نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 22:37

کهن کسوتان چوخه، تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) با تاکیدبراینکه کهن کسوتان رشته ورزشی و سنتی کشتی باچوخه، تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند، گفت: چوخه کاران با تأسی از حضرت مولا علی(ع)، بر مدار وحدت، ایمان و امید آفرینی گام بردارند.

سرهنگ پاسدار عباس مشمول در گفت وگو با خبرنگار فارس از مشهد، در حاشیه گردهمایی بزرگ قهرمانان و  پیشکسوتان هیئت کشتی  باچوخه بسیج استان خراسان رضوی، اظهار کرد: کشتی سنتی و بومی محلی باچوخه زمینه ساز و تغذیه کننده چندین رشته ورزشی با اصل و نسب خراسان بزرگ و کشور از جمله جودو، آلیش، کشتی پهلوانی، کبدی و حتی آزاد است.

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: گر چه واژه غیرت و جوانمردی با شهادت شهید الداغی که در راه دفاع از ناموس ایرانی تبلور بیشتری در جامعه پیدا کرد و برگ زرینی در تاریخ غیرتمندی و عزتمندی کشور عزیزمان را به منصه ظهور رساند، اما کهن کسوتان رشته ورزش پهلوانی و سنتی کشتی باچوخه هم تاریخچه «غیرت» این سرزمین اند.

وی تصریح کرد: امروز عنوان غیرت را با افتخار و سربلندی می توان بر زبان آورد چرا که جوانان کشور عزیزمان درس فتوت و جوانمردی را از پهلوان خیبر میراث دارند، تاکیدکرد: چوخه کاران با تأسی از حضرت مولا علی(ع)، بر مدار وحدت، ایمان و امید آفرینی حرکت کنند.

تاکید بر گذر از شرایط کنونی کشتی باچوخه برای نیل به پیشرفت و تعالی

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) با تاکید بر گذر از شرایط کنونی چوخه برای نیل به پیشرفت و تعالی در این رشته سنتی و پرطرفدار، ابرازکرد: باید نظم و قانونمندی در راس قاعده کشتی باچوخه حاکم باشد و با بازنگری و ثبت مقررات، اساسنامه و منشور اخلاقی  این رشته پرطرفدار زیر نظر فدراسیون مربوطه، انجمن کشتی با چوخه کشور و مترتب شود و بنا به نظر کارشناسی بسیاری از قهرمانان، مو سپیدان و صاحب نظران این رشته به سمت تخصصی  شدن مبنی بر علم و دانش روز سوق پیدا کند. 

عباس مشمول، پویایی و بالابردن سطح کمی و کیفی مسابقات را از دیگر الزامات قانونی و مدون مبتنی بر مدار وحدت و همدلی بزرگان این رشته ورزشی برشمرد و افزود: باشگاه مقاومت بسیج و مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) همه توان و ظرفیت خود را در بسیج کنندگی، پشتیبانی و حمایت از پایگاه های استعدادیابی در این رشته سنتی بکار می گیرد.

وی هماهنگی، تعامل و هم افزایی سازنده با متولیان ورزش کشور و استان، متخصصان، کهن کسوتان و قهرمانان این رشته در چگونگی تنظیم اساسنامه و آیین نامۀ های داخلی را در راستای وحدت بر مدار قانون دانست و تقویت پایگاه استعدادیابی تاکید کرد.

وی ابراز کرد: یکی از اساسی ترین کارهایی که مدیران تربیت بدنی نواحی و باشگاه های مقاومت بسیج باید فردای بعد از اتمام این گردهمایی دنبال کنند موضوع استعدادیابی در ورزش در حوزه های سرزمینی  خود با مشاوره گرفتن از چوخه کاران پیشکسوت و صاحب دانش همان منطقه است.

در مقابل هجمه دشمنان از این میراث کهن ورزشی محافظت کنیم

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) در همین راستا گفت: در ساختار سازمانی نواحی حاشیه شهر مشهد هیئت کشتی با چوخه تعریف کردیم تا دامنه استعدادیابی و تقویت پایگاه‌های را قوام بیشتری ببخشیم و دست پایگاه‌ها را باز گذاشتیم تا ضمن امید آفرینی، وحدت و همدلی بیشتر، مربیان آموزش فنون بکر این رشته را که ریشه دار ترین ورزش این آب و خاک  است را به نسل جوان منتقل کنیم و در مقابل هجمه دشمنان از این میراث کهن ورزشی محافظت کنیم.

مسئول مرکز تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) در پایان تاکید کرد: بعد از قانونمندی و ابلاغ اساسنامه باید همگان از آن به عنوان یک منشور اخلاقی و هویت ملی تبعیت کنیم. چراکه اگر دنبال پیشرفت آینده و تحول در این رشته هستیم باید بر محور وحدت، همدلی و وفاق بین پیشکسوتان و برای تربیت نسل جوان، برابر قوانین ابلاغی گام اساسی برداریم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1311886

مهمترین اخبار ایران و جهان: