نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 12:40

۳۹ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی مجهز به سیستم نوین آبیاری شد

بیرجند- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از آغاز طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور، بیش از ۳۹ هزار هکتار از اراضی استان به این سیستم ها مجهز شده است.

مهدی جعفری در گفت و گو با مهر به نقش سامانه‌های نوین آبیاری در مدیریت مصرف آب در استان خراسان جنوبی، بیان کرد: آبیاری کم فشار، به دلیل ارزان بودن، سادگی، عدم نیاز به مهارت خاص، پایین بودن کیفی منابع آبی استان و عدم نیاز به ایستگاه پمپاژ بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بسیاری از مناطق، منابع خاک ما شور یا متمایل به شوری است، این سامانه برای شرایط موجود، کارایی بیشتری دارد.

جعفری اظهار کرد: از آغاز طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور، ۳۹ هزار و شش هکتار از اراضی استان به این سیستم‌ها مجهز شده است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۱۰ هزار و ۸۰۴ هکتار تحت فشار و ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار کم فشار است، افزود: هدف از اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، کاهش مصرف آب در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه با اجرای این طرح راندمان آبیاری بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است، افزود: از مجموع اعتبارات هزینه شده برای هر طرح، حداکثر ۸۵ درصد آن دولتی بوده و حداقل ۱۵ درصد آن توسط بهره‌برداران تأمین شده است.

وی بیان کرد: بیشتر اراضی استان خرده مالکی بوده و توسعه تکنولوژی در اراضی خرده مالکی دشوار است بنابراین یکی از رویکردهای مادر طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه سامانه‌ها در اینگونه اراضی بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1267942

مهمترین اخبار ایران و جهان: