نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 15:17

گونه کمیاب شوکا در ارتفاعات شفت مشاهده شد + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از مشاهده و ثبت گونه کمیاب شوکا با دوربین‌های تله‌ای در شهرستان شفت خبر داد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست استان گیلان با اعلام این خبر گفت : تصویربرداری از گونه کمیاب شوکا توسط یکی از دوستداران پویش مردمی حیات وحش گیلان و محیط‌بانان یگان حفاظت محیط‌‌زیست شهرستان شفت در ارتفاعات جنگلی این شهرستان  انجام داده‌ است.

عشوری گفت: ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان گیلان نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران است.

 

                                                                                                                       

وی خاطرنشان کرد: شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند، در تابستان زندگی انفرادی دارند و نر و ماده هر دو برای خود، قلمرو تشکیل می‌دهند. این حیوان دارای غده‌هایی در صورت خود هست که به‌ وسیله ترشحات آنها قلمرو خود را تعیین می‌کند،و تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک در کنار هم تشکیل می‌دهند. 


عشوری درخصوص برخی ویژگی‌های شوکا خاطر نشان کرد: شوکا،گیاهخوار و نشخوار کننده بوده و حس بویایی، شنوایی و بینایی قوی دارند و به‌خوبی شنا می‌کنند. در هنگام احساس خطر پرش‌های بلند انجام می‌دهند اما در حالت عادی در زیستگاه خود بسیار بی‌حرکت هستند.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان تصریح کرد: غالباً مناطق جنگلی جوان و یا نسبتاً انبوه و یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند. در ایران  زیستگاه اصلی این گونه در جنگلهای متراکم هیرکانی، جنگل‌های ارسباران و جنگلهای غرب ایران است و همچنین شوکا بر اساس بند ۱ ماده ۳ قانون شکار و صید ۱۴۰۱ ، شوکا گونه‌ای در معرض خطر انقراض قلمداد می‌شود.

همچنین شوکا کوچکترین گونه گوزن کشور به‌شمار می‌رود که با رنگ بدن تقریباً قهوه‌ای و نوک موهای روشن‌ حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد. با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه کمیاب و نبود امکان سرشماری به‌روش مشاهده مستقیم هنوز در نقاط جنگلی، آماری دقیق از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد.

پایان پیام/
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1315442

مهمترین اخبار ایران و جهان: