نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 12:56

چای‌هایی که باید هنگام سرماخوردگی مصرف کنیم

راه‌های متعددی وجود دارند که در طول دوره سرماخوردگی به ما کمک می‌کنند تا دوره بیماری را کوتاه‌تر کنیم. یکی از این روش‌ها نوشیدن چای و دمنوش‌های مخصوص است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا بسیاری از ما سرماخوردگی را تجربه خواهیم کرد. راه‌های متعددی وجود دارند که در طول دوره سرماخوردگی به ما کمک می‌کنند تا دوره بیماری را کوتاه‌تر کنیم. یکی از این روش‌ها نوشیدن چای و دمنوش‌های مخصوص است.

در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از چای‌های مخصوص سرماخوردگی را به شما معرفی کنیم.

سرخارگل

عصاره گیاه سرخارگل که نام دیگر آن گل اکیناسه است بسیار برای درمان سرماخوردگی و به طور کلی عفونت‌های تنفسی و ریوی مناسب است. پژوهش‌ها نشان داده عصاره این گل می‌تواند خطر ابتلا به فارنژیت، عفونت‌های ریه و سینه پهلو، آنفلوآنزا و عفونت گوش و ورم لوزه را کاهش دهد. این گیاه که دارای خواص ضدالتهابی قوی است حتی در صورت ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و هر نوع عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌تواند در بهبود بیماری و کاهش علائم مفید فایده باشد.

 


گیاه سرخارگل مناسب برای درمان سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی و ریوی

زنجبیل

گیاه زنجبیل همانند داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد ویروسی عمل کرده و به خوبی در درمان عفونت‌های تنفسی مؤثر است. چای زنجبیل نیز در فصل پاییز کاملاً مناسب افراد مبتلا به سرماخوردگی بوده و به از بین رفتن ویروس در بدنشان کمک می‌‌کند. نکته مهم در مصرف زنجبیل و حتی چای آن، مقدار استفاده از این گیاه است. مصرف بیش از حد این گیاه می‌تواند منجر به بروز حساسیت شده و علائمی چون خارش گلو و سرفه را در فرد تشدید کند به همین خاطر افراد سرماخورده در استفاده از این گیاه باید تعادل را به خوبی رعایت کنند.

بادرنجبویه

یکی دیگر از گیاهان مؤثر در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا بادرنجبویه است. این گیاه اثرات ضدویروسی قوی داشته و از آن برای درمان ویروس تب‌خال نیز استفاده می‌شده است. امروزه نیز تحقیقات متعددی در زمینه تأثیرات این گیاه در درمان آنفلوآنزا در حال انجام است. تجربیات خانگی نیز نشان داده است که مصرف چای بادرنجبویه می‌تواند به بهبود سرماخوردگی و کاهش علائم فرد بیمار کمک کند. دم‌کرده برگ‌های بادرنجبویه به کاهش علائم آنفلوآنزا کمک می‌کند.


گیاه آویشن عفونت‌ها‌ی ریوی را درمان می‌کند

آویشن

آویشن یکی از آن گیاهانی است که تأثیرات آن در بهبود انواع عفونت‌ها امروزه تقریباً دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. گیاه آویشن با خواص مختلفی که دارد به خوبی به درمان عفونت‌ها‌ی مختلف خصوصاً عفونت‌های ریوی کمک می‌کند. از دیرباز نیز مصرف چای آویشن و دمنوش‌های مختلف آن برای درمان سرماخوردگی رایج بوده است همچنین بخور آویشن برای باز کردن مجاری تنفسی و رفع خشکی بینی که هر دو از علائم شایع سرما خوردگی هستند کاربرد دارد.

گل آقطی

میوه و گل این گیاه از گذشته برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شده است، ترکیبات موجود در این گیاه موادی طبیعی هستند که به خوبی با ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبارزه کرده و به کاهش علائم و کوتاه شدن طول دوره درمان بیماری کمک می‌کنند. حتی مصرف این گیاه اگر با نعناع بیابانی همراه شود و به صورت چای و دم‌کرده مورد استفاده قرار گیرد جنبه پیشگیری داشته و از بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.


گل آقطی از آنفلوآنزا و سرماخوردگی پیشگیری می‌کند

اما نحوه مصرف این گیاه: یک قاشق غذاخوری از گیاه آقطی را به همراه یک قاشق غذاخوری برگ نعناع بیابانی در مقداری آب جوش ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد، وقتی که علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در شما ظاهر شدند در همان ساعات اولیه اقدام به نوشیدن نصف یا یک فنجان از این چای کنید. هر ۴۵ دقیقه نصف فنجان مصرف کنید تا زمانی که شروع به عرق کردن کنید؛ مکانیسم این گیاه به گونه‌ای است که با تعریق در شما منجر به پیشگیری از بروز علائم می‌شود. بعد از شروع تعریق هر ساعت فقط یک قاشق غذاخوری از این چای مصرف کنید تا زمانی که تب شما فروکش کند.

نعناع بیابانی

چای و دم‌کرده این گیاه می‌تواند به شما در رفع گرفتگی بینی و سینوس‌ها کمک کند، همچنین مصرف آن با گل آقطی نیز برای کاهش علائم مفید است. نوشیدن دو فنجان از چای نعناع بیابانی در روز کمک می‌کند تا برخی از علائم سرماخوردگی در شما برطرف شوند.

بومادران

بومادران نیز یکی از آن گیاهانی است که به ما در بهبود بیماری سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا کمک می‌کند. مکانیسم عمل این گیاه نیز همچون چای نعناع بیابانی و گیاه آقطی است و منجر به تعریق در فرد بیمار می‌شود تا جایی که از تب کردن او پیشگیری کند.


چای گیاه بومادران از تب کردن در سرماخوردگی پیشگیری می‌کند

کارشناسان طب سنتی و گیاهان دارویی معتقدند که با تعریق، تب در بدن فرد کاهش می‌یابد و به بدن کمک می‌کند تا عفونت را از بین ببرد. عرق کردن یکی از آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌هایی است که بدن به کمک آن سموم ناشی از عفونت را از خود خارج کرده و دمای داخلی را کاهش می‌دهد، به همین جهت مصرف چای گیاه بومادران در ساعات اولیه ظهور علائم بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به افراد توصیه می‌شود تا از تب کردن در آنها پیشگیری کند.

دستورالعمل درست کردن چای برای سرماخوردگی

یک یا دو قاشق غذاخوری از گیاه تازه و یا حتی خشک شده را در قوری ریخته و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید، سپس اجازه دهید تا حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کشیده و سپس چای را از صافی رد کنید به‌طوری‌که فقط یک محلول رقیق باقی بماند. حال از آن محلول صاف شده به عنوان چای گیاهی می‌توانید بنوشید و از آن به عنوان درمان سرماخوردگی استفاده کنید. باید دقت کنید که در اکثر گیاهان از برگ آنها استفاده می‌شود اما در مواردی چون آقطی از گل گیاه و یا زنجبیل از ریشه گیاه برای درست کردن چای و دم‌کرده استفاده می‌شود.

همچنین در صورت بد بودن طعم چای‌ها می‌توانید در حین دم کشیدن به هر کدام یک تکه نبات اضافه کنید تا تلخی آن را گرفته و طعمش را بهبود ببخشد.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1666942

مهمترین اخبار ایران و جهان: