نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 15:57

امکانات مختلف برای میزبانی از زائران اربعین در کربلا مهیاست+عکس

با وجود حضور بی‌سابقه زائران اربعین در کربلا، همه نوع امکانات برای میزبانی از زائران در این قطعه از بهشت مهیاست. در موکب‌ها هم گاهی صف‌های طولانی تشکیل می‌شود، اما اینجا «غذا تمام شده است»، معنا ندارد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در آستانه اربعین حسینی کربلا مملو از جمعیت شده است. طبق رسم هر ساله موکب‌های عراقی حدود یک هفته قبل از اربعین فعالیت خود را آغاز می‌کنند، اما امسال با افزایش تعداد زائران بسیاری از موکب‌های عراق از روزهای گذشته مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند.

شکوه پذیرایی عراقی‌ها از زائران اربعین در کربلا

برخی از رسانه‌های معاند با انتشار تصاویر و فیلم‌‌هایی از نبود امکانات در کربلا خبر می‌دهند، اما اگر در کربلا حضور داشته باشید، شکوه ‌عظمت خدمت‌رسانی بی‌دریغ مردم عراق به زائران اربعین را خواهید دید.

در مسیرهای مختلف رسیدن به کربلا موکب‌هایی راه‌اندازی شده و شبانه‌روز فعال هستند؛ از غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم تا خدماتی همچون ماساژ و خیاطی. 

امکانات برای زوار اربعین مهیاست

اینجا هیچ کمبودی دیده نمی‌شود و مردم عراق به عنوان میزبان این حماسه عظیم هر چه دارند، خالصانه در اختیار زائران قرار داده و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند؛ تا جایی که هر ساعتی از شبانه‌روز موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد.

علی یمانی، یکی از موکبداران عراقی می‌گوید: ما حدود ۲ هفته قبل از اربعین فعالیت خود را شروع کردیم و از صبح به طبخ ‌‌و توزیع شیرینی و کیک می‌پردازیم و‌حوالی ظهر طبخ فلافل شروع می‌شود. عصرها هم سیب زمینی سرخ کرده می‌پزیم و شب پیتزا داریم. 

کمبود آب در کربلا نداریم

این برنامه تنها یکی از موکب‌های اربعین در کربلاست. همه موکب‌ها در طول روز برنامه متنوعی دارند. برخی هم فقط برای توزیع شربت به کربلا آمده‌اند. ابوسیف‌، یکی دیگر از موکبداران عراقی می‌گوید: با توجه به گرمای هوا هرلحظه آب خنک بین زائران توزیع می‌کنیم و چند ساعت یکبار یخ می‌آوریم تا آب‌ها خنک باشند. همچنین به دلیل گرمای هوا شربت آبلیمو به زائران می‌دهیم.

در کنار مو‌کب‌های عراقی، موکب‌های ایرانی هم در کربلا مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند. هر چه به خیابان‌های منتهی به حرم نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد موکب‌های پذیرایی هم افزایش می‌یابد. از طبخ ‌‌ قرمه‌سبزی و قیمه گرفته تا کباب. هر موکبی بنا بر تجهیزات و برنامه خود در حال خدمت به زائران است و هر قدمی بردارید، موکب‌هایی را می‌بینید که مشغول طبخ و‌ توزیع غذا هستند.

 

اینجا کسی دست خالی از موکب‌ها برنمی‌گردد

برخی هم از زائران می‌خواهند حتی یک لقمه از موکب آن‌ها بردارند. البته در برخی موکب‌ها هم صف‌های طولانی تشکیل می‌شود، اما هیچ کسی از کنار موکب‌ها دسته خالی برنمی‌گردد و اینجا جمله «غذا تمام شده است» معنایی ندارد.

سمیر، یکی از زائران عراقی که از بغداد به زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام مشرف شده است، می‌گوید: در ایام اربعین حال ‌‌هوای نه تنها کربلا بلکه بسیاری از شهرهای عراق، متناسب با زیارت متحول می‌شود. افراد زیادی در این ایام مشغول خدمت‌ هستند و از کشورهای مختلف به کربلا می‌آیند؛ به طوری که گاهی باور نمی‌کنم کربلا چنین گنجایشی داشته باشد.

با وجود گرمای هوا در کربلا، وفور نعمت به ویژه توزیع آب آنقدر زیاد است که کسی تشنه یا گرسنه نمی‌ماند. همه امکانات رفاهی نیز مهیاست و موکب‌هایی برای استراحت نیز پیش بینی شده است. البته در اطراف حرم و‌ نزدیکی بین‌الحرمین، بیشتر موکب‌ها به تهیه و توزیع غذا مشغول هستند و در فضای دورتر موکب‌های اسکان پیش‌بینی شده است.

ادامه فعالیت موکب‌های ایرانی تا ۵ روز بعد از اربعین

موکب‌های عراقی تا اربعین فعالیت می‌کنند اما امسال بر اساس برنامه‌ریزی ستاد اربعین، موکب های ایرانی تا پنج روز پس از اربعین هم فعال هستند. یکی دیگر از موکبداران ایرانی می‌گوید: ما تا ۲۰ ماه صفر آماده خدمت به زائران اربعین هستیم و مشکلی در وسایل و اقلام مختلف به منظور تهیه غذا نیست و هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد. 

در ادامه تصاویری از پذیرایی از زائران اربعین در کربلا را مشاهده می‌کنید:

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1477442

مهمترین اخبار ایران و جهان: