نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 06:07

ویدئویی جدید از سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم

سیاه‌چاله کلان‌جرم، بزرگ‌ترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌ها هستند که دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشیدند. انیمیشن جدید ناسا تجسم این سیاه‌چاله‌ها را آسان‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، توده و چگالی باورنکردنی یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم به سختی قابل تجسم است، اما انیمیشن جدید ناسا آن را آسان‌تر می‌کند.  سنگین ترین جسمی که ما می توانیم درک کنیم، به مراتب سبک‌تر از کوچکترین سیاهچاله های موجود در فضا است. این در حالی است که سیاه‌چاله کلان‌جرم، بزرگ‌ترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌ها هستند که دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشیدند.

ناسا برای کمک به تجسم بهتر تفاوت‌ها در وزن و اندازه سیاه‌چاله، انیمیشنی تولید کرده که سیاه‌چاله‌های شناخته شده را با سنگین‌ترین جسمی که تاکنون دیده‌ایم، یعنی خورشید، مقایسه می‌کند.

جرمی اشنیتمن، نظریه‌پرداز مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در در بیانیه‌ای این هفته ناسا گفت: اندازه‌گیری‌های مستقیم، که بسیاری از آنها با کمک تلسکوپ فضایی هابل انجام شده‌اند، وجود بیش از 100 سیاه‌چاله کلان پرجرم را تایید می‌کنند.

رصدخانه های امواج گرانشی روی زمین، از سال 2015، ادغام سیاهچاله ها با چند ده جرم خورشیدی را (به لطف امواج ریز در فضا-زمان که این رویدادها ایجاد می کنند) شناسایی کرده اند. ادغام سیاه‌چاله‌های پرجرم امواجی با فرکانس‌های بسیار پایین‌تر تولید می‌کند که می‌توان با استفاده از یک رصدخانه فضایی بزرگ را شناسایی کرد.

 

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1187317

مهمترین اخبار ایران و جهان: