نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 14:22

شناسایی ۴۵۰۰ بیمار در واحد آموزش بیمار همدان

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از شناسایی ۴۵۰۰ بیمار پرفشاری خون و دیابت با اجرای پویش سلامت در واحد آموزش و پیگیری بیماران در همدان خبر داد.

رسول سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان به همراهی مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی در پویش ملی غربالگری پرفشاری خون و دیابت اشاره کرد و افزود:  تمام مراکز درمانی با برگزاری برنامه‌های متفاوت شامل سمینارها، آموزش‌هایی در افزایش آگاهی عمومی بیماران، همراهان بیمار و کارکنان، نصب پلاکارد و توزیع پمفلت به مراجعه‌کنندگان، نمایش انیمیشن و موشن گرافیک در مراکز درمانی و... سعی در افزایش آگاهی جامعه دارند. 

وی افزود: با آغاز پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون تمام مراکز درمانی دانشگاه با ایجاد میز خدمت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود همدوش با سایر مراکز در شناسایی بیماران دیابتی و پرفشاری خون همنوا شدند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از ابتدای این طرح تعداد بیماران غربالگری شده در واحدهای آموزش و پیگیری بیمار بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است افزود: قریب به ۸ هزار نفر نیز توسط واحدهای آموزش و پیگیری بیمار مرتبط با طرح پویش ملی سلامت آموزش داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های فشار خون و دیابت به عنوان بیماری‌های خاموش در جامعه گسترش یافته‌اند و عاملی بسیار مهم برای بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند.

سلیمی با تاکید به اینکه این دو بیماری به همراه عوارض شایعی که ایجاد می‌کنند مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی کلیه، دیالیز و قطع عضو هزینه‌های بسیار سنگینی بر خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌شود عنوان کرد: با پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و درمان به موقع می‌توان روند پیشرفت بیماری را کند یا متوقف کرد و موجب نجات جان هزاران نفر و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی شد.

وی با بیان اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است گفت: سالانه مرگ ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند افزود: ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی‌خبرند.

وی با بیان اینکه در طول سال ۳۰ هزار مرگ به خاطر بیماری دیابت در کشور اتفاق می‌افتد و متاسفانه آمار ناخوشایندی است خاطرنشان کرد: قدردان تلاش‌های روسای بیمارستان‌ها، کادر پرستاری و پزشکی استان هستیم که در پویش سلامت شرکت کردند و به جامعه خدمت می‌کنند.

پایان پیام/89026/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638586

مهمترین اخبار ایران و جهان: