نیوز سیتی!
20 آذر 1402 - 16:23

کاهش 11 دلاری قیمت طلا در معاملات امروز

بازار طلا در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا و نتیجه نشست بانک‌های مرکزی در جهان است، از این‌رو بازار این فلز گران‌بها امروز هم شاهد ریزش‌ قیمت بود.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات امروز بازارهای جهانی کاهش یافت زیرا هم ارزش دلار ثابت مانده است و هم سرمایه‌گذاران در انتظار نشست‌های چند بانک مرکزی در جهان و انتشار آمار نرخ تورم آمریکا در این هفته هستند.

انتشار آمار تورم آمریکا شفافیت بیشتری در مورد روند حرکت نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

 هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 11 دلار و 58 سنت کاهش 1993.09 دلار فروخته شد. طلا هفته گذشته نیز حدود 3.3 درصد از ارزش خود را از دست داد که بدترین عملکرد هفتگی در بیش از 2 ماه گذشته به شمار می‌رفت.

تیم واترر، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «گزارش فرصت‌های شغلی قوی آمریکا که روز جمعه منتشر شد اندکی انتظار برای عملکرد فدرال رزرو در سال آینده را تغییر داد و مهلتی برای دلار و سوددهی اوراق قرضه ایجاد و فشار کاهشی بر قیمت طلا وارد کرد.»

آمارها نشان داد، فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی ماه گذشته 199 هزار شغل افزایش یافته است که بالاتر از برآوردها اقتصاددان‌هاست. اقتصاددان‌ها انتظار افزایش 180 هزار شغلی را داشتند. این گزارش تاجران را بر آن داشته است، به این موضوع فکر کنند که ممکن است فدرال رزرو نرخ بهره را از ماه مارس کاهش ندهد.

گزارش ماه نوامبر قیمت مصرف‌کننده آمریکا در روز سه‌شنبه به دقت توسط بازار رصد می‌شود تا سرنخ‌هایی در مورد نرخ بهره به بازار بدهد. جرم پاول، رئیس فدرال هم قرار است روز چهارشنبه بیانیه صادر کند.

بازار بسیار انتظار دارد که فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر در نشست این هفته در سطح 5.25 تا 5.50 درصد نگه دارد. بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلیس، بانک مرکزی نروژ  بانک مرکزی سوئیس همگی در روز پنج شنبه نشست دارند.

نرخ پایین بهره سبب می‌شود تا قیمت طلا به عنوان دارایی بدون بهره بالا برود.

تیم واترر افزود، در این هفته چند مانع احتمالی برای باقی ماندن طلا در بالای 2 هزار دلار وجود دارد.

وی گفت: «خروجی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و آمار نرخ بهره مشخص می‌کند که طلا در کدام طرف 2 هزار دلار قرار می‌گیرد.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1601461

مهمترین اخبار ایران و جهان: