نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 14:50

80 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال می‌شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین زیربنای کارآفرینی نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی است، گفت: ۸۰ درصد و در برخی موارد ۱۰۰ درصد آموزش‌ها در این سازمان منجر به اشتغال می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علیرضا کریم‌زاده صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با اشاره به مناسبت هفته ملی مهارت و کارآفرینی گفت: به سبب اهمیتی که فرهنگ‌سازی در کلیه فعالیت‌های اجتماعی دارد اولین روز از هفته ملی مهارت و کارآفرینی تحت عنوان فرهنگ‌سازی نام‌گذاری شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت و اهمیت اصحاب رسانه و خبرنگاران در رابطه با این موضوع، بیان کرد: نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی باید به یک مبحث عمومی همانند آموزش و تحصیل در جامعه و خانواده تبدیل شود.

کریم‌زاده با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کار بدون علم کم‌اثر است اما علم بدون کار بی‌اثر خواهد بود، اضافه کرد: علم در جامعه اهمیت بسزایی دارد اما علوم تولیدی که منجر به ایجاد مهارت در جامعه شود اهمیت بیشتری دارد چرا که تنها مهارت است که می‌تواند در جیب و سفره مردم ارزش افزوده ایجاد کند، کما اینکه ما شاهد نرخ بالای بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستیم.

ضرورت متعادل‌سازی تحصیل و اشتغال

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در ادامه بیان داشت: لازم است متعادل‌سازی بین تحصیل و اشتغال صورت بگیرد، در برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخته شده است که اصلاح و بهسازی ابعاد محتوایی و فرایند نظام آموزشی با هدف توسعه آموزش‌‌های مهارتی و همچنین تزریق روحیه کارآفرینی می‌تواند کمک شایانی به متعادل‌سازی رابطه بین اشتغال و تحصیل داشته باشد.

وی یادآور شد: بنا بر صحبت‌های صورت گرفته سهم آموزش‌های مهارتی نه‌ تنها در آموزش و پرورش باید ۵۰ درصد افزایش یابد بلکه در نظام آموزش عالی هم بنا شد سهم آموزش‌های مهارت و کارآفرینی ۳۵ درصد افزایش پیدا کند، اگر این اقدام انجام شود می‌توانیم به اهداف نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و اشتغال دست یابیم.

کریم‌زاده با تاکید بر اینکه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت و بستر‌های مناسب در نظام آموزش عالی کشور توسعه کارآفرینی صورت نگرفته است، گفت: با این حال وظیفه ما این است که بتوانیم از کلیه راهکارهای مربوط به این مسئله استفاده کنیم.

زیربنای کارآفرینی نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی است

وی با اشاره یه اینکه اولین و مهم‌ترین زیربنای کارآفرینی نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر روی مسئله نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی کار کنیم نه تنها باید بر روی نگرش‌ها، ارزش‌ها و رفتار‌های سازمان‌های آموزشی و فرهنگی بلکه بر روی تمامی ظرفیت‌های خانواده و سازمان‌ها تا نهاد‌های مردمی باید تمرکز و از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به نرخ بیکاری دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن افزود: استفاده از کلیه‌ ظرفیت‌ها موفقیت‌ برنامه‌های فرهنگ‌سازی را به دنبال دارد، در واقع نهادینه کردن فرهنگ و اندیشه تلفیق علم و مهارت و همچنین پرهیز از تک‌بعدی‌نگری باعث شده است در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها سهم مباحث نظری افزایش یابد، زیرساخت در مباحث مهارتی در دانشگاه فراهم نشده است‌.

کریم‌زاده یادآور شد: در کنار آموزش‌های مباحث دانشگاه لازم است آموزش‌های مهارتی نیز مدنظر قرار گیرد، افزایش نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان سبب شده است حمایت از دانشجویان و توسعه کسب و کارهای اقتصادی به عنوان یک الزام در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: ظرفیت خلاقیت و نوآوری در دانشجویان جهت خلق ایده‌های جدید و تبدیل آن به کسب‌ و کارهای اقتصادی وجود دارد اما لازمه این امر این است که مراکز آموزشی در کنار آموز‌ه‌های مهارتی بتوانند زمینه ظهور و بروز توانمندی دانشجویان را در خلق کارآفرینی افزایش دهند، چالش‌های اقتصادی در حال حاضر نوآوری و بازبینی در نظام آموزشی مهارت را می‌طلبد، بستر‌سازی برای ورود جوانان در عرصه کارآفرینی و خلق فرصت‌های نوین کسب و کار باید مهیا شود.

کارآموزان را به سمت و سوی محیط واقعی کار ببریم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان افزود: نباید اجازه دهیم مهارت‌هایی که در جامعه وجود دارد به فراموشی سپرده شود و تنها راهکار بردن کارآموزان به سمت و سوی محیط واقعی کار است، جهان به مباحث کارآفرینی به عنوان یک راهکار برای توسعه کشور نگاه می‌کند کشور ما نیز با توجه به مشکلات و چالش‌های پیش‌رو باید از ظرفیت کارآفرینی برای توسعه کشور استفاده کند.

 وی با اشاره به اینکه مسئله کارآفرینی در سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در سطوح مختلف مدنظر قرار گیرد، گفت: دولت اهتمام ویژه و جدی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری دارد اما لازم است از ظرفیت بخش خصوصی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

کریم‌زاده با تاکید بر اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای در مبحث مهارت‌آموزی خاطرنشان کرد: این سازمان در ۱۵ گروه هدف اعم از دانشجویان، زندانیان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، متقاضیان مهارت‌آموزی، زنان‌ خانه‌دار و سرپرست خانواده، دانش‌آموزان، افراد دارای معلولیت، معتادان بهبودیافته، مشمولان بیمه بیکاری، کودکان کار، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق روستایی و غیر رسمی و همچنین شاغلین بنگاه‌های اقتصادی فعالیت‌های آموزشی خود را انجام می‌دهد.

۸۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال می‌‌شود

وی با بیان اینکه بانوان بیشترین متقاضیان آموزش در سازمان فنی و حرفه‌ای هستند، گفت: ۸۰ درصد و در برخی موارد ۱۰۰ درصد آموزش‌ها در این سازمان منجر به اشتغال می‌‌شود.

کریم‌زاده بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری مصوب شد مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به سازمان فنی و حرفه‌ای استان اختصاص یابد که ۵ میلیارد آن از اعتبارات استانی و ۱۰ میلیارد از آن مربوط به پرداخت شرکت نفت است، ۵ میلیارد از مبلغ مصوب شده از شرکت نفت برای خرید تجهیزات آموزشی و مابقی آن مربوط بحث عمران و احداث کارگاه‌هاست‌.

مدیرکل آموزش  فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان از مبلغ مصوب شده سفر رئیس جمهور به کشور تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل، تجهیز و تاسیس کارگاه‌های مراکز آموزشی سطح استان از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ مصوب شده که از این مبلغ ۱۱.۴ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1401817

مهمترین اخبار ایران و جهان: