نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 22:34

هشدارهای خواندنی امام جمعه سمنان درباره «بیماری تمسخر»!

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان هشدارهای خواندنی درباره «بیماری تمسخر» دارد که این روزها در جامعه بیش از همیشه به‌ویژه از سوی نوجوانان و جوانان دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در جمع شماری از طلاب و روحانیان سمنان اظهار کرد: همه ما در تمام شئون زندگی موظف هستیم تا خودمان را به درجه «أَکرَمَکم عِندَ اللَّهِ» برسانیم؛ چراکه فرمود «إِنَّ أَکرَمَکم عِندَ اللَّهِ أَتقاکم»، هرکس باتقواتر باشد، نزد خداوند از جایگاه و کرامت بالاتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: در آیه شریفه «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قولوا قَولًا سَدیدًا»، قول سدید یعنی کلام و گفتار محکم و مستحکم و یکی از مصادیق بی‌تقوایی زبانی، تمسخر دیگران است.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان ادامه داد: در بیشتر آیات شریفه قرآن کریم، خطاب فعل به مردهاست؛ ولی خانم‌ها را نیز شامل می‌شود. در برخی موارد به جهت اهمیت موضوع مردان و زنان به‌طور جداگانه خطاب قرار گرفته‌اند.

مطیعی بیان کرد: در آیه ۱۱ سوره «حجرات» داریم که «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَی أَنْ یکونُوا خَیرًا مِنْهُمْ» و بلافاصله می‌گوید «وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، گروهی نباید گروه دیگر را تمسخر کند. ای زنان مؤمنه، شما [نیز] نباید زن دیگری را تمسخر کنید!

وی تصریح کرد: تمسخر یعنی عیب کسی را با زبان، اشاره یا حتی تقلید عملی برجسته کنیم تا آن فرد یا گروه را تحقیر کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: تمسخر یعنی نقص فرد یا گروهی را با هر وسیله‌ای درشت کنیم و گاهی انسان با اشاره یا تقلید رفتار دیگران، مرتکب این گناه کبیره می‌شود.

مطیعی بیان کرد: هر نوع تمسخری در آموزه‌های دینی و روایات مذموم است و گناه محسوب می‌شود. روانشناسان می‌گویند علت اینکه کسی دیگران را تمسخر می‌کند، عقده حقارت است. فرد در این شرایط، تلاش می‌کند تا با برجسته کردن عیوب دیگران، عیوب خود را پنهان کند.

وی ادامه داد: همین آیه شریفه علت اینکه نباید دیگران را مورد تمسخر قرار دهیم، این‌طور بیان می‌کند «عَسَی أَنْ یکونُوا خَیرًا مِنْهُمْ»؛ شاید کسی که مورد تمسخر قرار می‌گیرد، نزد خداوند رتبه بالاتری داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اضافه کرد: در یکی از احادیث قدسی داریم «کسی که اولیای من را اذیت کند و مورد تمسخر قرار دهد، من خدا با او طرف خواهم بود». ما اولیای الهی را نمی‌شناسیم و شاید افرادی از نظر جایگاه اجتماعی در درجات پایین قرار داشته باشند؛ اما نزد خداوند از جایگاه ممتازی برخوردار باشند و باید مراقب بود؛ چراکه هر یک از افراد جامعه می‌توانند از اولیای خداوند متعال باشند.

مطیعی گفت: مسخره کردن دیگران بدون پاسخ نمی‌ماند؛ ممکن است فردی را تمسخر و تحقیر کنیم و آن فرد نتواند در همین دنیا، حق خود را بگیرد. خداوند متعال در سوره مبارکه «مطفّفین» می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ أَجْرَمُوا کانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یضْحَکونَ، وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ یتَغَامَزُونَ»؛ گناهکاران، مؤمنان را تمسخر می‌کنند و وقتی از جلوی آنها عبور می‌کنند با اشاره چشم، آنها را تحقیر می‌کنند.

وی تصریح کرد: در روز قیامت، مؤمنانی که در دنیا مورد تمسخر گناهکاران قرار گرفته‌اند، گناهکاران را سرزنش می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اضافه کرد: در آیه شریفه ۷۹ سوره «توبه» داریم که «الَّذِینَ یلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لَا یجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَیسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ»؛ خداوند به استهزا می‌گیرد کسانی که مؤمنانی را که بیش از استطاعت خویش چیزی برای صدقه دادن ندارند مسخره می‌کنند و ایشان را عذابی دردآور است.

مطیعی بیان کرد: امام رضا (ع) منظور از اینکه این افراد توسط خداوند استهزاء می‌شوند، را مجازات تمسخرکنندگان عنوان فرموده‌اند.

وی گفت: هنگامی که حضرت نوح (ع) در حال ساخت کشتی بود، عده‌ای ایشان را تمسخر می‌کردند و می‌گفتند چه کسی در خشکی کشتی می‌سازد؟! در آیه ۳۸ سوره «هود» آمده است که «وَیصْنَعُ الْفُلْک وَکلَّمَا مَرَّ عَلَیهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکمْ کمَا تَسْخَرُونَ»؛ هنگامی که حضرت نوح (ع) را تمسخر می‌کردند پاسخ می‌داد شما امروز ما را مسخره کنید، وقت تمسخر شما نیز [قیامت] فرا خواهد رسید!

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: امیدواریم خداوند متعال همه ما را در رعایت تقوای زبان و الفاظی که به کار می‌بریم، موفق بدارد؛ مخصوصاً مراقب باشیم گاهی برخی مؤمنانی که مورد تمسخر قرار می‌گیرند و وسیله دفاع از خود را ندارند، کار را به خداوند واگذار می‌کنند که این شرایط بسیار سخت‌تر خواهد بود.

پایان پیام/74002/ک/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546961

مهمترین اخبار ایران و جهان: