نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 13:06

طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار در کشور اجرا می‌شود

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار با اشاره به شناسایی ۲۰۲۰ محله نیازمند توانمندسازی در سطح کشور گفت: طرح ۲۰۲۰ با هدف توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور محلات کم‌برخوردار اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی آقا محمدی رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار صبح پنج‌شنبه در افتتاحیه پنجمین اجلاس روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و اولین اجلاس مشترک با معاونان شهرسازی و معماری که با محوریت بازآفرینی و ارتقای تاب‌آوری بافت‌های فرسوده تاریخی کلان‌شهرها برگزار شد، اظهار کرد: انتخاب شعار «اصفهان شهر زندگی» مناسب است زیرا همه باید زندگی کنیم و برای نیل به این هدف باید برنامه‌ریزی داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های بهشت از منظر آیات و روایات، افزود: وقتی بهشت را تعریف کنیم در واقع شهر اسلامی را تعریف کرده‌ایم ولی ما دچار گوساله سامری غربزدگی شده‌ایم و هویت خود را کنار گذاشته‌ایم.

آقامحمدی ادامه داد: عالم و دانشمند جهان اسلام در کنار شهرسازی، هنرمند، تاریخ‌دان و فیلسوف بود ولی امروز تابع جوامعی شدیم که کمتر از ۲۰۰ سال سابقه دارند و سراسر تاریخ آن‌ها مملو از وحشی‌گری، کشتار و برده‌داری است ولی متاسفانه امروز برای ما پیشتاز شهرسازی و دیگر عرصه‌های شده‌اند.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار بیان کرد: براساس قانون مسکن، اشتغال، تحصیلات، سلامت، خوراک و پوشاک حق همه مردم ما است و در برنامه‌ریزی باید مورد توجه قرار گیرند ولی ۲هزار و ۲۰ محله در سراسر ایران وجود دارد که بسیاری از این حقوق محروم هستند.

وی اظهار کرد: طرح ۲۰۲۰ با محوریت «توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» در حوزه‌های مسکن، اشتغال، تحصبلات، سلامت، خوراک، پوشاک و ورزش در دستور ستاد توانمندسازی محلات قرار گرفته است.

آقامحمدی ادامه داد: براساس این طرح اصلاح ساختار به منظور جلوگیری از ایجاد ساختار جدید و تحمیل نیروی انسانی جدید ممنوع شد و بودجه آن هم در گام اول درست مصرف کردن همان بودجه‌های قبلی تعریف شد.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار اضافه کرد: اولویت این طرح آن است که ببینیم مردم چه می‌خواهند و نیاز مردم را برآورده کنیم و بر این اساس وظیفه به عهده خود مردم محول شده است، محور اقدامات نیز «کوچه» قرار گرفت و برای هر کوچه «شهردار کوچه» تعریف شده است تا نیازهای آن کوچه را به مسؤولان منتقل کنند.

وی افزود: هر ۱۲ کوچه ذیل یک‌پنهنه قرار می‌گیرد که تمام مسؤولان محله باید نیازمندی‌های محله را در سامانه بارگذاری کنند.

آقامحمدی تصریح کرد: به عنوان ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار با همه وزرا تفاهمنامه ایجاد کرده‌ایم و به عنوان مثال در خصوص تامین مسکن همان بافت‌های فرسوده بهترین مکان برای ایجاد ساخت و ساز جدید در نظر گرفته شد و قرار شد که برای این زمین‌ها سند صادر شود.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار با بیان اینکه ساخت بیش از ۳۰۰ هزار واحد نیازمندی این محلات در حوزه مسکن است، افزود: تا کنون ۴۴ هزار نفر در این طرح ثبت نام شده‌اند.

وی اضافه کرد: شناسایی دانش‌آموزان جامانده از تحصیل و ایجاد مشوق لازم برای ادامه تحصیل آن‌ها، تعریف دوره رایگان کسب و کار و ارایه مدرک با همکاری سازمان مدیریت صنعتی، ثبت افراد جویای کار و شناسایی ظرفیت‌های شغلی جدید، توسعه بیمه سلامت و پزشک خانواده در حوزه سلامت و توسعه ورزش فوتبال خیابانی در محلات کم‌برخوردار از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح است.

آقامحمدی با بیان اینکه شهر اصفهان دارای ۸۵ محله نیازمند توانمندسازی است، ابراز آمادگی کرد: ستاد توانمندسازی محلات آماده ارائه کمک‌های فکری و اجرایی به این محلات با برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان است.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک شهر متاورس راه‌اندازی خواهد شد و جوانان دارای استعداد در این حوزه از محلات شناسایی و در این شهر به‌کارگیری خواهند شد.

پایان پیام/۶۳۱۳۷/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1220817

مهمترین اخبار ایران و جهان: