نیوز سیتی!
29 اسفند 1402 - 17:45

برگزار نشست تقویت روابط اقتصادی افغانستان-ازبکستان

نشست دوجانبه تقویت روابط اقتصادی افغانستان- ازبکستان با حضور هیئت بین‌وزارتی حکومت طالبان در گذرگاه مرزی «حیرتان» برگزار شد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در رأس یک هیئت رسمی متشکل از مشاور ارشد معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، نمایندگان وزارت خارجه، دارایی، معادن و پترولیم، ترانسپورت و هوانوردی، اداره خط آهن، شرکت توزیع برق افغانستان(برشنا) با هیئت بلندپایه ازبکستانی دیدار کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، این دیدار در گذرگاه مرزی «حیرتان» برگزار شد و دو طرف پیرامون امضای توافقنامه‌های تجاری دوجانبه، توافقنامه‌های ترانزیتی سه‌جانبه و چندجانبه و صادارات یک میلیون تُن زغال سنگ به ازبکستان گفتگو کردند.

اطلاعیه می‌افزاید هیئت طالبان و مقامات ازبکستانی همچنین درباره سرمایه‌گذاری‌ این کشور در بخش کشاورزی، سیمان و تولید برق حرارتی از زغال سنگ، تعرفه ترجیحی یکطرفه برای کالاهای صادراتی افغانستان، تسهیلات در چک و بررسی اقلام صادراتی افغانستان، مشکلات بخش خصوصی و ایجاد سازوکاری ویژه جهت تصفیه مواد خام نفتی افغانستان در ازبکستان بحث و تبادل نظر کردند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان همچنین اعلام کرد برگزاری کنفرانس ارتباط تجاری و نمایشگاه محصولات و تولیدات افغانستان در کشور ازبکستان، نصب اسکنر جهت چک و بررسی کالاهای فاسد شدنی در خاک ازبکستان، تسهیلات صدور ویزا برای بخش خصوصی افغانستان، افزایش ساعت کاری در گمرکات دو کشور، توسعه و گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در حمل و نقل بین‌المللی از دیگر محورهای گفتگوی دو طرف بود.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1688786

مهمترین اخبار ایران و جهان: