور از بین بردن این گردان‌ها داشته باشد.

این اظهارات و تحرکات صهیونیست‌ها باعث نگرانی قاهره شده و برخی منابع مطلع در منطقه نوشتند که مصر تعدادی تانک و تجهیزات در مرز مستقر کرده است.

ایالات متحده آمریکا طی روزهای گذشته با جدی شدن نیت صهیونیست‌ها در حمله به رفح در این باره هشدارهایی داده است. از جمله اینکه هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح، بدون هیچ برنامه ریزی یا کمی فکر، یک "فاجعه" خواهد بود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: ما از انجام چنین کاری بدون برنامه ریزی جدی و معتبر و همچنین بدون در نظر گرفتن تأثیرات بر کمک‌های بشردوستانه و خروج ایمن اتباع خارجی حمایت نخواهیم کرد زیرا مربوط به بیش از یک میلیون نفری است که در آنجا پناه گرفته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این باره هشدار داده است: گزارش‌ها مبنی بر تمرکز [عملیات] ارتش اسرائیل بر رفح بسیار نگران‌کننده است. هم‌اکنون نقض‌ مکرر قوانین بین‌المللی در غزه جریان دارد. به آتش‌بس فوری در نوار غزه نیاز است. به نفع اسرائیل است که مذاکرات جاری با حماس به نتیجه برسد.

از سوی دیگر برخی از ناظران بر این باورند که ارتش رژیم اسرائیل با توجه به ناکامی ‌هایی که در شمال و مرکز غزه داشته، در آستانه توافق تبادل اسرا و آتش بس، با این خط و نشان کشیدن‌ها به دنبال امتیازگیری از جنبش حماس است و فشار افکار عمومی از یک طرف و مخالفت برخی کشورهای حامی صهیونیست‌ها از طرح حمله به رفح زیاد است و تل‌آویو به دنبال حمله جدی نیست!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1667261

مهمترین اخبار ایران و جهان: