نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 13:15

«اسکالپ» فرانسوی در راه کی‌یف/ کرملین: پاریس اشتباه بزرگی کرد

یک نشریه فرانسوی با اشاره به تصمیم دولت این کشور برای ارسال موشک دوربرد موسوم به «اسکالپ»، به تشریح جزئیات و توانمندی این موشک پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، نشریه فرانسوی «لو نوول اوبزرواتور/لوبس» با اشاره به تصمیم امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ارسال نسل جدید موشک‌های دوربرد موسوم به «اسکالپ» به اوکراین، به بررسی جزئیات و مزایای این موشک در بحبوحه ضدحملات کی‌یف علیه مسکو پرداخت.

ماکرون در بدو ورود به اجلاس ناتو در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، گفت که مساله مهم برای غرب، مخابره پیام حمایت از اوکراین و همچنین اتحاد ناتو است. یک منبع نظامی فرانسوی هم با اشاره به تداوم حمایت نظامی فرانسه از کی‌یف گفته است که نخستین محموله موشک‌های دوربرد همین حالا به دست اوکراین رسیده است.

اطلاع‌رسانی ماکرون درباره ارسال این موشک به اوکراین چند ماه پس از آن صورت گرفت که لندن شروع به ارسال موشک برجسته خود موسوم به «سایه طوفان» به کی‌یف کرد.

اسکالپ چست؟

این موشک که با همکاری مشترک انگلیس و فرانسه ساخته شده، از طریق یک جنگنده پرتاب شده و بیش از ۲۵۰ کیلومتر برد دارد و این بدان معناست که برد این موشک از تمام تسلیحات ارسالی غرب برای کی‌یف بیشتر است و اوکراین را قادر می‌سازد تا از فاصله‌ای نسبتا دور، نواحی شرقی را هدف قرار دهد؛ بخش‌هایی که هم‌اکنون در کنترل روسیه است.

پاریس هیچ جزئیاتی درباره تعداد موشک‌هایی که تاکنون ارسال کرده یا قصد ارسال به اوکراین را دارد، ارائه نکرده اما به نوشته یک نشریه تخصصی بین‌المللی در حوزه دفاع و امنیت، موجودی زرادخانه فرانسه کمتر از ۴۰۰ فروند برآورد شده است.

اسکالپ یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد و گفته می‌شود با سلاح‌های متعارف تسلیح شده است و از جنگنده‌هایی همچون «یوروفایتر تایفون» نیروی هوایی انگلیس و همچنین «رافائل» فرانسه قابل پرتاب است.

این موشک از سامانه‌های ناوبری(مسیریابی) اینرسیایی، جی‌پی‌اس و تبدیل دقیق مختصات جغرافیایی در ارتفاع پایین بهره می‌برد که شناسایی آن را دشوار می‌کند.

شرکت اروپایی طراح و سازنده موشک ام‌بی‌دی‌ای/MBDA که در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و آمریکا فعالیت می‌کند، طراح اسکالپ است.

منبع نظامی فرانسوی که پیش‌تر به او اشاره شد، گفته است که تعداد موشک ارسالی به اوکراین خیلی اهمیت دارد و این تعداد، همچنان موجودی زرادخانه فرانسه را به مراتب بیشتر از نیازش حفظ خواهد کرد و علاوه بر این، به ادعای وی تحویل این محموله سه معیار پاریس را برآورده خواهد کرد: جنگ‌افزاری مفید برای اوکراین است؛ از نظر روسیه تنش‌زا نبوده! و سوم اینکه توانایی فرانسه برای دفاع از خودش را کاهش نمی‌دهد.

برخی رسانه‌ها از سایه طوفان انگلیسی و اسکالپ فرانسوی به عنوان «خواهر» یاد می‌کنند. عمده وجه تسمیه این نامگذاری هم این است که هر دو موشک برپایه یک پروژه واحد طراحی شده و علاوه بر این، شباهت‌های بصری زیادی دارند.

دیلن لارک، تحلیلگر نظامی در یک موسسه اطلاعاتی انگلیسی گفته است: نیروهای اوکراین با این موشک‌ها می‌توانند لجستیک(آماد و پشتیبانی) و مقر فرماندهی و کنترل ارتش روسیه را مختل کنند و تامین تعدادی جنگنده هم می‌تواند تفاوت را در میدان نبرد رقم بزند.

به گفته وی، با این موشک‌ها می‌توان مقر فرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه و شهر بندری و راهبردی سِواستوپول در شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار داد.

این نشریه فرانسوی همچنین نوشته که رئیس جمهور این کشور به وضوح اعلام کرده است که کشورش با ارسال این موشک که از حیث برد و مسافت به نوعی تابوشکنی محسوب می‌شود، اوکراین را قادر می‌سازد تا از قلمرو خودش دفاع کند؛ البته ماکرون مدعی شده است که از این موشک‌ها نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شود.

کرملین بلافاصله در واکنش به تحویل این موشک‌ها به اوکراین، آن را یک «اشتباه» توصیف و اعلام کرد که روسیه اقدامات متقابلی را انجام می دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1356542

مهمترین اخبار ایران و جهان: