نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 18:21

گسترش کشت برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی در ۱۰۰ هکتار

امسال کشت برنج بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در ۱۰۰ هکتار و ۷ شهرستان و نیز مشارکت ۴۶ کشاورز در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ پنجمین تور رسانه‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. شهرام نعیمی، رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در نشست خبری گفت: تاریخچه علم گیاه پزشکی ایران در این مؤسسه موجود است. در واقع بررسی گیاه پزشکی در کشور از یک قرن آغاز شده و در نیمه دوم امسال جشن یکصدمین سال مؤسسه برگزار می‌شود.

وی افزود: اهداف راه اندازی مؤسسه در سازمان تات «امنیت غذایی»، «ایمنی و سلامت غذایی» و «تنوع زیستی» در کشور است.

وی در توضیح اهداف عنوان کرد: امنیت غذا با کمک شیوه‌های مدرن تولید تأمین می‌شود و در حوزه ایمنی و سلامت غذایی، استفاده از آفت کش‌های کم خطر و جایگزینی آفت کش‌های گیاهی به جای شیمیایی قابل محقق شدن است. همچنین در موضوع تنوع زیستی به دنبال پایداری کشاورزی و گونه‌های گیاهی هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور با اشاره به شعار مؤسسه «غذای بهتر و غذای بیشتر» یادآور شد: سازمان تات پیشران اصلی بخش کشاورزی بوده و این مؤسسه به دنبال انتقال تکنولوژی به بخش بهره برداران برای بهبود کشت است. با شناسایی عوامل زیان آور در این بخش و به کارگیری عوامل پیشگیرانه می‌توان به مهار آفات گیاهی پرداخت که در این راستا هوش مصنوعی نیز کمک کننده است.

نعیمی با اشاره به تجهیزات سخت افزاری بخش کشاورزی ادامه داد: در کنار روش‌های سم پاشی، استفاده از سمپاش های مناسب در بهبود و ارتقا کشت دارای اهمیت است.

این مقام مسؤول در حوزه کشاورزی با اشاره به رده بندی جانوران و رستنی‌ها در سازمان تات تاکید کرد: نگهداری و حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهان و حشرات از دیگر فعالیت‌های این مجموعه دانش بنیان در حوزه کشاورزی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور درباره ظرفیت‌های این مرکز رشد اظهار کرد: ما با ۹ شرکت وظیفه تأمین و سلامت غذایی کشور را بر عهده داریم. «ارتقا سلامت محصولات»، «بهینه سازی آفت کش‌ها»، «توسعه و کنترل بیولوژیک»، «بررسی تغییرات اقلیمی» و… از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تعهد غذایی در حال پیگیری است.

نعیمی در پایان گفت: در نهایت تلاش مؤسسه رساندن نتایج مطالعات و تحقیقات به بهره برداران است.

یک نمونه موفق

در ادامه شهرام شاهرخی، معاون پژوهش این مرکز رشد به سخن پرداخت و عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل‌هایی که در امنیت و سلامت غذایی مؤسسه بر عهده دارد، تولید برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی سال گذشته در دو مزرعه به مساحت ۱۰ هکتار با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: این فعالیت تحقیقاتی امسال در ۱۰۰ هکتار و ۷ شهرستان و نیز مشارکت ۴۶ کشاورز در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: این امر ضمن کاهش هزینه برای برنج کاران منجر به افزایش عملکرد کشاورزان می‌شود.

این محقق در پایان گفت: کشت برنج در استان‌های شمالی کشور دارای دو کشت بوده و بیشترین چالش در حوزه آفات مربوط به کشت دوم است؛ از این رو در بحث مطالعات و تحقیقات کشت این محصول بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی با تمرکز به کشت دوم در حال انجام است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430961

مهمترین اخبار ایران و جهان: