نیوز سیتی!
24 تیر 1402 - 07:01

چین نیروگاه هسته‌ای ۳.۵میلیارد دلاری در پاکستان می‌سازد

چین ساخت یک نیروگاه هسته‌ای ۳.۵ میلیارد دلاری را در پاکستان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، کم‌تر از یک ماه پس از امضای قرارداد بین دولت پاکستان و شرکت دولتی همکاری‌های هسته‌ای خارجی چین، «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان، روز جمعه ۲۳ تیرماه روند احداث ساختمان پروژه اتمی تولید برق را که توسط شرکت‌های چینی طراحی شده است کلید زد.

ظرفیت تولید برق این پروژه ۳.۵ میلیارد دلاری، ۱۲۰۰ مگاوات و بخشی از طرح‌های دولت پاکستان برای تولید انرژی ناآلاینده است.

مناسبات پاکستان و چین همواره بسیار نزدیک بوده است تا جایی که رهبران پاکستان از چین به عنوان «برادر آهنین» نام می‌برند.

نیروگاه هسته‌ای جدید پاکستان به نام «چشمه -۵» در نزدیکی شهر میانوالی واقع در ساحل غربی رود سند در ایالت پنجاب ساخته می‌شود. در دهه‌های اخیر چهار نیروگاه هسته‌ای دیگر در همین منطقه با کمک چین ساخته شده است.

روابط پاکستان و چین طی یک دهه گذشته همواره در حال تقویت بوده است و ماه گذشته نیز وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که کشورش هزینه یک محموله نفت خام روسیه را به ارز چینی (یوان) پرداخت کرده است. این یک تغییر عمده در سیاست پرداخت صادرات پاکستان، محسوب می‌شود که تحت سلطه دلار آمریکا قرار دارد.

واردات انرژی پاکستان بیشتر پرداخت‌های خارجی این کشور را تشکیل می‌دهد. داده‌های شرکت تحلیلی Kpler نشان می‌دهد که اسلام آباد در طول سال ۲۰۲۲ روزانه ۱۵۴۰۰۰ بشکه نفت وارد کرده است. نفت خام عمدتاً توسط بزرگترین صادرکننده جهان، عربستان سعودی و پس از آن امارات متحده عربی به پاکستان عرضه می‌شد.

در اوایل ماه جاری، اسلام آباد روندی را برای باز کردن تجارت مبادله‌ای با روسیه، افغانستان و ایران تشریح کرد. این اقدام پاکستان نشانه دیگری از تلاش اقتصاد جنوب آسیا برای یافتن راه‌هایی برای خرید و فروش کالاها بدون معامله با دلار است و به گفته تحلیلگران ممکن است چرخشی از غرب به سوی شرق باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1359442

مهمترین اخبار ایران و جهان: