نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 14:43

برخی مشکلات سلامت کشور ریشه در کشورهای همسایه دارد

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نگاه‌ها در حوزه علم نباید محدود به مرزها باشد، اظهار کرد: دستاوردهای علمی نباید محدود به مرزها باشد و مالکیت معنوی دستاوردهای علمی می‌بایست در سطح جهان به مشارکت گذاشته شود و در راستای خدمت به بشر به‌کار گرفته شود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محمدحسین نیکنام در مراسم تقدیر از نخبگان و فرهیختگان علوم‌پایه پزشکی که صبح امروز، سه‌شنبه ۱۶ آبان در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: نگاه‌ها در حوزه علم نباید محدود به مرزها باشد؛ محدود نبودن دیدگاه‌ها در تمام عرصه‌های علمی وجود دارد اما این موضوع در عرصه پزشکی و سلامت بارز است. 

وی ادامه داد: دستاوردهای علمی نباید محدود به مرزها باشد و مالکیت معنوی دستاوردهای علمی می‌بایست در سطح جهان به مشارکت گذاشته شود و در راستای خدمت به بشر به‌کار گرفته شود. 

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی از مشکلات مختص به یک کشور نیستند و در سطح جهان وجود دارد،. افزود: تغییرات اقلیمی را در کشور خود را بررسی کنیم با مشکلات دیگر کشورها نیز مواجه می‌شویم. همانطور که مشکلات محدود به مرزها نمی‌شود علوم و دستاوردهای علمی هم نباید محدود به مرزها شود. 

نیکنام درباره دستاوردهای علمی توضیح داد: کشورهای استکباری، دستاوردهای علمی را «خواب بدون‌ تعبیر» قلمداد می‌کنند. این کشورها در دوران پاندمی کرونا از ارائه برخی از وسایل پیشگیری به کشورها مانند ماسک خودداری کردند و زمانی واکسن را در اختیار کشورها قرار دادند که از موج پاندمی کاسته شده بود. منازعات سیاسی در این کشورها بر دیدگاه‌های علمی سایه افکنده است.

وی با بیان اینکه تحت تاثیر قرار گرفتن علم در کشورهای استکباری محدود به حوزه سلامت نمی‌شود،افزود: این کشورها هیچ‌یک از مجله‌های علمی ایرانی را index نمی‌کنند و برخوردهای سخیفی دارند. 

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ایران از منظر برخورداری از استعدادها در سطح بالایی قرار دارد، ادامه داد: برخورداری از استعدادها یک امری است که به یقین رسیده است و ماحصل مدیریت فداکارانه است. 

وی با اشاره به جایگاه ایران در عرصه سلامت گفت: ما در عرصه سلامت به جایگاه والایی دست‌یافته‌ایم که این موضوع حاصل مدیریت فداکارانه و خون شهدا است.

نیکنام با بیان اینکه نظام آموزش علوم‌پزشکی در نظام سلامت ادغام یافته، تصریح کرد: ادغام آموزش در نظام سلامت را را یک مولفه بی‌نظیر برشمرد و این موضوع، غنای نظام سلامت را دو چندان کرده است. 

وی با اشاره به مشکلات نظام سلامت و بیماری در کشورهای همسایه گفت: اگرچه این کشورها با چالش‌های مواجه هستند اما ما از منظر نظام سلامت قوی هستیم. برخی از مشکلات سلامت که در کشور وجود دارد ریشه در کشورهای همسایه دارد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گستردگی مرزی با کشورهای همسایه و مشکل بودن کنترل سبب بروز برخی از مشکلات می‌شود. شهر بیرجند به تنهایی با کشور افغانستان ۳۲۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. به طور مثال، ما ویروس فلج اطفال را مهار کرده‌ایم اما دو کشور پاکستان و افغانستان با این بیماری درگیر هستند. یک ویروس در سیستان و بلوچستان کشف شد اما ما واکسیناسیون را در این استان اجرا کردیم تا این بیماری را مهار کنیم.

وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای همسایه گفت: گروه ۵ را به منظور همکاری در حوزه سلامت با کشورهای همسایه را تشکیل داده‌ایم اما این گروه در دو دولت قبلی چندان مورد توجه قرار نگرفت اما این گروه با روی کار آمدن دولت سیزدهم در کانون توجه قرار گرفته است. از زمان انتصاب دکتر عین‌الهی در مقام وزارت بهداشت تا به امروز، ۵ جلسه توسط گروه ۵ تشکیل شده است.

وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت در نظر داریم که با کشورهای کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در آمریکای لاتین نیز در حوزه سلامت همکاری کنیم. پس از تغییرات سیاسی افغانستان، بسیاری از کشورها با افغانستان قطع همکاری کرده‌اند اما پرسش «تکلیف مردم افغانستان در حوزه سلامت چیست؟» مطرح می‌شود. من باید در پاسخ به این پرسش بگویم که نظام سلامت از نظر سیاسی خنثی است.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همکاری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عرصه بین‌المللی محدود به حوزه سلامت نمی‌شود،افزود: دانشگاه «سبطین»، شعبه بین‌اللمللی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران را در شهر کربلا احداث کرده‌ایم. این دانشگاه در دور دوم پذیرش دانشجو قرار دارد و با استقبال خوبی مواجه است. این دانشگاه با جذب دانشجو در حوزه علوم‌پایه کار خود را آغاز کرد. 

وی ادامه داد: ما در حوزه علم بسیار پیشگام هستیم به نحوی که تمام دانش‌آموختگان ما توسط دیگر کشورها پذیرش می‌شوند و این موضوع نشان از غنای علمی دانشگاه‌های ما دارد.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان درباره یکی دیگر از دستاوردهای علمی حوزه درمان گفت: ربات جراح «سینا» از دیگر دستاوردها محسوب می‌شود. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564561

مهمترین اخبار ایران و جهان: