نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 21:48

خراسان‌شمالی درگیر سومین سال «خشکسالی سخت»

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی گفت: وارد سومین سال خشکسالی سخت و تنش آبی شده‌ایم و فقط ۲۲ درصد از گنجایش سدهای استان آب دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز سید عقیل مرتضوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با اشاره به میزان بارش‌های اخیر در استان، اظهارکرد: از مهر سال گذشته تا کنون حدود ۱۵۰ میلی‌متر در استان بارش داشتیم که این رقم در سال گذشته ۱۶۰ میلی متر بوده است.

وی گفت: براساس آمار بلندمدت ۳۰ ساله بارش باران ۲۱۷ میلی‌متر در استان است که پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم برای سال سوم گریبان منطقه را گرفته و اثر آن تصاعدی و ذخایر و تغذیه سال‌های گذشته هم استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی افزود: کاهش ۳۰ درصدی بارش باعث کاهش ۸۰ درصدی آورد رودخانه‌های استان شده و جریان پایه رودخانه‌ها بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: برخی از رودخانه‌های استان در فصل بهار هم دچار کاهش آبی شده‌اند.

مرتضوی با بیان اینکه در سومین سال خشکسالی سخت استان هستیم، گفت: در سه سال گذشته ورودی سدهای استان کم شده و فقط ۲۲ درصد سدهای استان معادل ۵۰ میلیون متر مکعب دارای آب است این در حالی است که سدهای استان بیش از ۲۲۰ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب را دارند و اولویت ما تامین آب شرب مردم استان است و البته پیشران اقتصادی استان کشاورزی است و باید این موضوع هم لحاظ شود.

وی تصریح کرد: خروجی آب در شیرین دره، بارزو و بیدواز برای کشاورزان با مدیریت انجام شده و از کشاورزان خواستیم کمک کنند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی در تشریح وضعیت سه سد بزرگ استان گفت: در شیرین دره ۲۵ میلیون متر مکعب، بارزو ۱۱ میلیون متر مکعب و در اسفراین کمتر از ۴ میلیون متر مکعب ذخیره آب داریم و می‌توان گفت که بارش‌های اخیر منجر به بروز سیلاب در سدها نشده است.

پایان پیام/ز

منبع: فارس
شناسه خبر: 1192786

مهمترین اخبار ایران و جهان: