نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 18:03

دام های حاشیه منطقه حفاظت شده ارک وگرنگ خوسف واکسینه شدند

بیرجند- رئیس دامپزشکی خوسف گفت: ۶۲ هزار و ۵۰۰ سر دوز واکسن از سال گذشته تا کنون به دام های حاشیه مناطق حفاظت شده ارک و گرنگ تزریق شده است.

وحید شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌های دامی از قبیل تب برفکی و طاعون نشخوار کنندگان به حیات وحش علاوه بر پایش آبگیرها و ضدعفونی آبشخورهای مشترک دام‌های اهلی و وحشی ۶۲ هزار و پانصد سر دوز واکسن از سال گذشته تا کنون به دام‌های حاشیه مناطق حفاظت شده ارک و گرنگ تزریق ودام‌های این منطقه بر علیه بیماری‌های تب برفکی و طاعون نشخوار کنندگان و هاری واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی خوسف بیان کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری بیماری ویروسی عفونی بسیار واگیر دار و گاهی کشنده که باعث بیماری حیوانات زوج سم شده و این بیماری ابتدا با تب شدید و ایجاد تاول‌ها در داخل دهان و روی پاها آغاز و نهایت موجب تلف شدن حیوانات می‌شود.

شریفی بیان کرد: قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس و تجهیزات دامداری، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی باعث گسترش این بیماری می‌شود که راه مقابله با آن واکسینه کردن حیوانات بر علیه این بیماری است.

وی ادامه داد:بیماری طاعون نشخوار کنندگان یا ppr نیز یک بیماری ویروسی بسیار واگیر دار بوده و این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است.

رئیس دامپزشکی خوسف گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بو و سرفه در حیوانات بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

شریفی افزود: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری بوده و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

وی ادامه داد: البته همه‌گیری PPR بر اساس کنترل جا به جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل است.

گفتنی است منطقه حفاظت شده ارک وگرنگ ۳۳ هزار و پانصد و هفتاد یک هکتار وسعت دارد که زیستگاه گونه شاخص مانند کل و بز است علاوه بر کل و بز گرگ، شغال، روباه، خرگوش و پرندگان کبک، تیهو، باقرقره، کبوتر چاهی، زاغ، انواع عقاب و پرندگان گوشتخوار، انواع گنجشک سانان و…نیز در این منطقه حضور دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1230861

مهمترین اخبار ایران و جهان: