نیوز سیتی!
13 خرداد 1402 - 18:07

آبگرفتگی‌های تکراری معابر شهر اردبیل و مقصری که هیچ‌گاه پیدا نمی‌شود

آبگرفتگی های معابر شهر اردبیل پس از هر بار بارش باران در این شهر به یکی از قصه‌های تکراری تبدیل شده که ارگان‌های مربوطه همواره یکدیگر را مقصر ماجرا معرفی کرده و عملا رفع این مشکل در گیر و دار مقصر تراشی‌های مسئولان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پس از چندین ماه چشم انتظاری مردم اردبیل، باران آمد و قصه تکراری آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر اصلی شهر همراه با غافلگیری مدیران تجدید شد.

گویا غافلگیری به اساس کار مدیریت در این شهر تبدیل شده است، با هر زحمت و سختی که بود مردم کنار آمدند و چند روز بارانی اردبیل نیز به سر رسید.

اما به دنبال انتقادات و نارضایتی مردم از تکرر غافلگیری مسئولان در هر مسئله بزرگ و کوچک، حرف‌ و حدیث‌ها در ارتباط با پیدا کردن مقصر اصلی آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر شهر بسیار بود.

آبگرفتگی‌ معابر در شهری هم‌چون اردبیل که در فصل‌های مختلف شاهد بارش باران و یا برف بوده یه یکی از مشکلات اصلی مردم این شهر تبدیل شده و فرقی ندارد که بارش باران در چه حدی باشد و حتی با کمترین میزان بارش در برخی از مناطق شاهد آبگرفتگی‌های جوی‌های آب و یا تجمیع آب در نقطه‌ای از خیابان‌ها به دلیل شیب نادرست و خیابان‌کشی‌های غیر استاندارد هستیم.

عدم مدیریت صحیح شهری سبب شده تا نعمت و رحمت الهی در این شهر به زحمتی برای مردم در عبور و مرور شهری شود و اما در هر بار بروز چنین اتفاقی ارگان‌های ذی‌ربط به جای حل اساسی مشکل یکدیگر را تقصیر کار نشان می‌دهند.

برای شنیدن دلایل این مشکل دیرینه در شهر اردبیل به سراغ متولیان اصلی این مسئله( آب و فاضلاب و خدمات شهری اردبیل) رفتیم که صحبت‌های آنان می‌تواند به روشن‌تر شدن موضوع کمک کند.

 

آبفا متولی هدایت آب‌های سطحی شهر نیست

حسن لایقی، مسئول روابط عمومی شر‌کت آب و فاضلاب اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل با بیان اینکه آبفا متولی هدایت آب‌های سطحی شهر نیست از باز کردن غیرمجاز دریچه‌ منهول‌های تاسیسات فاضلاب توسط عوامل شهرداری گفته و ادامه می‌دهد که این مسئله سبب هدایت آب‌‌های سطحی حاصل از ریزش باران به خط لوله‌های فاضلاب شده و با افزایش حجم ورودی تاسیسات فاضلاب دچار شوک و پس زدگی پساب شده است.

وی ادامه می‌دهد: بر طبق استاندارد‌های سازمان نظام مهندسی تخلیه آب باران باید مستقل از شبکه فاضلاب خانگی بوده و به چاه‌های جاذب هدایت شود و از سوی دیگر کاهش دبی رودخانه‌ها بر ضرورت هدایت آب‌‌های حاصل از بارندگی برف و باران به رودخانه‌ها و جلوگیری از هدررفت آن می‌افزاید.

لایقی بیان کرد: عوامل شرکت آب و فاضلاب در حیطه وظایف خود از جمله تامین آب شرب سالم و هدایت پساب خانگی از هیچ کوششی دریغ نکرده و همواره در جهت خدمت به مردم تلاش می‌کنند.

 

تاسیسات فاضلاب شهری با جمعیت اردبیل متناسب نیست

در دنباله بررسی ماجرای آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر اردبیل در طی بارش‌های روزهای اخیر، مهدی صفری معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ما بر عدم تناسب تاسیسات فاضلاب شهری با جمعیت اردبیل تاکید کرده و می‌گوید: در حالی که جمعیت شهر اردبیل بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر است، فاضلاب شهری صرفا برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفری طراحی شده و عملا تاسیسات فاضلاب جوابگوی جمعیت شهر نیست.

وی با اشاره به تصاویر و فیلم‌هایی که در آن از دریچه‌های فاضلاب سرکشی و خروج پساب از خط لوله‌ها به وضوح قابل مشاهده است گفت: سرریز شدن پساب از خط لوله‌های فاضلاب علاوه  بر افزایش حجم‌ آب‌های سطحی معابر، تخریب آسفالت خیابان‌ها را نیز به دنبال داشته است.

 

دریچه منهول‌های لوله‌های فاضلاب باز نمی‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل با تکذیب باز شدن دریچه منهول‌های خط لوله‌های فاضلاب توسط عوامل خدمات شهری گفت: مدیران و مسئولان متولی بهتر است به جای دنبال مقصر بودن با تعامل و همکاری هرچه بیشتر از سردرگم کردن مردم پرهیز کنند، چه بسا مشکلات بسیاری بوده که شهرداری در کنار آب و فاضلاب نسبت به رفع آن اقدام کرده که از آن جمله می‌توان به کنترل و نظارت منهول‌های موجود در خروجی شهر اشاره کرد که عوامل شهرداری برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب در این مکان نظارت شبانه روزی دارند.

صفری به آبروها و کانال‌های موجود در سطح شهر برای هدایت آب‌های سطحی اشاره کرد و افزود: در ۵ نقطه از شهر اردبیل کانال‌هایی با عرض ۲ متر و ارتفاع بیش از ۳ متر برای هدایت آب‌های سطحی موجود در خیابان‌ها و معابر احداث شده و در تداوم این طرح و استمرار احداث آبروها نیز اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

آنچه که از گفته‌های مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب و معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل پیداست، ضرورت کار کارشناسی و بررسی دقیق تر موضوع فاضلاب شهر اردبیل در اسرع وقت است، زیرا با توسعه روزانه فضای شهری و به دنبال آن افزایش جمعیت، ارائه خدمات متناسب با نرخ رشد جمعیت ضرورتی انکارناپذیر است.

از سوی دیگر لزوم ورود،نقش آفرینی و تعامل هرچه بیشتر مسئولان بالادستی می‌تواند گره گشای مسئله بوده و از بروز مشکلات آتی آن جلوگیری کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1259542

مهمترین اخبار ایران و جهان: