نیوز سیتی!
02 دی 1401 - 12:36

وضعیت بارش‌های سه آینده خراسان‌شمالی، نرمال خواهد بود

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: مدل های هوشناسی درباره سه ماهه زمستان امسال بیانگر آن است که وضعیت بارش ها و وضعیت دمای هوای استان نرمال خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، مجید بیجندی، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: طی سال جاری در خراسان شمالی ۱۲۲ میلی متر باران باریده است.

وی گفت: این میزان بارش در سال جاری به نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد، افزایش و به نسبت به بارش در دوره بلند مدت ۱۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته، خراسان شمالی به نسبت به ۵۰ سال گذشته، کمترین میزان بارش را تجربه کرد، افزود: میزان بارش باران در سال جاری نیز نتوانسته است که وضعیت ذخیره آبی را رضایت بخش کند.

بیجندی درباره وضعیت دمایی استان نیز عنوان کرد: خراسان شمالی امسال نسبت به آمار دوره بلند مدت تا یک درجه افزایش دما داشته است.

وی از افزایش دما، ابراز نگرانی کرد و گفت: این مسئله دوره یخبندان را کوتاه، دوره کشت را طولانی می کند که این مسئله موجب خواهد شد دوره سبزینگی گیاهان دچار مشکل شود.

بیجندی افزود: این وضعیت تبخیر بارش ها را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۸۹ درصد از پهنه استان درگیر خشکسالی بوده که ۶۰ درصد از این پهنه درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید و ۲۹ درصد دیگر از این پهنه درگیر خشکسالی خفیف بوده اند.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در ادامه درباره پیش بینی وضعیت هوا نیز اظهار کرد: مدل های هواشناسی بیانگر آن است که در دی ماه جاری دمای هوا تقریبا نرمال تا کمتر از نرمال باشد.

بیجندی افزود: مدل های هوشناسی درباره سه ماهه زمستان امسال بیانگر آن است که وضعیت بارش ها و وضعیت دمای هوای استان نرمال خواهد بود.

پایان پیام/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 928042

مهمترین اخبار ایران و جهان: