نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 17:28

فارس من| زمین‌های منطقه گردخون شیراز، غیرقانونی خرید و فروش شده است

گردخون از روستاهای حریم شهر شیراز است که ساکنان آن مطالبه‌ای در ارتباط با واگذاری بخشی از زمین‌های این منطقه را مطرح کرده‌اند، پاسخ مسؤولان نشان می‌دهد که این زمین‌ها به شکل غیرقانونی تفکیک و فروخته شده‌ و خلاف قانون نیز خریداری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روستاهایی در اطراف شهر شیراز وجود دارد که بعضی به این کلانشهر الحاق شده و برخی نیز منفک از آن هستند که به بسیاری از این روستاها نه می‌توان نام روستا نهاد و نه جزء محدوده خدمات رسانی شهرداری شیراز قرار می‌گیرند، هرچند جسته گریخته، خدمات اندکی دریافت می‌کنند.

روانه شدن مهاجران از شهرها و روستاهای جنوب کشور به سمت شیراز باعث شده مناطق حاشیه ای این کلانشهر رشد نامتعارف جمعیت را تجربه کنند.

گرانی قیمت مسکن و اجاره بهاء در شیراز بسیاری از این مهاجران را در روستاهای اطراف شیراز ساکن کرده به نحوی که بسیاری از این روستاها بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابر جمعیت ۱۰ سال گذشته خود را میزبانی می کنند.

در حال حاضر، جمعیت بعضی از این روستاها از تعدادی از شهرهای استان فارس هم بیشتر است اما براساس تقسیمات کشوری، هنوز روستا محسوب می شوند.

بیش از ۴٠ روستا در اطراف شیراز قرار دارد که اهالی این مناطق با انواع و اقسام مشکلات از جمله نبود امکانات کافی مورد نیاز زندگی و فضاهای عمومی، فرهنگی و اجتماعی روبرو هستند.

دریافت خدمات شهری با الحاق به شیراز میسر می‌شود

ساکنان این مناطق به دلیل الحاق نشدن به شیراز و رشد چشمگیر جمعیت در سالیان اخیر و نبود وجود زیرساخت کافی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

مناطقی مانند قلعه دودمان، سلطان آباد، جرسقال، خاتونک، شاهپورجان،گردخون، کوشک بیدک، نصرآباد و ...که اهالی آن سالیان درازی است در سختی به سر می برند و متولی معینی برای خدمات شهری ندارند.

گردخون که روستای حریم شیراز است و در یک و نیم کیلومتری این کلانشهر واقع واقع شده، به علت مجاورت با شیراز، روز به روز بر جمعیتش افزوده می‌شود اما از خدمات عمومی بی‌نصیب است.

به گفته معتمدین این روستا، گردخون بیش از ۱۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بیش از ۷۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی دارد.

یکی از پویش‌های "فارس من" به وضعیت زمین‌های گردخون اختصاص یافته که در متن این مطالبه مردمی آمده است: زمین‌های منطقه گردخون از پلاک ۲۱۶۰ که از دهه 80 به مردم واگذار شده است و اکثر خریداران این زمین‌ها از قشر کم برخوردار جامعه می‌باشند و همه به امید خانه‌دار شدن این زمین‌ها را خریداری کرده‌اند، پس از گذشت چندین سال هیچ سازمانی مسئولیت تغییر کاربری و تفکیک این زمین‌ها را بر عهده نمی‌گیرد، لطفاً جهت رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

به نام مردم به کام دلالان!

در مناطقی نظیر گردخون، دلالانی هستند که زمین را با قیمت ارزان خریداری کرده و با قیمت بالا به فروش می‌رسانند، این در حالی است که ساکنان این روستا برای تأمین مسکن یا اجاره‌بها با مشکل مواجه هستند.

همچنین در این منطقه، ساخت و سازهای غیرمجاز و تفکیک زمین‌های کشاورزی بدون در نظر گرفتن ضوابط لازم انجام می‌شود. 

تغییر کاربری، تنها راه پیش روی زمین‌های گردخون

فرماندار شیراز چندی پیش، در رابطه با تعیین تکلیف زمین‌های منطقه گردخون به خبرنگار فارس گفت: این زمین‌ها خلاف قانون تفکیک شده و خلاف قانون نیز خریداری شده اند.

لطف‌الله شیبانی ادامه داد: به دلیل خرید و فروش غیرقانونی، چاره‌ای جز تغییر کاربری برای این زمین‌ها وجود ندارد.

فرماندار شیراز اظهار داشت: تفکیک و فروش این زمین ها به 2 دهه قبل برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد این زمین ها زیاد است و باید تغییر کاربری پیدا کند اما تاکنون انجام نشده است. 

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549117

مهمترین اخبار ایران و جهان: