نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 08:54

تشریح ماراتن 18 ماهه دولت برای تحقق وعده 18 ساله

استاندار گلستان با بیان اینکه پتروشیمی گلستان نماد همراهی فرا قوه‌ای در حل مشکلات مردم است، گفت : هرجا وحدت، همدلی ، انسجام و حمایت همه جانبه داشتیم بن بست‌ها یکی پس از دیگری مرتفع شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان دکتر علی محمد زنگانه در برنامه تلویزیونی «حرف حساب» سیمای مرکز استان که با حضور «حیدر آسیابی» رئیس کل دادگستری استان همراه بود، در تشریح پروژه پتروشیمی گلستان تصریح کرد: پروژه پتروشیمی یکی از بن بست‌های سرمایه‌گذاری در استان بوده و اثرات منفی در مشارکت مردم گذاشته بود.

وی افزود: یکی از پروژه‌های اساسی بود که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و در استخراج نظام مسائل استان، یکی از ابر چالش‌هایی بود که مردم با آن مواجه بودند و مطالبات مردمی آن را نشان می‌دهد، همین پروژه بود، پروژه‌ای که در سال ۸۴ تصویب شد و از سال ۸۶ به صورت فروش سهام آغاز شد، مقرر بود در قالب مشارکت بخش خصوصی با صنایع پتروشیمی ایران شکل گیرد که در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: این پروژه بعدها با مشکلاتی مواجه شد که موجب خروج شرکت ملی پتروشیمی ایران در سال ۹۲ شد و خروج شرکت ملی پتروشیمی ضربه مهلکی به این پروژه وارد کرد که البته لازم بود همان موقع تدابیر لازم در نظر گرفته شود ولی در آن زمان به دلایل مختلف این پروژه به گوشه‌ای رانده می‌شود و جز پروژه‌هایی است که بر زمین ماند.

استاندار گلستان گفت: خروج شرکت صنایع پتروشیمی باعث شد ، شرکت پتروشیمی گلستان به دلیل عدم تامین مالی و عدم تسویه حساب با پیمانکارانی که مطالبه داشتند، قادر به ادامه کار نباشد.

وی با تقدیر از رییس کل دادگستری و دادستان محترم مرکز استان گفت: از حضور و همراهی رئیس قوه قضاییه به استان گلستان و رییس محترم جمهور و مشارکت عزیزان قوه مقننه و مجلس شورای اسلامی تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائل حقوقی مربوط به اصل بدهی‌ها و جریمه پتروشیمی بود بود و البته شاهد عدم استقبال سرمایه‌گذاران بعد از زخمی شدن پروژه بودیم و همین موضوعات موجب طولانی شدن این پروژه شد.

استاندار گلستان گفت: مسئله پتروشیمی برای مردم مهم است و بیش از ۹۰ هزار نفری که سهام خود را در این پروژه قرار دادند منتظر خبرهای خوبی باشند.

دکتر زنگانه خاطر نشان کرد: بعد از سفر ریاست محترم قوه مجریه در اسفند ۱۴۰۰، ایشان به وزارت نفت دستور قاطع جهت زمینه سازی حضور هلدینگ‌ها را برای ادامه این پروژه و تکمیل پروژه صادر کرد.

استاندار گلستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از دستور ویژه رئیس جمهور، جلسه در دفتر وزیر نفت برقرار شد و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، نماینده هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و دبیر مجمع نمایندگان استان در جلسه حضور داشتند ، مباحث مطرح شد و دستور آقای رئیس‌جمهور و وزیر به آقای علی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اعلام شد .

 

افزایش سرمایه به میزان ۴۵۳ میلیارد تومان توسط هلدینگ خلیج فارس در پروژه پتروشیمی گلستان

زنگانه گفت: وزیر نفت در آنجا تماسی با دکتر آسیابی رئیس کل دادگستری گرفته و اطمینان قلبی برای وزیر در خصوص رفع موانع حقوقی صورت گرفت و صورتجلسه نوشته شد و امضا شد و توافق اولیه برای حضور شرکت پتروشیمی خلیج فارس صورت گرفت.

وی تاکید کرد: این نقشه راه اولیه بود و جلسات متعددی با هلدینگ خلیج‌فارس و با شرکت پتروشیمی کشور گذاشته شد تا بدهی‌های پتروشیمی گلستان مرتفع شود و با همکاری دوستان و همراهی دیوان محاسبات طی دو جلسه مرتفع شد و این فرآیند به نفع سهامداران شرکت پتروشیمی گلستان گردید و جریمه‌ها اعمال نشد و زمینه‌ای را فراهم کرد که تفاهمی را با شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس امضا کردیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: پس از این، مباحث مربوط به بند‌های حقوقی و تشکیل مجمع عمومی برای بررسی صورت های مالی در یک مرحله تشکیل شد و در آن صورت‌های مالی به تصویب رسید و پس از آن گزارش افزایش سرمایه تهیه شد و مجمع عمومی فوق العاده برگزار شد و در آنجا افزایش سرمایه را به تصویب رساندیم و این فرایند قانونی باید انجام می شد و مراحلی همچون انتشار آگهی روزنامه رسمی نیز صورت گرفت.

زنگانه بیان کرد: افزایش سرمایه به میزان ۴۵۳ میلیارد تومان انجام شد و سرمایه بیش از ۹۵۷ درصد افزایش صورت گرفت و سرمایه گذار جدید این مبلغ را واریز کرد و پس از این واریزی ، نماد بورسی پتروشیمی گلستان با ۲۱۲ درصد سود در بازار فرابورس ارائه شد و ارائه سهام جایزه برای سهامداران در خرداد ماه رخ داد.

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: در مثال عینی کسی که یک میلیون تومان در آن موقع سهام خریده با اتفاقات افتاده ارزش سهام ایشان ۲۲ میلیون تومان شده یعنی ۲۲ برابر افزایش پیدا کرده است لذا ما به تمام سهامداران توصیه می‌کنیم در این مرحله از فروش سهام خود خودداری کنند تا بتوانیم در سفر پیش روی ریاست محترم جمهور شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم.

 

سرمایه‌گذاری 30 هزار میلیاردی هلدینگ خلیج فارس در پتروشیمی گلستان 

زنگانه یادآور شد: سرمایه گذاری جدید این پروژه بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان است و این بزرگترین عدد سرمایه گذاری در تاریخ استان است و می‌تواند نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص استان را افزایش دهد و همانگونه که ما افق خود را برای ۱۴۰۴ افزایش درامد سرانه مردم استان از نصف میانگین کشوری به میانگین کشوری اعلام کرده ایم، این پروژه می‌تواند کمک شایانی به استان کند.

وی ادامه داد: این پروژه اشتغال مستقیم ۲ هزار نفر و غیر مستقیم ۳ هزار نفر را به دنبال دارد و اولویت ما در اشتغال نیروهای بومی و سهامداران هستند و این مسئله را به عنوان مطالبه مردم شریف استان مورد توجه داریم.

استاندار گلستان تاکید کرد: خوشبختانه وحدت، همدلی و انسجام و حمایت بزرگان استان ، نماینده ولی فقیه در استان که همواره حامی برنامه های پیشرفت استان هستند، مجمع نمایندگان استان، مجموعه قضایی، مجموعه اجرایی و پشتیبانی و هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد بگونه‌ای بود که توانستیم موانع را کنار بزنیم و مردم ما منتظر خبرهای خوش دیگری از این قبیل باشند که بسیاری از این اخبار خوب را در روز ۲۸ خرداد سالروز انتخاب ریاست محترم جمهور توسط مردم، با رسانه ها در میان خواهم گذاشت. همچنین تشکر می کنم از مجموعه اجرایی استان خصوصا معاونت اقتصادی استانداری و و شخص معاون اقتصادی که جوانی دهه شصتی است و زحمات زیادی را در این پروژه کشید و در عین حال از دکتر دهنوی در هیات رئیسه مجلس و دکتر خاندوزی وزیر اقتصادی و دارایی که به عنوان فرزندان این استان کمک های شایانی در این پروژه و دیگر پروژه های استان کردند.

دکتر زنگانه ادامه داد: در طول حدود ۱۹ ماه حضور در استان پروژه ها یکی پس از دیگری در حال به ثمر رسیدن است و پروژه‌های مهمی برای استان مثل نهضت ملی مسکن و لایروبی خلیج گرگان و ... صورت گرفته و البته در این مسیر از تلاش های صداوسیمای گلستان و دیگر رسانه ها در مسیر پوشش و انتشار مناسب اخبار موفقیت های استان تقدیر می‌کنم .

پایان پیام/۸۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1286342

مهمترین اخبار ایران و جهان: