نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 12:59

خراسان‌شمالی رتبه چهاردهم اهدای عضو کشور را دارد

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان با صعود ۹ پله‌ای، رتبه چهاردهم اهدای عضو در کشور را دارد.

عبدالله کبریایی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان با صعود ۹ پله‌ای، رتبه چهاردهم اهدای عضو در کشور را دارد، اظهار کرد: همچنین خوشبختانه در شاخص (PMP) مرگ مغزی به ازای هر ۱ میلیون نفر از رتبه ۹ به ۱۸ رسیده‌ایم.

وی گفت: بر اساس آمار‌ها در سال گذشته ۱۴ مورد اهدای عضو در خراسان‌شمالی انجام و ۴۱ عضو اهداء شده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ تنها ۴ اهدای عضو در استان انجام شده است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز در ۳ مورد، ۸ عضو به بیماران نیازمند اهداء شده است.

کبریایی بیان داشت: سال گذشته ۱۴ مورد اهدا در استان انجام شده که کوچکترین فرد اهداکننده کودک ۳ ساله و بزرگترین فرد، آقای ۶۶ ساله بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵ مورد مرگ مغزی در استان ثبت شده است که ۱۸ مورد موجب کسب رضایت از خانواده‌ها شده است، تصریح کرد: براساس آمار‌ها میانگین رضایت‌گیری از خانواده‌های افراد مرگ مغزی برای اهدای اعضای عزیزانشان در استان خراسان‌شمالی ۷۰ درصد و با میانگین کشوری برابر است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه نشست کشوری پیوند و فراهم‌آوری اعضای پیوندی خردادماه امسال در مرکز آموزش درمانی بیمارستان قلب شهید رجائی برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست جایگاه دانشگاه علوم پزشکی استان در اهدای عضو اعلام شد که بر این اساس، این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های دارای رشد در زمینه اهدای عضو قرار دارد.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1310742

مهمترین اخبار ایران و جهان: