نیوز سیتی!
01 آبان 1402 - 20:43

آزادی بیان برای رژیم صهیونیستی چه معنایی دارد؟

در عملیات «طوفان الاقصی» شریان آزاد، بی‌طرفانه و مستقل اطلاعات بزرگ‌ترین تهدید و نقطه ضعف برای ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. شاید به همین دلیل صهیونیست‌ها از هر فرصتی برای هدف قرار دادن خبرنگاران یا مسدود سازی رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت: روز جمعه کابینه رژیم صهیونیستی با انتشار اطلاعیه ای دستور داد فعالیت تمام دفاتر شبکه الجزیره در سرزمین‌های اشغالی متوقف شود. صهونیست‌ها در این اطلاعیه مدعی شدند مطالب تولید شده در این شبکه خبری تهدید علیه امنیت رژیم صهیونیستی است. کارشناسان حوزه رسانه معتقدند، انتشار مستند تحلیلی شبکه الجزیره برای راستی آزمایی ادعای رژیم صهیونیستی درباره فاجعه بیمارستان الاهلی موجب خشم صهیونیست‌ها شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی کان، کابینه رژیم صهیونیستی با تصویب قوانینی به بنیامین نتانیاهو اجازه دادند در صورت نیاز شبکه‌های تلویزیونی ای را که خطری برای امنیت رژیم صهیونیستی هستند، متوقف کند. طبق شاخص‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر، جلوگیری از فعالیت رسانه‌های قانونی و آزاد مصداق نقض آزادی بیان و آزادی رسانه‌هاست.

کابینه راست‌گرای نتانیاهو برای جلوگیری از انتشار حقیقت در نقاط مختلف جهان تنها به مسدود سازی دفاتر رسانه‌ها بسنده نمی کند، بلکه در چند روز اخیر ساختمان رسانه‌ها را در نوار غزه با بمب‌های قدرتمند هدف حمله قرار داده است. 23 مهر در حمله وحشیانه اشغالگران به «برج حجی» محل اسکان اصحاب رسانه، تعدادی از خبرنگاران شهید و زخمی شدند.

دیگر نقطه سیاه کارنامه ماشین جنگی رژیم صهیونیستی حمله به خودروی خبرنگاران در منطقه «علما الشعب» واقع در جنوب لبنان بود. در این حادثه خبرنگار رویترز به شهادت رسید و پنج خبرنگار دیگر از الجزیره، رویترز و ... مجروح شدند. در پاسخ به این اقدام غیرانسانی، حزب الله لبنان پنج پایگاه رژیم صهیونیستی را در کفرشوبا و مزارع اشغالی شبعا با خمپاره و موشک‎های هدایت شونده هدف قرار داد.

یک سال قبل نظامیان صهیونیست شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی- آمریکایی الجزیره را که در حال پوشش تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به شهرک جنین در کرانه باختری بود، با گلوله مستقیم هدف قرار دادند و به شهادت رساندند. در واکنش به این جنایت آشکار، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی بدون محکوم کردن اقدام صهیونیست‌ها صرفاً خواستار انجام تحقیقات در رابطه با شهادت ابوعاقله شد.

ابتدا تل‌آویو مسئولیت شهادت این خبرنگار مستقل را نپذیرفت و انگشت اتهام را به سوی نیروهای مقاومت نشانه رفت. با گذشت زمان و تکمیل شدن روند تحقیقات و افزایش فشارهای بین‌المللی، درنهایت تل‌آویو پنجم سپتامبر  مدعی شد شیرین ابوعاقله  «به صورت تصادفی» هدف نیروهای صهیونیست قرار گرفت. برخی مدافعان حقوق بشر با انتقاد از استانداردهای دوگانه غرب معتقدند، اگر این اتفاق در سایر کشورهای غرب آسیا رخ می‌داد، واشنگتن و بروکسل با لحنی انتقادی اقدام به بایکوت سیاسی و وضع تحریم‌های حقوق بشری می‌کردند.

مهم‌تر از پیروزی میدانی رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت در فلسطین، پیروزی در «جنگ روایت‌ها» و به چالش کشیدن مشروعیت و مقبولیت طرف مقابل نزد افکار عمومی جامعه جهانی است. با گذشت دو هفته از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و بمباران بی‌امان نوار غزه، تعداد شهدای این منطقه به بیش از 4 هزار نفر رسید که از این تعداد بیش از یک هزار و 500 نفر کودک بودند.

با توجه به روند حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بزرگ‌ترین زندان روباز و متراکم جهان پیش‌بینی می‌شود تعداد شهدا افزایش یابد. همچنین با شدت گرفتن تجاوز صهیونیست‌ها به این منطقه احتمال نابودی مراکز عمومی همچون بیمارستان‌ها و ساختمان‌های بلند مسکونی افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی کابینه رژیم صهیونیستی با متوقف کردن فعالیت‌های شبکه الجزیره قصد دارد به سایر رسانه‌ها و خبرنگاران درباره پوشش جنایت های صهیونیست‌ها هشدار دهد. کشتار گسترده زنان و کودکان موضوعی نیست که افکار عمومی جهان آن را به راحتی بپذیرد و بی‌شک نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

بهره سخن

در نبرد «طوفان الاقصی» شریان آزاد، بی‌طرفانه و مستقل اطلاعات بزرگ‌ترین تهدید و نقطه ضعف برای ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. شاید به همین دلیل صهیونیست‌ها از هر فرصتی برای هدف قرار دادن خبرنگاران یا مسدود سازی رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

پنج‌شنبه گذشته ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به تیراندازی به سمت ماشین خبرنگاران ایرانی- لبنانی کرد که به شهادت خبرنگار لبنانی منجر شد. طبق گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران، از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه 15 خبرنگار به شهادت رسیدند که از این تعداد نیمی از آنها عکاس یا فیلمبردار هستند. علاوه بر این، عده‌ دیگری از خبرنگاران مفقود و مجروح شده اند.

بر همین اساس لازم است اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی با ارسال نامه‌های جداگانه به اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا- اقیانوسیه و سایر سازمان‌های مشابه نسبت به حفظ حقوق خبرنگاران در سرزمین‌های اشغالی اقدام و اجماع جهانی ایجاد کند. چنین اقدامی می‌تواند عاملی بازدارنده در برابر توسعه طلبی و اقدامات ضد حقوق بشری ارتش صهیونیستی در جریان تجاوز به نوار غزه باشد. 

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1548117

مهمترین اخبار ایران و جهان: