نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 11:56

سرانه آموزشی قم یک متر از میانگین کشوری عقب است

قم- مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت:قم از نظر سرانه آموزشی شرایط مطلوبی ندارد و سرانه فضای آموزشی کل کشور ۵ و ۲ دهم متر است که این رقم در قم ۴ و ۲ دهم متر بوده یعنی در قم یک متر عقب هستیم.

علیرضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تقریباً روند ثبت نام‌ها در مدارس استان قم خوب بوده که در برخی از پایه‌ها نیازمند همراهی بیشتری از سوی اولیا دانش آموزان داریم و درصد اندکی از خانواده‌ها هم هنوز فرزندان خود را در مدارس ثبت نام نکردند و به دنبال آن نیز ثبت سفارش برای کتاب نداشتند که باید هر چه زودتر اقدام کنند تا در اول مهر شرایط برای حضور دانش آموزان آنان در مدارس فراهم باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم عنوان داشت: میزان ثبت نام دوره‌های مختلف با هم فرق دارند و در پایه ابتدایی ۹۰ درصد دانش آموزان ثبت نام کردند و در پایه هفتم ۸۴ درصد و در پایه دهم نیز ۶۳ درصد دانش آموزان ثبت نام خود را انجام دادند.

استان قم از نظر سرانه آموزشی شرایط مطلوبی ندارد

وی بیان داشت: استان قم از نظر سرانه آموزشی شرایط مطلوبی ندارد و سرانه فضای آموزشی کل کشور ۵ و ۲ دهم متر است که این رقم در قم ۴ و ۲ دهم متر بوده یعنی در قم یک متر عقب هستیم.

رحیمی با بیان اینکه در سال جاری ۴۰ پروژه آموزشی در استان قم در حال ساخت است بیان داشت: تا مهرماه امسال ۲۵ واحد آموزشی تحویل آموزش و پرورش استان قم می‌شود که ۷ پروژه در پردیسان قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم عنوان داشت: در تمامی شهرستان‌ها و ناحیه‌های آموزشی قم، افتتاح پروژه داریم و تلاش شده تا برای زیباسازی ظاهری مدارس نیز در تابستان اقداماتی صورت گیرد که تاکنون ۲۵۰ مدرسه در استان با کمک گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی رنگ آمیزی شده و تجهیزات مورد نیاز آنان نیز فراهم شده است.

رحیمی گفت: در طول سال تحصیلی موضوع سنجش دوره ابتدایی صورت گرفت و از روز اول مهرماه نیز دانش آموزان سال آینده می‌توانند در مراکز سنجش ثبت نام کنند تا زودتر کارهای آنها صورت گیرد.

۳۰ درصد از مدارس استان قم نیازمند بازسازی هستند

وی با بیان اینکه قم از نظر نوسازی مدارس وضعیت مطلوبی دارد افزود: امروز ۳۰ درصد از مدارس استان قم نیازمند بازسازی اند و عموم مدارس دارای تجهیزات خوبی هستند که با این شرایط نیز اعتبارات خوبی برای تجهیز مدارس در نظر گرفته شده که در تابستان این پیگیری‌ها انجام شده است تا فضای مطلوبی برای تحصیل در اول مهرماه فراهم شود.

رحیمی ادامه داد: گرفتن وجه در زمان ثبت نام ممنوع است به جز دریافت هزینه کتاب و بیمه و همواره با همکاران این موضوع را مطرح کردیم که اولیا را تحت فشار قرار ندهند و در مواردی نیز شکایت‌هایی شده که هزینه‌های دریافت شده بازگردانده شد که واحدهای بازرسی و رسیدگی به شکایات نواحی به این شکایات والدین رسیدگی می‌کنند.

وی عنوان داشت: در استان قم ۱۵۸۱ مدرسه داریم که بر اساس موقعیت جغرافیایی و تراکم مناطق باید ساماندهی دانش آموزان صورت گیرد و برخی از مدارس نیز قواعد خاص خود را برای ثبت نام دارند.

برای ساخت مدرسه با کمبود زمین مواجه هستیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ابراز داشت: تلاش می‌شود با کمک خیرین که ظرفیت خوبی در قم دارند؛ سرعت ساخت مدرسه در قم افزایش یابد که در این زمینه با کمبود زمین مواجه هستیم که در صورت تأمین زمین، خیرین پای کار هستند.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش همواره با کمبود تعداد معلمان مواجه بوده و امروز نیز به دلیل کسرت بازنشستگی معلمان و افزایش دانش آموزان با کمبود تعداد معلم مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری معلمان این خلأ پر شود.

رحیمی با اشاره به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب که فرمودند معلمان دانش آموزان را فرزندان خود بدانند افزود: امسال تصمیم گرفته شد عبارت «من دانش آموزان را فرزندان خود می دانم» را به عنوان یک شعار برای معلمان انتخاب کنیم و شعار «نشاط معنوی، احترام به معلم و رعایت قانون» نیز برای دانش آموزان انتخاب شده است که هری دو این شعارها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند تا معلمان با دلسوزی و همانند فرزند خود مشکلات آنان را حل کنند و دانش آموزان نیز تلاش کنند تا ابعاد معنوی خود را تقویت کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1497986

مهمترین اخبار ایران و جهان: