نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 21:41

اجرای آوای مقامی هوره در نمایشگاه صنایع دستی ایلام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: آوای مقامی هوره (نوعی آواز و آوای کلامی بدون ساز و آلات موسیقی) در نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی قلعه والی برگزار شد.

فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در آخرین روز از نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی، آوای مقامی هوره از آواز‌های بومی محلی استان اجرا و با استقبال بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان همراه شد.

وی افزود: هوره به عنوان یکی از آواز‌های بومی و محلی استان ایلام که از دیرباز تاکنون در بین مردم از جایگاه و قداست بالایی برخودار بوده سال ۸۹ به شماره ملی ۱۷۲  در فهرست آثار معنوی استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام یاد آور شد: با ثبت این میراث معنوی ناملموس برنامه‌های مختلفی در راستای حفظ و احیای این اثر انجام می‌شود و بنابراین به مناسبت هفته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، در آخرین روز از فعالیت نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی واقع در قلعه والی، اجرای آوای هوره طراوت خاصی به این نمایشگاه بخشید.

شریفی عنوان کرد: اشعار و سبک خوانش هوره برگرفته از فرهنگ و هنر بزرگان این دیار است و زنده نگه داشتن آن به عنوان یک میراث قدیمی و انتقال آن به نسل جدید باعث ارتباط جوانان و نوجوانان با ریشه‌های فرهنگی و قومی خود می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام تصریح کرد: زنده نگه داشتن موسیقی محلی و سنتی به عنوان یکی از نماد‌های فرهنگی تاریخ کهن این دیار وظیفه همه فعالان فرهنگی ایلام و نهاد‌های مربوطه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آوای مقامی هوره از جمله قدیمی‌ترین آوا‌های معروف غرب کشور در استان های کردنشین از جمله استان ایلام است و بیش از هفت هزار سال قدمت دارد و افراد در قالب هوره احساسات خود از جمله عشق، غم، شادی، هجران و طبیعت دوستی را بیان می کنند.

در هوره از آلات موسیقی استفاده نمی شود بلکه هوره خوان تنها با قدرت حنجره خود به کلمات آهنگ می بخشد و ابیات هوره به صورت تک نفره یا در یک گروه اما به نوبت خوانده می شود.

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی همزمان با هفته صنایع دستی و هنرهای سنتی در محل قلعه والی شهر ایلام با برپایی تعداد ۱۲ تخته سیاه چادر و شرکت ۴۰ صنعتگر به‌ مدت پنج روز دایر شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1291142

مهمترین اخبار ایران و جهان: