نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 16:02

انعقاد تفاهم‌نامه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران بین همدان، سنندج و کرمانشاه

تفاهم‌نامه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران بین همدان، سنندج و کرمانشاه منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان دومین روز نشست مدیران گردشگری شهرداری های کلانشهرهای ایران با حضور شهرداران همدان، کرمانشاه و سنندج و روسای شورای اسلامی شهر کرمانشاه و سنندج برگزار شد و تفاهم‌نامه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران در راستای شکوفایی گردشگری غرب کشور امضا شد.

در ابتدای این جلسه شهردار همدان با اشاره به دستاوردهای مثبت در بحث گردشگری غرب کشور عنوان کرد: پتانسیل‌های خوبی در غرب کشور وجود دارد که باید این ظرفیت‌ها به عنوان مسیر گردشگری مورد توجه قرار گیرد و استان‌های غرب کشور از مواهب آن بهره‌مند شوند.

سید مسعود حسینی با اشاره به تجربه خوب ثبت جهانی هگمتانه و حضور ارزیابان یونسکو در همدان افزود: همدان دارای مواهب طبیعی، الهی و تاریخی و فرهنگی ارزشمندی نظیر کوه الوند، هگمتانه، عباس‌آباد، غار علیصدر و شخصیت‌های برجسته نظیر عین‌القضات، بوعلی و میر سیدعلی همدانی و سایر شخصیت‌هاست که باید در عرصه داخلی و خارجی معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید سیاستگذاری خوبی در حوزه گردشگری رقم بخورد گفت: هر چند میراث فرهنگی متولی اصلی حوزه گردشگری است ولی در بعد اجرای این شهردارها هستند که باید وارد حوزه گردشگری شوند و در این راستا ۳۰۰ میلیارد تومان به بحث گردشگری اختصاص یافته است.

شهردار همدان افزود: اقدامات خوبی در حوزه جداره‌سازی خیابان‌ها و میدان امام(ره) توسط شرکت عمارت خورشید، مرمت کاروانسراها و مساجد در بافت‌های فرسوده و احیای خانه‌های واجد ارزش تاریخی به عنوان ثروت شهر صورت گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه شهرداری همدان در حوزه گردشگری پا پیش گذاشته افزود: در این راستا خانه پوستی‌زاده قرار است به عنوان هتل بوتیک مورد استفاده گردشگران و شهروندان قرار گیرد و خوشبختانه کمتر شاهد تخریب خانه‌های تاریخی هستیم و بودجه مناسبی برای این موضوع اختصاص یافته است.

حسینی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان  باید تلفیق شوند گفت: اگر همکاری این سه استان ارتقا یابد سهممان از گردشگری افزایش خواهد یافت و راهی جز سرمایه‌گذاری برای ایجاد درآمدهای پایدار و ارزآوری نداریم.

رییس کمیسیون مالی، گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به تاریخچه انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری غرب کشور اظهار کرد: مرداد سال ۹۹ یک اقدام بزرگی رخ داد که اقتصاد و گردشگری سه استان را تحت تاثیر قرارداد و این موضوع در کمیسیون ملی یونسکو و شورای عالی استان‌ها پیگیری شد و منجر به انعقاد تفاهم‌نامه در کرمانشاه شد.

حمید بادامی‌نجات انعقاد تفاهم‌نامه را بارقه امیدی بر محور جدید گردشگری دانست و تصریح کرد: این سه استان با توجه به مواهبی که دارند می‌توانند به محور جدید گردشگری در حوزه گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شوند.

وی با اشاره به عظمت بیستون، اورامانات و هگمتانه در سه استان افزود: باید تکلیف دبیرخانه دائمی گردشگری برای تحقق اهداف گردشگری تعیین شود و در صورت پیش بینی بودجه مناسب تاثیر خوب این موضوع را خواهیم دید.

این عضو شورای شهر همدان اظهار کرد: استان‌های غرب کشور به لحاظ جمعیتی جزو استان‌های پرتراکم‌ هستند که به عنوان یک ظرفیت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619086

مهمترین اخبار ایران و جهان: