نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 09:56

تلاش‌های آمریکا و اروپا برای کاهش تبادلات تجاری امارات با روسیه

یک روزنامه آمریکایی از تلاش‌های بی وقفه واشنگتن به همراه کشورهای اروپایی برای محدود کردن تجارت میان امارات و روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربی الجدید، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که مسئولان آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بر امارات طی هفته جاری با هدف توقف ارسال کالاهایی که ممکن است به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک کند برنامه ریزی می‌کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، مسئولانی از سوی آمریکا و چند کشور اروپایی سفر خود را از روز دوشنبه به امارات آغاز کرده تا وارد تلاش‌های بین المللی و گروهی با هدف دور نگه داشتن تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی دارای ۲ کاربرد نظامی و غیرنظامی از دست روس‌ها شوند.

این تلاش‌ها بعد از آن صورت می‌گیرد که امارات در کنار اکثر کشورهای غیر عضو در گروه جی ۷ با پیوستن به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا علیه روسیه مخالفت کردند.

مسئولان آمریکایی و اروپایی از اینکه کالاهای ساخت کشورهای غربی از طریق امارات به دست روسیه برسد ابراز نگرانی کرده اند. آمریکا به همراه کشورهای اروپایی تلاش کرده اند بر دیگر کشورها از جمله همسایگان روسیه نظیر ارمنستان برای محدود کردن تجارت با مسکو اعمال فشار کنند.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که مسئولان این کشور از تمام کشورها می‌خواهند برای آنکه کالاهای ممنوعه به دست روس‌ها نرسد با آنها همکاری کنند.

همچنین فرستادگان آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا به صورت مشترک و جداگانه به کشورهایی نظیر ترکیه و قزاقستان با هدف اعمال فشار بر مقامات این کشور در راستای محدود کردن تجارت با روسیه و عدم ارسال کالاهای دارای ۲ کاربرد نظامی و غیرنظامی به مسکو سفر کرده اند.

این در حالیست که تجارت میان روسیه و برخی کشورها نظیر چین بعد از آغاز جنگ اوکراین گسترش پیدا کرده به طوریکه ارزش تجهیزات مداری ارسال شده از سوی چین به روسیه به ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد. این در حالیست که ارزش تجهیزات ارسال شده مذکور از چین به روسیه طی سال گذشته ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.

با وجود آنکه امارات که شریک آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود چندین نوبت لشکرکشی به اوکراین را در سازمان ملل محکوم کرد اما در عین حال می کوشد از روابط خود با روسیه به عنوان بخشی از راهبرد سیاست خارجه خود محافظت کند.

دنیز مانتوروف وزیر صنایع و تجارت روسیه در فوریه گذشته اعلام کرده بود که تجارت دو جانبه میان روسیه و امارات افزایش یافته است. بر اساس گزارشات جمع آوری شده توسط اوکراین، امارات تجهیزات کامپیوتری به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی به روسیه صادر کرده است. ارزش صادرات امارات در این زمینه به روسیه طی سال گذشته به ۶۴ میلیون دلار می‌رسید. همچنین ارزش صادرات تجهیزات برقی و الکترونیکی از یک میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار رسیده است.

ارمنستان نیز طی چهار ماه نخست سال جاری میلادی نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تجهیزات کامپیوتری به روسیه صادر کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485786

مهمترین اخبار ایران و جهان: