نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 13:33

شهر ملی گلیم بجنورد در آستانه جهانی‌ شدن

بجنورد- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی از نزدیک بودن زمان ثبت جهانی این شهر به‌عنوان شهر جهانی گلیم خبر داد.

پروانه کلاته در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پتانسیل‌ها و شاخص‌هایی در شهر بجنورد وجود دارند که می‌توانند این شهر را در لیست شهرهای جهانی صنایع‌دستی قرار دهند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی ادامه داد: با توجه با نزدیک‌شدن به حضور ارزیاب شورای جهانی صنایع‌دستی در استان باید با هم‌افزایی تمام دستگاه‌هایی اجرایی معیارهای لازم برای ثبت بجنورد به‌عنوان شهر جهانی گلیم فراهم شود.

وی افزود: با فضاسازی شهری، اجرای نقاشی دیداری سنتی، اجرای المان‌های شهری با موضوع گلیم و سفره کردی، نام‌گذاری محلات مرتبط با موضوع صنایع‌دستی، تبلیغات مناسب محیطی و… از مواردی است که می‌بایست برای دستیابی به این مهم انجام گیرد.

کلاته گفت: پیش‌تر شهر بجنورد بر اساس ارزیابی و داوری‌های انجام شده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ به‌عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی تأیید و ثبت شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان عشایر خراسان شمالی و به‌عنوان هنری وصف‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای‌داده و نقش‌های بافته‌شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار را با خود به زینت دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321642

مهمترین اخبار ایران و جهان: