نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 08:25

حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در دامغان به 3 سال حبس محکوم شدند

مسؤول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با بررسی یک پرونده حفاری غیرمجاز میراث فرهنگی در دامغان، متخلفان به سه سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، یدالله یحیی‌پور، مسؤول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با بررسی یک پرونده حفاری غیرمجاز در دامغان، مجازات حبس برای متخلفان و حفاران غیرمجاز این شهرستان صادر شد.

وی گفت: این حکم از سوی مراجع قضایی برای هفت نفر از حفاران غیرمجاز در شهرستان دامغان صادر شد و متخلفان به سه سال حبس تعزیری و ضبط آلات و ادوات حفاری محکوم شدند.

مسؤول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع است و مرتکب به حبس از 6 ماه تا سه سال و ضبط اشیای کشف‌شده به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

یحیی‌پور ادامه داد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای کشف‌شده و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری صمیمانه نیروی انتظامی شهرستان دامغان و برخورد قاطع دستگاه قضایی با حفاران، بیان کرد: این حفاران غیرمجاز با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره شهرستان دامغان و همکاری نیروی انتظامی هنگام حفاری غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شدند.

مسؤول امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: حفاران به‌قصد به دست آوردن اشیای تاریخی و فرهنگی در محدوده آثار ملی اقدام به حفاری غیرمجاز کرده و ادوات حفاری شامل دستگاه موتوربرق، دستگاه هوا و برش، بیل و کلنگ و مواد منفجره آنها کشف و ضبط شد.

هم‌وطنان و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان سمنان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

 پایان پیام/2568/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1212886

مهمترین اخبار ایران و جهان: