نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 14:21

تأمین ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی کشور در استان مرکزی

اراک- استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی در همراهی با طرح کلان دولت برای تأمین حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه صبح چهارشنبه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در دانشگاه اراک گفت: خیلی روشن است که جنگ نفت و گاز، با باد و خورشید سال‌هاست آغاز شده و ما سال‌ها در جای اشتباه ایستاده‌ایم چرا که به واقع سمت صحیح سمت باد و خورشید است و منابع ارزشمندی مثل نفت که به تعبیر مقام معظم رهبری سال‌ها خود را به آن وابسته کرده‌ایم، تمام شدنی است.

مخلص الائمه اظهار کرد: مکرر به صنایع گفته‌ایم که خودشان را برای آینده‌ای بدون انرژی‌های فسیلی آماده کنند و منتظر برنامه سایر بخش‌ها نباشند، نیروگاه‌های فسیلی به زودی جمع می‌شوند و این نه برای آن است که دارای آلایندگی و مشکلاتی هستند بلکه منبعی برای تأمین خوراک آنها وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: استان مرکزی در همراهی با طرح کلان دولت برای تأمین حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی اعلام آمادگی کرده و اولین استانی هستیم که ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر را تشکیل داده‌ایم از این جهت که نیاز به هماهنگی‌های فرا بخشی وجود دارد و این ستاد ایجاد شد تا تعاملی بین بخش‌های مختلف انجام شود.

استاندار مرکزی تأکید کرد: وزارت نیرو سال گذشته شاهکار کرد و مدیریت انرژی و تأمین برق پایدار کشور جای تقدیر داشت اما باید گام‌های بلند و پرشتابی را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برداریم.

مخلص الائمه اضافه کرد: شرایطی پیش آمده که در تابستان و زمستان با محدودیت‌هایی مواجهیم اما سال گذشته تأمین پایدار برق بی‌سابقه بود و مردم متوجه کمبود برق نشدند البته در مواردی بار آن بر دوش سایر بخش‌ها افتاد.

وی با بیان اینکه استان مرکزی برای همراهی با موضوع انرژی‌های تجدید پذیر پیشگام بوده و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) منعقد شده افزود: استان مرکزی بزرگترین واحد تولید تجهیزات انرژی خورشیدی در منطقه را در اختیار دارد که به سرعت در حال رشد و توسعه است.

استاندار مرکزی گفت: سال گذشته کلنگ بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در محلات زده شد که ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و به زودی وارد مدار می‌شود.

مخلص الائمه ادامه داد: مکان‌های مناسب برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان مرکزی تعبیه‌شده و سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌ها آماده هستند و امیدواریم مجموعه وزارت نیرو هم مقدمات کار را فراهم کنند.

وی اظهار کرد: در ستاد تحول استان بخش‌های مختلفی هدف است که نقشه راهی تدوین شود و یکی از بخش‌ها هم بخش انرژی است که طرح آن آماده‌شده و از آن رونمایی خواهد شد و شهر به شهر مدل مطلوبی را پیش‌بینی می‌کنیم و وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب تطبیق خواهیم داد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی تعهد ساخت ۷۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر را دارد، بیان کرد: البته بیش از این هم می‌توانیم محقق کنیم به‌شرط اینکه تشریفات کار با سرعت انجام شود.

مخلص الائمه عنوان کرد: سال گذشته ۱۳ جلسه کارگروه مدیریت تأمین پایدار انرژی برای مدیریت بار برگزار شد و صنایع بزرگ استان همراهی کردند، امسال هم وزارت نیرو به سمت تقویت مشوق‌ها حرکت کرده و رسانه‌ها هم در این حوزه بسیار مؤثر خواهند بود چراکه مردم اگر از این مشوق‌ها مطلع باشند بسیار استقبال خواهند کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1202542

مهمترین اخبار ایران و جهان: