نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 10:54

مردی که از 700 میلیارد تومان گذشت

به تازگی یک نیکوکار گیلانی 27 مغازه را به ارزش 700 میلیارد تومان وقف کرده تا جان بیماران دیالیزی را نجات دهد.

گروه زندگی: «می‌ترسم زیر دستگاه دیالیز خوابم ببرد و جانم را از دست بدهم!» این وضعیت هزاران بیمار کلیوی گیلان است که با دستگاه‌های فرسوده، دیالیز می‌شوند. دستگاه‌هایی که اگر درست کار نکنند، شاید به قیمت جان بیمار تمام شود.  

به تازگی یک نیکوکار گیلانی«اسدالله رضا زاده رودسری» ساختمانی را با ۲۷ باب مغازه به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به هلال‌احمر اهدا کرده تا وقف بیماران دیالیزی شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان هادی سلیمی می‌گوید که هدیه خیر گیلانی بزرگ‌ترین موقوفه جمعیت هلال احمر بعد از انقلاب است  و اگر در این ساختمان 20 تخت دیالیز قرار بگیرد.«مردم رودسر و۵۷۰ روستا و آبادی می توانند از این مرکز بهره مند شوند.»
اسدالله رضازاده  پیش از این نیز در اوایل انقلاب  به همراه یک خیر دیگر چند دستگاه دیالیز برای شهرش خریداری کرده است. علاوه بر این او بزرگ‌ترین مدرسه گیلان و تعدادی مسجد ساخته و وقف کرده است.


تصویری از اسدالله رضازاده نیکوکار گیلانی

 

هر دستگاه دیالیز 20 هزار ساعت کار می‌کند ولی متوسط عمر دستگاه‌های دیالیز گیلان 30 هزار ساعت است. جمعیت هلال احمر گیلان برای تجهیز رودسر به دستگاه های سالم و جدید با مشکل نبود فضا و مکان رو به رو بودند اما این خیر گیلانی وقتی از این مشکل مطلع می شود تصمیم می‌گیرد 27 باب مغازه‌اش را به جای فروش در خدمت هلال احمر قرار بدهد و سند شش‌دانگش را به نام جمعیت هلال‌احمر بزند.

 وقف در شکل و شمایل متفاوت در همه کشورها وجود دارد مثلاً دانشگاه آکسفورد انگلستان و دانشگاه هاروارد آمریکا بیشترین درآمد خود را از موقوفات کسب می‌کنند. وقف به غیر از ثواب اخروی، روشی برای حل مشکلات کشور است و تأثیر به سزایی در تأمین عدالت اجتماعی دارد. همچنین از عوارض شکاف های طبقاتی تا حد زیادی می‌کاهد و از حاد شدن مشکلات اجتماعی جلوگیری می‌کند.

 

 قاسم ناظمی،یک حقوقدان، می‌گوید که امروزه با گسترش حدود وظایف دولت «توقع عمومی این است که دولت در این زمینه خدمت‌رسانی و انجام‌وظیفه کند مانند درمان بیماران، کمک به در راه‌ماندگان و نیازمندان و..»

اما مدیر عامل مجمع خیرین کشور حسن حمزه‌ زاده معتقد است دولت ها به تنهایی از عهده اداره مملکت برنمی‌آیند «نه تنها در ایران بلکه دردیگر کشورها هم سازمان های مردم نهاد به یاری دولت می‌آیند».
 
کارشناسان مذهبی معتقدند اگر مردم آثار و کاربرد موقوفات را در زندگی اجتماعی‌شان ببینند و در رابطه با چگونگی استفاده و بهره‌وری اموال وقفی شفاف سازی شود، با اعتماد بیشتری در زمینه وقف مشارکت خواهند کرد. هرچند وقف کردن فقط شامل ملک و مال نمی‌شود و افراد می‌توانند حتی با استفاده از هنر و زمان‌شان واقف باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647942

مهمترین اخبار ایران و جهان: