نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 18:41

آب سد قشلاق به مدت چند روز جایگزین سد آزاد می‌شود/انتقال آب کردستان به همدان و زنجان تکذیب شد

نماینده شرکت مدیریت منابع آب ایران در کردستان گفت: برای انجام برخی اصلاحات و اشکالات احتمالی و تامین پایدار آب شرب سنندج، به مدت ۱۶ روز آب سد قشلاق جایگزین شد آزاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ، حسین راهنورد، نماینده شرکت مدیریت منابع آب ایران در کردستان و مدیر سامانه انتقال سد آزاد عصر امروز در نشست با خبرنگاران که در محل سد آزاد برگزار شد، اظهار داشت: در راستای رفع اشکالات احتمالی، نصب پمپ‌های جدید و  جایگزینی آب شرب پایدارتر به مردم شهر سنندج، از امروز تا سوم خرداد( به مدت ۱۵ روز)، تامین آب شرب شهر سنندج از سد آزاد قطع و از سد قشلاق تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه از خرداد سال گذشته تاکنون ۵۳ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به سد قشلاق و تصفیه‌خانه سنندج انتقال یافته است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده چند الکتروپمپ‌ جایگزین الکتروپمپ‌های فعلی می‌شود که این اقدام مستلزم قطع انتقال آب سد آزاد به شهر سنندج است.

راهنورد خاطرنشان کرد: اوج مصرف آب شرب شهر سنندج  ۲.۳ مترمکعب بر ثانیه است است که به علت نیاز مصرف باغات پایاب باید به ۲.۸ مترمکعب در ثانیه برسد.

وی همچنین اضافه کرد:  در آینده ممکن است ظرفیت انتقال آب از سد آزاد در جهت تامین  آب سد قوچم و دشت‌های قروه و دهگلان نیز افزایش یابد.

راهنورد در پایان افزود: ذخیره کافی برای تامین آب شرب در این مدت وجود دارد و شهروندان هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند.

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: حجم آب سد قشلاق سنندج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته و اکنون ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: ۷۶ درصد حجم مخزن سد قشلاق پر است و از لحاظ تامین آب مشکلی وجود ندارد.

محمد فرهاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان نیز گفت: در چند سال گذشته از تمام تجهیزات و متخصصین در راستای رفع طعم و بوی آب سد قشلاق استفاده شد و در نهایت توانستیم حدود ۷۰ درصد از طعم و بو را از بین ببریم لذا هدف از اجرای طرح انتقال آب سد آزاد به سنندج از بین رفتن ۳۰ درصد باقی مانده طعم نامطلوب بود.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت طعم و بوی آب شرب سنندج نسبت به آب شرب سد آزاد کاهش می‌یابد اما ناچار به انجام عملیات هستیم کما اینکه بعد از اتمام طرح جایگزینی آب شرب شهر سنندج مطلوب‌تر خواهد بود.

کیومرث حبیبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز با تشریح جزئیات جایگزینی آب شرب سنندج اضافه کرد: طی چند ماه اخیر الکتروپمپ‌هایی در مدار بدون توقف کار کرده‌اند لذا نیازمند کنترل مجدد و رفع نواقص احتمالی حین اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا به منظور تامین آب با کیفیت‌تر و نیاز آبی کشاورزان، به مدت ۱۵ روز چند پمپ از مدار سد آزاد خارج شود اما پس از این مدت آب پایدار وارد مدار خواهد شد.

حبیبی ضمن عذرخواهی از مردم شهرستان سنندج وعده داد بر اساس وعده پیمانکار و پیگیری‌های مجموعه استانداری استان، مدت استفاده از آب شرب بیش از موعد مقرر شده طول نخواهد کشید‌.

وی در خصوص اطلاع‌رسانی دیرهنگام این موضوع نیز اضافه کرد: ما تلاش کردیم که این موضوع چندین روز به تاخیر بیفتد اما با توجه به در نظر گرفتن فصل کشت کشاورزان و اقلیمی تصمیم گرفته شد سریعا این اقدام صورت گیرد.

حبیبی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران، شایعه انتقال آب به همدان یا زنجان را تکذیب کرد گفت: هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب سد آزاد به همدان یا زنجان وجود نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۷۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1192586

مهمترین اخبار ایران و جهان: