نیوز سیتی!
28 آذر 1401 - 17:27

بکارگیری دوربین‌های «LEZ» برای کاهش آلودگی هوای هسته مرکزی اصفهان

اصفهان- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از بکارگیری دوربین‌های «LEZ» برای کنترل و کاهش آلایندگی خودروها در هسته مرکزی کلانشهر اصفهان خبرداد.‌

به گزارش خبرنگار مهر، حسین حق شناس در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سهم عوارض آلایندگی پیش‌تر شامل شهر اصفهان نمی‌شد و عوارض آلایندگی پالایشگاه به شهر شاهین شهر پرداخت می‌شد، اظهار داشت: امسال چهار میلیارد تومان بودجه از محل عوارض آلایندگی تا شهریور برای شهرداری اصفهان واریز شد که باید این مبلغ در مدت دو هفته هزینه می‌شد و در غیر این صورت از حساب بازمی گشت.

وی ادامه داد: برهمین اساس چهار میلیارد تومان عوارض آلایندگی در دو پروژه راه‌اندازی مراکز معاینه فنی موتور سیکلت و کنترل خودروهای متخلف از طریق دوربین‌های ثبت تخلف LEZ هزینه شد در حالی که این بودجه در برابر هزینه‌ها بسیار کم بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در توضیح عملکرد دوربین‌های ثبت تخلف LEZ در محدوده ترافیکی این کلانشهر، خاطرنشان کرد: دوربین‌های تحت نظارت و کنترل پلیس راهور تاکنون چهار تخلفاتی چون ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد، سرعت غیرمجاز و ورود غیر مجاز در خطوط اتوبوس‌های تندرو (BRT) را ثبت و اعمال جریمه می‌کرد اما با بکارگیری نرم افزار LEZ در این دوربین‌ها از این پس تخلفات معاینه فنی خودروها نیز ثبت می‌شود.

ثبت تخلف و اعمال جریمه خودکار خودروهای فاقد معاینه فنی با بکارگیری دوربین‌های LEZ

حق شناس افزود: با این اقدام نرم افزاری ثبت تخلفات معاینه فنی نیز به دوربین‌های پلیس راهور در سطح شهر اضافه شده که پلاک خودرو را چک می‌کند و اگر معاینه فنی لازم را نداشته باشد، مالک خودرو اعمال قانون و جریمه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ دوربین مخصوص طرح عبور زوج و فرد در شهر اصفهان وجود دارد که به دلیل فرسودگی به تازگی تعویض شدند، افزود: دوربین‌های جدید همه امکان ثبت تخلفات معاینه فنی را دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی که کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان طرح محدوده ترافیکی اعلام می‌کند، این دوربین‌ها هم تخلفات رعایت نشدن تردد زوج و فرد و هم وضعیت معاینه فنی خودروها را ثبت و بررسی کرده و جریمه اعمال می‌شود.

طرح خرید مجوز تردد در محدوده ترافیکی اصفهان در دستور کار است

حق شناس درخصوص طرح خرید مجوز تردد در هسته مرکزی شهر اصفهان نیز ابراز داشت: این برنامه را در دستور کار داریم و اگر تاکنون اجرا نشده به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل همگانی بوده است.

وی افزود: در این طرح در صورت اجرا مجوز تردد برای افرادی چون نیروهای خدماتی، امدادی و آتش‌نشانی، پلیس و … رایگان و برای برخی افراد از جمله ساکنان محدوده ترافیک با تخفیف ۸۰ درصدی خواهد بود.‌

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: صدور مجوزهای تردد در هسته مرکزی شهر با کمک پلیس راهور انجام خواهد شد و افراد می‌توانند به صورت روزانه، ماهیانه و سالانه مجوز تردد خریداری کنند؛ مزیت مجوز تردد این است که اگر فردی برای کاری ضروری نیاز به تردد در هسته مرکزی شهر داشت اما خودرو بر اساس طرح ترافیکی امکان تردد نداشت، با خرید مجوز امکان تردد در محدوده ترافیکی را خواهد داشت.

حق شناس افزود: بر اساس مطالعات انجام شده اعمال طرح محدوده زوج و فرد، طرح مؤثری در کاهش آلودگی هوا نیست و باید به طرح محدوده ترافیک تبدیل و دوربین‌های LEZ بکارگیری می‌شد تا خودروها در زمان اضطرار آلودگی بر اساس میزان انتشار آلایندگی که دارند، در هسته مرکزی شهر امکان تردد داشته باشند و خودروها و افرادی که می‌خواهند وارد محدوده ترافیکی شوند مجوز تردد بخرند؛ این طرح از سال ۱۳۹۲ برای اصفهان پیش بینی و در بخش‌هایی اجرا شد اما به دلیل کرونا و تحریم‌ها کامل انجام نشده است.

ناوگان اتوبوسرانی اصفهان تا سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت اول شهرداری اصفهان بهبود سیستم حمل و نقل است، اظهار داشت: تکمیل ناوگان اتوبوس رانی را برای سال آینده در دستور کار داریم که بر اساس آن باید یک هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس شهری داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه توسعه و مدرن کردن ایستگاه تعمیرات و توقفگاه اتوبوس‌های شهری از برنامه‌های سال آینده این معاونت خواهد بود، افزود: همچنین در حوزه قطار شهری، برای سال پیش رو با خریداری و اضافه کردن ۲ رام قطار، تلاش می‌کنیم سرفاصله خطوط مترو از ۱۱ به ۸ دقیقه کاهش یابد.

حق شناس توسعه حمل و نقل ترکیبی مترو- اتوبوس، مترو- دوچرخه و مترو- پارکینگ خودرو مانند پایانه مسافربری و ایستگاه مترو کاوه را از دیگر برنامه‌های حوزه حمل و نقل شهرداری دانست و گفت: افزایش خطوط اتوبوس تندرو و مراکز معاینه فنی و تکمیل برنامه نرم افزاری موبایلی اِسرو و امکان پرداخت الکترونیک بلیط اتوبوس و مترو در این سامانه در دستور کار است.

مقصر آلودگی هوای شهر اصفهان، اتوبوس‌های شرکت واحد نیست

وی درخصوص معاینه فنی اتوبوس‌های شهری نیز اظهار داشت: اتوبوس‌های شهری هر سه ماه یک بار بازدید و معاینه فنی انجام می‌شود ضمن اینکه در اتوبوس‌های جدید از سوخت یورو پنج و چهار استفاده می‌شود و مایع اَدبلو Adblue ( مایع اگزوز دیزل) با وجود تحریم‌ها برای این اتوبوس‌ها خریداری می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تا سال گذشته ۶۰۰ دستگاه اتوبوس شهری نزدیک به سن فرسودگی با میانگین ۹ سال بودند، گفت: باید توجه داشت که آلودگی هوای شهر اصفهان به دلیل اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی شهرداری نیست بلکه مشکل اتوبوس‌های فرسوده و حمل و نقل سازمان‌ها و صنایع است که هر روز در سطح شهر تردد می‌کنند و آنها تحت نظارت و کنترل شهرداری نیز نیستند و پلیس راهور باید جلوگیری کند.

حق شناس افزود: بر اساس مطالعاتی که انجام شده درصد آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد اصفهان نسبت به اتوبوس‌های دیگر سازمان‌ها و صنایع، ۲ درصد است.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل شهری بستگی به عزم مسئولان و هماهنگی مردم دارد، تصریح کرد: حمل و نقل ارتباط تنگاتنگی با زندگی شهروندان دار و هر گونه جابه جایی همه با حمل و نقل انجام می‌شود.

حق شناس افزود: برای احداث خطوط و خرید ناوگان و نگهداری و بهره برداری از آنها افراد مختلفی فعالیت می‌کنند با کنار هم قراردادن این بخش‌ها، حمل و نقل شهر به صورت هماهنگ و ترکیبی مدیریت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اصحاب رسانه اصفهان پیش از نشست خبری امروز با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از پروژه‌ها و بخش‌های مختلف حوزه حمل و نقل شهرداری اصفهان بازدید کردند.

اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه از مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای شهر اصفهان، توقفگاه و ایستگاه تعمیرات و بازسازی اتوبوس‌های شرکت واحد و حمل و نقل ترکیبی پایانه مسافربری و ایستگاه مترو کاوه بازدید کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 920342

مهمترین اخبار ایران و جهان: