نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 20:01

چطور برنامه‌های خانه و خانواده را در کوتاه‌مدت مدیریت کنیم؟

یکی از چالش‌های خانواده‌ها با نزدیک شدن به سال جدید این است که چطور بتوانند تمام کارهای عقب مانده شان را سرو سامان دهند؛ طوریکه چیزی از قلم نیافتد. این گزارش ترفندهایی را به شما آموزش می‌دهد که بتوانیدبا آرامش خاطر بیشتر به استقبال سال جدید بروید.

گروه زندگی ـ زهره سعیدی: دوستی می‌گفت نزدیک‌های سال نو که می‌شود آنقدر اضطرابش زیاد می‌شود و  دست و پایش را گم می‌کند، مغزش هنگ می‌کند و اصلا نمی‌تواند به هیچ کاری برسد، درحالیکه مدام فکر می‌کند، کارهایش عقب افتاده و حالش بد است، درحالیکه شب عید با یک حال و روز بد به استقبال سال جدید می‌رود!

همگان می‌دانند که چنین حال و روزی باعث می‌شود که نتوانند به کارهای عقب افتاده و حتی فعالیت‌های روزانه‌شان برسند. کافی است که قدری وسواس یا بالعکس اهمال کاری را کنار بگذارید و با یک فکر آرام به سراغ برنامه‌های پیش از سال جدید برویم اما همه اینها راه و روش خاص خود را دارد و به سادگی محقق نمی‌شود منتها در همین سه هفته پایانی منتهی به سال جدید نیز می‌توانیم بدان عمل کنیم.

*برنامه‌ها را مکتوب کنید

مریم محبی، کارشناس برنامه ریزی  می‌گوید:‌ «نخستین کاری که برای کاهش اضطراب و عملیاتی کردن برنامه‌هایتان برای به پایان بردن آنها تا انتهای سال لازم است که انجام دهید، این است که فهرستی از کارها را که لازم است انجام دهید، مکتوب کنید.  زمانی که برنامه‌ها و کارها از ذهن به کاغذ منتقل می‌شود، بخشی از اضطراب‌ها کاهش پیدا می‌کند و پس از آن فرد متوجه می‌شود که اصلا چه کارهایی را بایدانجام دهد و حال برای آن برنامه ریزی کنید.

امام علی (ع) فرمودند: «نداشتن برنامه صحیح در زندگی نیازمندی و فقر به بار می‌آورد.»

*حال این برنامه ریزی باید چگونه باشد؟

محبی معتقد است که پس از نگارش برنامه‌ها روی صفحه کاغذ، باید اولویت بندی کنید. قطعا همه برنامه‌های انجام نداده زیادی پیش از پایان سال جدید دارند و هزار چیز در ذهنشان است که تصور می‌کنند باید تا نوروز به پایان برسد. اما واقعیت این است که بخشی از اینها اولویت ندارند و نیازی هم نیست که در این سه هفته پایانی سال انجام شود و ذهن را درگیر کند.

قطعا اگر یک نفری دندان درد دارد، باید آن را با اولویت یادداشت و به انجام برساند  تا در زمان تعطیلات دچار بیمارستان و دکتر نشود، اما اگر برنامه بدون اولویتی برای شرکت کردن در یک کلاسی دارد که زمانی بدان نیاز داشته و الان ندارد، این دیگر اولویت نیست که در این وانفسای شب عید و ترافیک و معضلات دیگر بخواهد آن را انجام دهد.»

نکته دیگر در برنامه‌ریزی‌ها این است که به گفته محققان برای تنظیم برنامه‌ها و اولویت‌ها اهداف کوتاه و بلند مدت خود را مشخص کنید. برخی کارها زمان زیادی می‌برد و در کوتاه مدت فشار عصبی به افراد وارد می‌کند اما برخی دیگر در زمان کوتاه انجام می‌شود و این دست کارها که کوتاه مدت انجام می‌شود می‌تواند اولویت این روزهای پیش از عید باشد.

محبی معتقد است که باید منطقی بود و محدودیت زمان را در نظر گرفت، بدون چنین چیزی تنها اضطراب افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید به خود اعتماد کنیم و کارهای با اولویتمان را در زمره برنامه‌ها بگذاریم و به آنها بپردازیم بدون اینکه به بی‌اهمیت‌ترها توجه کنیم و آنها را به سال جدید موکول کنیم. البته اینجا منظور اهمال کاری نیست منتها به طور منطقی ، زمان را باید در نظر بگیریم که به چه کارهایی می‌رسیم و چه کارهایی خیر.

پس نه اهمال کار باشید، نه وسواس داشته باشید چرا که هر دو اینها اسیب زننده هستند.

ماتریس آیزنهاور نیز برای اولویت بندی برنامه‌ها خیلی می‌تواند کمک کننده باشد که در جدول شرح آن مشخص است و براساس همین جدول می‌توانید برنامه‌ها را زمانبندی کنید.

*تمرکزتان را از دست ندهید

کارشناسان برنامه ریزی آموزشی و آنهایی که برای کنکور تدریس می‌کنند، همیشه تأکید دارند که اگر برنامه‌ها در ذهن زیاد شود، تمرکز از دست می‌رود و همین عدم تمرکز باعث نتیجه نگرفتن در آزمون‌، شکست در سمینارها یا مشکلات دیگر می‌شود.

بنابراین محبی نیز در این زمینه می‌گوید: سعی کنید با یک برنامه ریزی صحیح، منطقی و کوتاه مدت اما با اولویت با تمرکز به کارهایتان بپردازید یعنی زمان انجام یک کار دیگر به کارهای دیگر نپردازید.

اگر قرار است این آخر هفته خانه تکانی کنید، تنها به همین کار بپردازید، به خرید و مسائل دیگر فکر کردن تنها اعصابتان را خراب می‌کند و باعث می‌شود همین کار هم به خوبی پیش نرود.

نکته دیگر این است که خیلی‌ها در این شب‌های عید برای خرید کردن ،‌خانه تکانی و رسیدگی به کارهای شغلی‌ یا تحصیلی‌شان دچار چند گانگی هستند. بهترین کار این است که هر آخر هفته را به یک کاری مثل خرید یا خانه تکانی اختصاص دهید و در روزهای هفته به ویژه ابتدای روز که انرژی تان زیاد است به کارهای عقب مانده شغلی یا تحصیلی‌تان بپردازد. بنابراین مسائلی مثل خرید و خانه تکانی را به انتهای هفته که سرتان خلوت تر است بسپارید و سایر کارها را در روزهای کاری انجام دهید.

*برای خرید اولویت بندی کنید

همانطور که گفتیم برای همه کارها نیاز به اولویت بندی داریم، در این چند هفته پایانی که اعضای خانواده نیاز به خرید پوشاک و تغذیه مناسب عید دارند نیز اولویت را فراموش نکنید. محبی می‌گوید: «گاه پیش می‌آید که لباس‌ها و وسایلی که شب عید خریده می‌شود در کل سال استفاده‌ای هم نمی‌شود چون عجله‌ای و باری به هر جهت تهیه می‌شود، بنابراین آن بخش وسایل مصرفی که مشخص هم نیست چقدر به کارتان می‌اید را فاکتور بگیرید و تنها به ضرورت اکتفا کنید.»

*طوفان فکری

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نزدیک عید استرس گرفته‌اید و نمی‌دانید باید چه کار کنید و اتفاقا هیچ کاری هم به خاطر همین اضطراب نمی‌توانید، انجام دهید شاید لازم باشید که یک طوفان فکری کنید. طوفان فکری ظاهرش ترسناک است اما در واقع خیلی مفید و کمک کننده است. به این صورت که حدود پانزده تا بیست دقیقه در یک جای ساکتی بنشینید ، بدون اینکه گوشی موبال دستتان باشد تلویزیون ببینید یا با کسی در ارتباط باشید که حواستان را پرت کند، فکر کنید که چه چیزهایی اولویت شما برای انجام دادن در این سه هفته است، اینجاست که ذهن انسجام پیدا می‌کند و خیلی کارها به ذهنتان می‌رسد و شاید هم اصلا حس نکردید که کار عقب مانده‌ای داشته یا دارید و همین باعث آرامش فکری شما می‌شود.

محبی معتقد است برخی از کارها را می‌توان به دیگران سپرد، مثلا پرداخت قبوض ، برخی از کارها هم قدری بطالتی هستند، مثلا پاسخ دادن به تمامی تماس‌های تلفنی طولانی مدت و یا چک کردن بی دلیل گوشی همراه و دیدن فیلم‌های بی محتوا که در این ایام ممکن است فقط وقت گیر باشند.

رعایت کردن همه این موارد بعلاوه کارهایی که خودتان تصورتان این است که اگر انجام دهید، حالتان را بهتر می‌کند و به برنامه‌هایتان کمک می‌کند، می تواند در آستانه سال نو و برای داشتن آمادگی روحی بهتر برای رفتن به پیشواز نوروز کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1064486

مهمترین اخبار ایران و جهان: