نیوز سیتی!
08 اسفند 1402 - 16:11

افزایش چشمگیر خشونت پلیس علیه معترضان ایتالیایی در دوران ملونی

اخیرا خشونت پلیس ایتالیا علیه گروهی از جوانان کم سن و سال در این کشور که برای صلح در نوار غزه اعتراض می‌کردند خشم عمومی را افزایش داده و یک نشریه غربی در همین ارتباط در مطلبی از افزایش خشونت پلیس در دوران حکومت جورجیا ملونی خبر داده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "اشتوتگارتر ناخریشتن" در مطلبی نوشت: در ایتالیا، موارد خشونت پلیس و ارعاب علیه مخالفان در حال افزایش است؛ اپوزیسیون از جو سرکوب" صحبت می کنند. دولت دست راستی جورجیا ملونی نیز با بسیاری از جرایم جنایی جدید مرتبط با مشکلات اجتماعی مقابله می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: به ندرت پیش می آید که سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا از ذخیره ضرب المثل خود استفاده کند. اما در آخر هفته رئیس جمهور 82 ساله ایتالیا دیگر لب به گلایه گشود. در یادداشتی از دفتر ماتارلا آمده است: رئیس جمهور به وزیر کشور یادآوری کرد که اقتدار نیروهای امنیتی با باتوم سنجیده نمی شود، بلکه با توانایی آنها در تضمین امنیت عمومی و در عین حال احترام به تضمین حق آزادی بیان سنجیده می شود. در این بیانیه آمده است: استفاده از باتوم علیه جوانان نشانه شکست است.

روز قبل از آن افسران پلیس در پیزا به طور تصادفی تظاهرکنندگانی را که عمدتاً جوان و در سن مدرسه بودند و در تظاهرات مسالمت آمیز برای آتش بس در نوار غزه شرکت کرده بودند، مورد ضرب و شتم قرار دادند. حداقل 10 شرکت کننده زیر سن قانونی، از جمله دختران، مجروح شدند. یک معترض 25 ساله هم دچار ضربه به سر شد.

در فلورانس نیز تظاهرکنندگان جوان به صورت خونین مورد ضرب و شتم نیروهای پلیس قرار گرفتند. خشونت پلیس ایتالیا خشم و نفرت را در سراسر این کشور برانگیخته است، از جمله شهردار پیزا، که رهبری یک ائتلاف راستگرا را بر اساس الگوی دولت ملی در رم بر عهده دارد به این مسئله انتقاد وارد کرد. میشل کونتی، شهردار پیزا توضیح داد: «آنچه در اینجا اتفاق افتاد عمیقاً بر من تأثیر گذاشت، همچنین به عنوان یک پدر.

انتقادات تندی همچنین از سوی اپوزیسیون به این شرایط وارد شد. الی شلاین، رئیس حزب سوسیال دموکرات از صحنه‌های غیرقابل قبول صحبت کرد و از اینکه دولت جناح راست نخست‌وزیر جورجیا ملونی بیش از پیش اقتدارگرایانه‌تر با مخالفان رفتار می‌کند و «جوی سرکوب» در کشور ایجاد می‌کند، انتقاد کرد. جوزپه کونته، رهبر جنبش اعتراضی پنج ستاره و نخست وزیر سابق این کشور هم تاکید کرد که حوادث پیزا و فلورانس "لایق کشوری مانند ایتالیا" نیست. در این شرایط در حالی که ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور، که توسط ماتارلا سرزنش شده بود، از انجام تحقیقات داخلی در مورد این عملیات خبر داد، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در مورد خشونت بیش از حد و همچنین در مورد انتقاد رئیس جمهور و اپوزیسیون سکوت کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: حملات پلیس به معترضان در پیزا و فلورانس تنها حوادث این چنینی در ایتالیا نبود. در هفته های اخیر، نیروهای امنیتی در چندین تظاهرات طرفدار فلسطین توسط گروه های چپ از خشونت استفاده کرده اند. همچنین تلاش‌های فزاینده‌ای برای ارعاب معترضان از طرف نیروهای پلیس هم وجود دارد. وقتی پاییز گذشته در افتتاحیه مراسم موسوم لااسکالا در میلان یکی از تماشاگران فریاد زد "زنده باد ایتالیای ضد فاشیست"، پس از آن مجبور شد مشخصات شخصی خود را ارائه دهد و ثبت نام شد. هفته گذشته همین اتفاق برای چندین معترض دیگر رخ داد. از طرف دیگر هنگامی که صدها "فاشیست هزاره سوم" در ژانویه سال جاری به شیوه‌ای شبه نظامی در رم راهپیمایی کردند، یک افسر پلیس هم در محل تجمعات دیده نمی شد.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: البته، ایتالیا هنوز تا یک رژیم استبدادی فاصله دارد: برای مثال، برخلاف مجارستان، قوه قضاییه این کشور هنوز مستقل است و ترجیح می‌دهد از سیاستمداران دست راستی تحقیق کند، رسانه‌های متنوعی وجود دارد، و در اکثر تظاهرات‌ها شرکت‌کنندگان مجبور نیستند نگران ضرب و شتم شدن توسط پلیس باشند. اما وقتی الی شلاین، رهبر اپوزیسیون، از یک فضای اقتدارگرایانه و سرکوبگر فزاینده صحبت می کند، مخالفت با او دشوار است.

ذهنیت نظم و قانون ائتلاف جناح راست به رهبری جورجیا ملونی از جمله در این واقعیت منعکس می شود که دولت معتقد است می تواند هر مشکل اجتماعی و هر رفتاری را که از هنجار منحرف می شود با ایجاد جرایم جنایی جدید یا افزایش مجازات حل کند.

تعداد استانداردهای کیفری جدیدی که دولت ملونی در 16 ماه پس از روی کار آمدن خود اتخاذ کرده است، بیشتر از هر دوره قانونی قبلی است. از جمله این قوانین این است که هر کسی که به معلم یا کادر پزشکی حمله کند می تواند تا هفت سال زندان داشته باشد. والدینی که از رفتن فرزندانشان به مدرسه اطمینان حاصل نمی کنند، می توانند به مدت دو سال پشت میله های زندان قرار بگیرند. اسکوترها نیز در خطر دو سال زندان هستند. مهاجران می توانند تا 18 ماه در مراکز اخراج نگهداری شوند، حتی اگر مرتکب جرمی نشده باشند. خردسالانی که مواد مخدر معامله می کنند با پنج سال زندان مواجه می شوند.

در حال حاضر هم عملیات خشن پلیس علیه جوانان در تظاهرات حامی فلسطین، خشم ایتالیا را برانگیخته است. رئیس جمهور، سرجیو ماتارلا، و چندین اتحادیه از این رویکرد انتقاد کرده و خواستار شفاف سازی هستند.

رهبران چندین اتحادیه ایتالیایی خواستار شناسایی افسران پلیس مسئول در نشستی با ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور شدند.

همانطور که در تصاویر این عملیات که توسط رسانه‌های متعدد پخش شده است مشاهده می‌شود، پلیس چند روز پیش به جوانان بی‌نقاب در تجمع اعتراضی در شهر دانشگاهی پیزا در مرکز ایتالیا حمله کرد و آنها را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داد. بر اساس گزارش رسانه ها، دفتر دادستان عمومی در پیزا اکنون در حال تحقیق از 15 افسر پلیس است.

مائوریتزیو لندینی، رئیس اتحادیه کارگری جناح چپ CGIL، پس از دیدار با پیانتدوسی گفت که این مسئله‌ای جدی است که جوانان 15 یا 16 ساله "به دلیل تظاهرات مورد ضرب و شتم قرار می گیرند یا کتک زده می شوند. پیر پائولو بمباردیری، رئیس اتحادیه میانه‌روی UIL، هم خواستار "شناسایی شفاف و سریع افراد مسئول" شد.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا هنوز درباره این حوادث اظهار نظری نکرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1678686

مهمترین اخبار ایران و جهان: