نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 13:23

پزشکان عمومی رغبتی به مطب‌داری ندارند

اردبیل- رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: پزشکان عمومی در کشورمان به دلیل هزینه‌های بالا و درآمد کم رغبتی به مطب‌داری ندارند

محمد رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: رشته پزشکی یکی از سخت‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه است که دانشجویان بعد از گذراندن سال‌های طولانی تحصیل و آموزش، وارد کار طبابت می‌شوند که متأسفانه پزشکان عمومی در کشورمان چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

وی با انتقاد از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته پزشکی در کشور تصریح کرد: این افزایش ظرفیت هیچ همخوانی با امکانات و تجهیزات دانشگاه‌های علوم پزشکی ندارد و قطعاً از این جهت سازمان نظام پزشکی مخالف افزایش بی‌رویه در جذب دانشجو و پایین آمدن کیفیت تحصیل آنها است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در جذب دانشجویان پزشکی سهمیه‌ای نظام پزشکی هیچ دخالتی نداشته است، گفت: قطعاً چنین پذیرشی آسیب‌هایی را به همراه دارد و ممکن است پزشکانی در سیستم سلامت کشور تربیت شوند که با یک خطای آنها جان انسان‌ها به مخاطره بیفتد.

رئیس‌زاده به وجود ۹۸ هزار پزشک عمومی در کشور اشاره کرد و افزود: تعدادی از این پزشکان در دستگاه‌های دولتی استخدام شده و حقوق ثابت دریافت می‌کنند که البته رابطه استخدامی آنها به گونه‌ای است که مدرک تحصیلی این پزشکان معادل فوق لیسانس در نظر گرفته می‌شود در حالی که باید رتبه حرفه‌ای برای آنها اعمال شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تعدادی از این پزشکان عمومی که عدد بالایی هم نیست دارای پروانه مطب هستند که به دلیل وضعیت نامناسب درآمدی، بخش زیادی از این پزشکان نیز در سال‌های اخیر دست از مطب‌داری کشیده‌اند.

رئیس‌زاده به تعرفه پایین ویزیت پزشکان عمومی تا ۱۰۳ هزار تومان و در مراکز غیردولتی تا ۲۳ هزار تومان اشاره کرد و ادامه داد: به هیچ وجه این رقم مناسب پزشکان عمومی نیست و بر همین اساس پزشک عمومی نمی‌تواند با هزینه‌های بسیار بالای سرباری مطب‌داری کند.

وی اضافه کرد: چهار هزار نفر از این پزشکان سالانه وارد ادامه تحصیل در رشته‌های تخصص می‌شوند و عده زیادی از این پزشکان یا مهاجرت کرده و یا وارد حوزه اعمال جراحی زیبایی می‌شوند.

تعرفه پزشکان هیچ همخوانی با سایر حرف ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی به تعرفه اعلام شده در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در وضع تعرفه به قانون عمل نمی‌شود و یک تعرفه غیرواقعی و فاصله‌داری را در جامعه شاهد هستیم.

رئیس‌زاده بیان کرد: جریان سالم پزشکی از این تعرفه‌های پایین صدمه می‌بینند و قطعاً این تعرفه‌ها چنگی به دل نمی‌زند و گلایه‌هایی را در سال‌های اخیر در این حوزه شاهد بودیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هر چند به تناسب تورم پنج سال اخیر که به طور میانگین ۴۵ درصد بوده، رشد حقوق‌ها را در حوزه‌های مختلف شاهد نیستیم اما رشد حقوق کارگران ۲۴ درصد و کارمندان ۲۰ درصد بوده اما رشد حقوق درآمد پزشکان هشت درصد بوده که با احتساب هزینه‌های جانبی این رقم ناچیز و غیرقابل قبول است.

رئیس‌زاده تصریح کرد: ما از دست‌اندرکاران می‌خواهیم تا به قانون و شرایط تورمی کشور در اعلام تعرفه‌ها توجه کنند و بر اساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری درست انجام شود.

وی گفت: رتبه کشور ما در گرانی ویزیت در دنیا ۱۰۱ است و ما انتظار داریم به تعرفه‌گذاری صحیح و ارائه خدمات پزشکی به شکل علمی و تخصصی توجهی جدی شود.

رئیس‌زاده افزود: ما باید به روزهای اوج جامعه پزشکی ایران برسیم چرا که ۷۰۰ سال کتاب‌های بوعلی سینا در معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی تدریس و مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی تقویت رابطه اعتماد پزشک و بیمار را به همراه سامان یافتن پزشکی پیشرو در کشور یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما به جامعه پزشکی با نشاط و توانمند نیاز داریم چرا که اساس پیشرفت کشور همین امر است و قطعاً در سلامت مردم نشاط و سرزندگی جامعه پزشکی نیز بسیار تأثیرگذار است.

رئیس‌زاده اضافه کرد: ما به دور از تعارض و منافع سعی می‌کنیم حقوق بیماران و سلامت مردم را صیانت کنیم و قطعاً عدالت در حوزه سلامت، تعالی در این بخش و اخلاق مداری حرفه‌ای از اولویت‌ها و اساس کار جامعه پزشکی است.

وی بیان کرد: برای در هم شکستن رخنه‌های نفوذ در حوزه سلامت، هوشمندی رسانه‌ها و مسئولان نیاز است چرا که عده‌ای می‌خواهند استقلال و خودکفایی این حوزه را با طرح مسائل مختلف زیر سوال برده و هیمنه جامعه سلامت و پزشکی را بشکنند.

رئیس‌زاده امیدآفرینی را در جامعه پزشکی و تقویت رفتار مثبت در تعامل مردم با جامعه پزشکی را یادآور شد و اظهار کرد: در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان نیز باید کیفیت و استانداردهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد تا ما بتوانیم بهترین خدمات را به افراد جامعه ارائه کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هرگونه خدمت بی‌کیفیت در حوزه سلامت خطرناک و به ضرر مردم است و امیدواریم با اصلاح فرآیندها به سمتی حرکت کنیم تا جامعه پزشکی بتواند به افتخارات و شایستگی‌های خود ببالد.

رئیس‌زاده گفت: در بحث پذیرش دانشجویان خارجی ظرفیت‌های خوبی در دانشگاه‌ها فراهم شده و ما هم اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۵۰ کشور شاهد هستیم و قطعاً به تناسب افزایش امکانات و زیرساخت‌ها جذب دانشجویان نیز می‌تواند به سرعت خودکفایی کشور در حوزه سلامت کمک کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: ما مخالف افزایش ظرفیت بدون در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات هستیم و اینکه ادعا می‌شود سرانه پذیرش پزشک در ایران پایین است و در سایر کشورها این آمار بالا است، توجهی نداریم چرا که باید به تناسب امکانات و تجهیزات در تربیت پزشکان ماهر و متخصص ورود پیدا کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1469342

مهمترین اخبار ایران و جهان: