نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 13:13

استولتنبرگ: می‌دانیم اوکراین در ضدحملاتش مشکلات زیادی دارد

نشست دو روزه سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از دقایقی پیش در شهر ویلینیوس به میزبانی پایتخت لیتوانی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سران بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی جهان از امروز در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی اجلاس دو روزه خود را آغاز کرده‌اند؛ یکی از دستورات اصلی این نشست، بررسی پیوستن اوکراین به ناتو است.

نشست سران ۳۱ عضو ناتو تا فردا ادامه دارد. مطابق انتظارات، در این اجلاس سیاستمداران عالیرتبه درباره طیف وسیعی از موضوعات و با تاکید بر تداوم کمک نظامی به رژیم کی‌یف و همچنین بررسی الحاق سوئد به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود...

استولتنبرگ: می‌دانیم اوکراین در ضدحملاتش مشکلات زیادی دارد

ینس استولتبرگ، دبیرکل ناتو نیز در آغاز این اجلاس گفت: اطمینان دارم که ما درباره اوکراین تصمیمی مقتدر و متحد خواهیم گرفت. همچنین باور دارم که اعضای ائتلاف باردیگر تاکید خواهند کرد که اوکراین عضو ناتو خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد که کی‌یف باید برای نزدیک‌تر شدن به ناتو، یک بسته سه بخشی دریافت کند. وی با تاکید بر تعهد ناتو به کمک به اوکراین در جنگ با روسیه در جریان ضدحملات به مسکو، مدعی شد که نیروهای اوکراینی به‌رغم مقاومت روسیه در حال پیشروی هستند.

وی درباره تصمیم جنجال‌برانگیز آمریکا برای تامین بمب خوشه‌ای برای اوکراین نیز مدعی شد که کی‌یف قصد دارد از این تسلیحات برای دفاع از قلمرو خودش استفاده کند.

دبیرکل ناتو همچنبن با تاکید بر اینکه کی‌یف در ضدحملاتش علیه مسکو با مشکلات زیادی روبه‌رو است، مدعی شد: هر دو طرف در این جنگ از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند. فرق‌شان در این است که روسیه از این مهمات خوشه‌ای برای حمله به کشور دیگر و اشغال اوکراین استفاده می‌کند و در سوی مقابل، اوکراین برای دفاع از خودش برابر تجاوز روسیه از بمب خوشه‌ای بهره می‌برد.

وی همچنین اضافه کرد که مهمات متعارف ارتش کی‌یف روبه اتمام است و اعضای ناتو هنوز ظرفیت کافی برای پر کردن زرادخانه تسلیحاتی اوکراین را ندارند و به هر طریق ممکن باید به این کشور «محاصره‌شده» کمک کنند.

بایدن: حمله به هر سانتیمتر خاک ناتو، حمله به همه است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که دیروز پس از توقفی کوتاه در لندن، راهی لیتوانی شد، امروز در لیتوانی و در آستانه این اجلاس گفت که سران ناتو، راه‌های تداوم حمایت از مردم اوکراین را بررسی خواهند کرد. وی همچنین افزود: هرگونه حمله‌ به هر اینچ از قلمرو کشورهای عضو ناتو، حمله به تمام ما است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1349142

مهمترین اخبار ایران و جهان: