نیوز سیتی!
10 بهمن 1402 - 16:06

احیای چاه‌های نفتی کم‌بازده با تجهیز حفاری ایران‌ساخت

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی منحصربه‌فرد و تولید کاملاً بومی "ویپ استاک" ابزاری پرکاربرد در صنعت حفاری نفتی، زمینه را برای افزایش بهره‌وری چاه‌های کم‌بازده فراهم کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که برداشت بیش از حد بسیاری از چا‌ه‌های نفتی در منطقه خاورمیانه را با مشکل افت فشار مواجه کرده است و همه‌ساله تعداد قابل‌توجهی از چاه‌ها، بازدهی خود را از دست می‌دهند، چاره بازگردانی و احیای مجدد این چاه‌ها استفاده از "ویپ استاک" است.

هرساله، میزان استفاده از این تجهیز افزایش می‌یابد و تعداد قابل‌توجهی چاه، مجدداً به چرخه برداشت بازمی‌گردند. بازار استفاده و تولید ویپ استاک در منطقه، بالغ بر نیم میلیارد دلار است و متخصصان شرکت دانش‌بنیان ژرف نفتون کاویان توانسته‌اند با بومی‌سازی این ابزار، نقشی اثربخش در صرفه‌جویی حاصل از ساخت داخل این ابزار مهم و نیز عواید حاصل از افزایش بهره‌وری چاه‌های نفتی ایفا کنند.

"ویپ استاک" یک وسیله ایجاد انحراف در چاه است که در چاه‌های باز (Openhole) و یا جداری‌شده (Casedhole) کاربرد دارد. ویپ استاک در چاه باز قابل بازیابی است و معمولاً برای ایجاد یک انحراف عمیق در چاه‌های با حرارت بالا و یا دکل‌های کوچک مورد استفاده است. در چاه جداری‌شده برای ایجاد انحراف از مسیر اولیه از درون‌جداری‌ها (Casing) به‌کار می‌رود، درون‌جداری محکم و ثابت می‌شود تا اجازه انحراف از درون آن را بدهد و سپس در پایان کار در همان جا، ر‌ها می‌شود.

بهنام خدایار؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به یک دهه فعالیت مستمر تحقیق، توسعه و تولید در حوزه تجهیزات پیشرفته حوزه نفت عنوان کرد: فعالان شرکت ژرف نفتون کاویان از سال 1390، کار جدی در راستای بومی‌سازی و تولید نمونه ایران‌ساخت دستگاه ویپ استاک را آغاز کرده‌اند؛ ابزاری که در صنعت حفاری به‌ویژه حوزه نفت، کاربردی اساسی دارد.

این فعال فناور با اشاره به اهمیت بالای این محصول دانش‌بنیان عنوان کرد: کاربرد‌های ویپ استاک در صنعت حفاری، گسترده و غیرقابل اجتناب است و از همین روی، از این ابزار به‌عنوان سلاح استراتژیک در صنعت حفاری یاد می‌شود.

خدایار افزود: به‌دلیل نیاز شدید صنعت نفت و تجربه‌هایی که کشور در زمینه ساخت سایر تجهیزات مشابه حفاری داشت که البته فناوری ساخت آنها متعلق به 60 سال قبل بود، با استفاده از دانش فنی بومی و کار جدی تحقیق و توسعه، در مسیر ساخت ویپ استاک با فناوری جدید و متناسب با نیاز داخلی، گام برداشتیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مهم‌ترین مزیت نمونه ساخت این شرکت را استفاده از دانش فنی کاملاً داخلی دانست و اضافه کرد: نمونه‌های دیگری در ایران ساخته می‌شود که تماماً از روی نمونه‌های خارجی و به‌روش مهندسی معکوس ساخته شده‌اند. این دست تولیدات، قابلیت صادرات ندارند و تنها نمونه ساخت داخل که طراحی ایرانی دارد و از ظرفیت صادراتی برخوردار است توسط این شرکت تجاری‌سازی شده است.

خدایار بیان کرد: محصولات این شرکت دانش‌بنیان در انواع هیدرولیک و مکانیکال در ابعاد گوناگون و با طراحی انحصاری ساخته می‌شوند و قدرت عملیاتی این تولیدات هم‌گام با نمونه کشور‌های غربی است.

وی با اشاره به امکان صادرات با طراحی انحصاری و قدرت عملیاتی بسیار بالا، عنوان کرد: تولیدات ما کوتاه‌تر از نمونه‌های مشابه داخلی و یا خارجی (20 درصد کوتاه‌تر از نمونه‌های آمریکایی) است و با قدرت فوق‌العاده‌ای که دارد، فصل جدیدی در تجهیزات نفتی باز خواهد کرد.

خدایار ادامه داد: علی‌رغم کوتاه‌تر بودن، نه‌تنها قدرت عملیاتی خود را نه‌تنها از دست نداده بلکه کارایی بالاتری را به نمایش گذاشته است. بررسی عملیات اجراشده توسط چند شرکت آمریکایی و انگلیسی و مقایسه آنها با عملیات داخل کشور به‌کمک این محصول، نشانگر آن است که تجهیزات تولیدشده توسط شرکت نسبت به بسیاری از تولیدات غربی سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ابراز کرد: ویپ استاک در شمار آن دسته تجهیزاتی قرار دارد که واردات آن به کشور ممنوع است اما برخی از شرکت‌های داخلی، نسبت به واردات آن اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه محصول ساخت داخل، تولیدات شرکت کارایی قابل‌قبولی را در عملیات حفاری نشان داده است، افزود: عملیات گوناگونی که انجام داده‌ایم همگی در بالاترین سطح کیفی و همگام با استاندارد‌های جهانی بوده‌اند؛ با طراحی‌های فناورانه و نوآورانه‌ای که انجام شده است، قطعاً موقعیت بسیار خوبی در بازار جهانی خواهیم داشت.

انتهای پیام/+

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1654686

مهمترین اخبار ایران و جهان: