نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 02:43

معترضان در صنعا، پرچم سوئد را آتش زدند

شمار زیادی از مردم صنعا تجمع اعتراضی در محکومیت آتش زدن قرآن کریم برگزار و تأکید کردند که با قاطعیت در برابر این جنایت وحشتناک ایستادگی خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شمار زیادی از مردم صنعا به دعوت دفتر ورزش و جوانان امروز پنجشنبه تجمع اعتراضی، در محکومیت آتش زدن قرآن کریم برگزار کردند و شعار این مراسم، «قرآن تاج سر و نور قلب ماست»، بود.

معترضان یمنی در این تجمع، پرچم سوئد را به آتش کشیدند. پایگاه خبری وکاله الصحافه الیمنیه به نقل از عبدالله عبید مدیر دفتر ورزش و جوانان صنعا، از موضع ملت این کشور در برابر تمامی کسانی که به دین اسلام اهانت می‌کنند، قدردانی کرد.

وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن هم اول مرداد ماه جاری، در بیانیه‌ای اقدام دولت دانمارک مبنی بر اعطای مجوز برای اهانت به قرآن کریم و سوزاندن آن مقابل سفارت عراق در کپنهاگ را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که دولت دانمارک مسئول این جنایتی است که تحت هیچ شرایطی به آزادی بیان و عقیده ارتباطی ندارد و این اقدام غیرمسئولانه اقدامی تحریک‌آمیز برای بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان است(جزئیات بیشتر).

وی ضمن ابراز اطمینان از ایمان و حکمت ملت یمن، گفت: وظیفه دینی ماست که با قاطعیت در برابر این جنایت وحشتناک ایستادگی کنیم. درایت یمنی ایجاب می‌کند در صدر کسانی باشیم که از دولتهای عربی و اسلامی بخواهیم روابط خود را با سوئد و دانمارک قطع کرده و مجرمانی را که قرآن‌سوزی کردند، بازخواست کنند.

این مقام یمنی خاطر نشان کرد، اجازه انجام این اقدامات ضد اسلامی به بهانه آزادی بیان، چیزی است که نمی‌توان آن را قبول کرد و باعث خدشه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان شده است.

پیش از این هم،  مردم صنعا بارها خشم و انزجار خود را نسبت به این هتک حرمت نشان دادند و تأکید کردند که نباید در قبال چنین جنایاتی سکوت کرد. در مسجد جامع صنعا، اول مرداد همایشی تحت عنوان «مهاجرت پیامبر (ص) و مسئولیت مسلمانان در قبال اهانتهای مکرر غرب به قرآن کریم» برگزار شد. انجمن علمای یمن، مسئول برگزاری این همایش بود.  شمس الدین شرف الدین مفتی یمن در جریان سخنرانی در این مراسم، تأکید کرد که کشورهای عربی و اسلامی نباید فقط به محکومیت این جنایت بسنده کنند.

شرف الدین تأکید کرد که ملت و رهبری یمن، اقدامات مناسبی در قبال این هتک حرمت انجام دادند، از جمله تحریم کالاهای سوئدی. کما اینکه ملت عراق نیز با اخراج سفیر سوئد، پاسخ دندان‌شکنی به این کشور داد.

محمد المطهر، وزیر تجارت و صنعت یمن نیز هفدهم تیر ماه گذشته در این رابطه گفت: تصمیم جلوگیری از واردات کالاهای سوئدی در هیأت دولت به تصویب رسید و بر مبنای آن کمیته‌ای تشکیل شد که مسئولیت نشست با بازرگانان و نمایندگان را بر عهده گرفته است.

المطهر با بیان اینکه هر کالای سوئدی که به بنادر گمرکی برسد،  توقیف خواهد شد، تصریح کرد: یمن نخستین کشور اسلامی است که به دنبال هتک حرمت به مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان در سوئد، واردات کالاهای سوئدی را ممنوع کرد. ما از نهادهای ذیربط با هماهنگی اقتصادی و تجاری بین کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهیم فشار وارد کنند تا واردات از سوئد به طور کامل متوقف شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425061

مهمترین اخبار ایران و جهان: