نیوز سیتی!
09 دی 1401 - 13:46

عزیزی خادم: می‌ترسیدند داخل صندوق عقب وارد مجمع فدراسیون شوم!/ از «الف.الف» چیزی جز شرافت و انسانیت ندیدم

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به عزل شدنش از این سمت گفت: چرا برکناری من در مجمع به رأی گذاشته نشد و این تصمیم فقط در هیئت رئیسه گرفته شد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهاب‌الدین عزیزی خادم درباره دوران حضورش در سمت ریاست فدراسیون فوتبال گفت: علاقه‌ای ندارم بگویم رئیس سابق فدراسیون هستم؛ بلکه رئیس عزل شده غیرقانونی هستم. مرا به‌صورت غیرقانونی از فدراسیون فوتبال بیرون گذاشتند. برخوردهایی که با فدراسیون انجام شد، عمدتاً شخصی بود و انسان‌ها نباید وجدان و انصاف خودشان را به‌خاطر نگاه شخصی زیر پا بگذارند.

«سیاهی، تاریکی و ناامیدی در فدراسیون موج می‌زد.» وی ضمن بیان این جمله عنوان کرد: خوش‌بین‌ترین افراد به میزان پنج درصد و افراد بدبین صفر درصد به صعود تیم ملی به جام جهانی امیدوار بودند. فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد و از لحاظ اعتباری، وضعیت بسیار اسفناک و فلاکت‌باری داشت. ایران با یک تساوی، جام جهانی را از دست می‌داد و میزبانی را از ما گرفتند. منزلت فوتبال ملی در شأن نام ایران نبود و کسی به آن اعتنا نمی‌کرد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به مشکلات این فدراسیون خاطرنشان کرد: قبل از ما پرونده ویلموتس درست شد و فدراسیون دچار مصائبی بود که تاریخ فوتبال ایران کمتر به خودش دیده بود. وزیر ورزش افغانستان قبل از سفر ما به بحرین (پیش از چهار دیدار پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی 2022) به من گفت شانس ما به مراتب بیشتر از شماست که این جمله برای من سخت بود. آنها با یک برد به جام ملت‌های آسیا صعود می‌کردند و ما با یک تساوی، جام جهانی و جام ملت‌ها را از دست می‌دادیم.

عزیزی خادم، صعود ایران به جام جهانی قطر را سریع‌ترین و ارزان‌ترین صعود تاریخ کشورمان به جام جهانی دانست و خاطرنشان کرد: فشارهای زیادی از جاهای مختلف وارد می‌شد و فوتبال بانوان به فراموشی سپرده شده بود. با این حال این حوزه را به بهترین شکل جلو بردیم و فدراسیون فوتبال الهام‌بخش توسعه کشور و ورزش ایران بود. بانوان آرزو داشتند که به هتل آکادمی بروند، اما در زمان من از امکاناتی استفاده کردند که تیم ملی بزرگسالان از آن استفاده می‌کرد. نمی‌توان این واقعیت‌ها را با اسید پاک کرد!

وی که با برنامه «ورزشگاه» شبکه پنج سیما گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: شیرینی صعود تیم ملی بانوان به جام ملت‌های آسیا کمتر از صعود تیم ملی مردان به جام جهانی نبود. فوتبال ملی بانوان را در رده جوانان هم جلو بردیم و حفظ کرامت بانوان ما مسئله مهمی بود. اگر یک جای کشور درست کار کرده باشد، فوتبال ملی ایران است که به مردم تعلق دارد. با این حال این فوتبال را آگاهانه و آشکارا تخریب کردند که هنوز دلیل آن را نمی‌دانم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با انتقاد از برکناری خودش توسط هیئت رئیسه گفت: از طریق رویه دموکراتیک رأی آوردم، اما مرا در پروسه دستوری و غیرقانونی بی‌سابقه کنار گذاشتند. تیم ملی بدون امکانات، پول و نتیجه بود و سال سخت کرونایی داشتیم. در این شرایط به اندازه سه بازی روی مربیان و کادر لجستیکی تیم ملی فشار بود. تبلیغات محیطی را برای اولین بار به باشگاه‌ها دادیم و از چهره‌های ملی مانند مهدوی‌کیا، شمسایی و هاشمیان استفاده کردیم.

عزیزی خادم با بیان اینکه تابوی ورود چهره‌های ملی به تیم‌های ملی را شکست، گفت: کار تیم امید برای اولین بار در فاصله چهار سال مانده به المپیک آغاز شد. اسکوچیچ هم زحمت کشید و در روزهای سخت کنارمان بود. تیم ملی ایران کم‌حاشیه‌ترین دوره خودش را داشت، اما ما را به شرق و غرب متصل کردند! ما جلوی مربیان چرخشی و ورود مربیان و بازیکنان خارجی بی‌کیفیت را گرفتیم. بانوان در دوره ما برای اولین بار به ورزشگاه آمدند.

وی در ادامه دفاع‌های خود از دوران ریاست فدراسیون فوتبال تصریح کرد: حقوق کارکنان فدراسیون را 40 درصد افزایش دادیم، اولین زمین هیبریدی کشور را در کیش ساختیم و ساختمان فوتسال را تکمیل کردیم. چالش 10،15 ساله اساسنامه را نهایی کردیم آن هم در حالی که صحبت از تعلیق تیم ملی به‌خاطر این مسئله بود. این کار به لطف الهی انجام شد و یکی از میراث‌های مهم فوتبال کشور است. برای اولین بار در سراسر کشور استعدادیابی کردیم. یک شرکت مخابراتی آماده عقد قرارداد با ما بود و می‌خواستیم دانشکده فوتبال تأسیس کنیم. پاداش همه بازیکنان تسویه شد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درخصوص اقدامات خودش پیرامون ورود سیستم کمک داور ویدیویی گفت: با وجود همه تهمت‌ها و توهین‌ها، پروژه VAR کار بسیار مهمی بود. آنچه که بابت این موضوع به من تاختند، کذب محض بود. VAR پروژه شخصی یا آماتور نیست و باید به تأیید فیفا برسد. حدود 15 شرکت معرفی شد که برخی از این شرکت‌ها به ایران نمی‌آمدند. کشورها به‌صورت اجاره‌ای از کمک داور ویدیویی استفاده می‌کنند و VAR یکی از بهترین، سالم‌ترین و علمی‌ترین پروژه‌ها بود.

عزیزی خادم با بیان اینکه فدراسیون فوتبال قراردادی برای ورود VAR امضا نکرد، گفت: می‌خواستیم این سیستم را به اندازه چهار بازی اجاره کنیم تا به داوران آموزش بدهیم. در این شرایط مشکلات سیستم هم مشخص می‌شد. فدراسیون فوتبال باید شرایط را تسهیل کند و باشگاه‌ها باید VAR را خریداری کنند. شرکتی که به دنبال عقد قرارداد با آن بودیم، در جام جهانی 2022 حضور داشت.

وی با بیان اینکه شرکت مد نظر فدراسیون فوتبال کارش را به‌درستی انجام می‌داد، خاطرنشان کرد: چالش‌های ایجاد شده حاصل فضای رسانه‌ای بود. یک تیم سازماندهی شده بیرون هستند که علیه خوشحالی مردم فعالیت می‌کنند. وقتی بانوان را به ورزشگاه آوردیم، داستان درست کردند و من با افتخار ایستادم. همین آقایان در دیدار با لبنان، به صورت بانوان ما اسپری زدند و رئیس جمهور دستور رسیدگی به مسئله را داد اما چرا برخوردی با مقصران نشد؟

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره موضوع برکناری‌اش توسط هیئت رئیسه فدراسیون عنوان کرد: کدام هیئت رئیسه؟ من منافع ملی را بالاتر از همه چیز می‌دانم. اگر وطن‌فروش بودم، به دادگاه بین‌المللی می‌رفتم، اما اینقدر شرافت دارم و مردم مهم هستند که هیچ اقدامی نکردم. حتی یکی از مقامات زنگ زد و گفت که به دنبال این اقدامات نروم که به او گفتم دنبال این چیزها نیستم.

وی با بیان اینکه مسئولان بعدی فدراسیون فوتبال از نظر او مشروعیت ندارند، درباره تصمیمش برای برکناری اسکوچیچ و موضوع مذاکره با کارلوس کی‌روش اظهار داشت: اسکوچیچ قرارداد داشت و زحمت هم کشید، اما وزیر وقت ورزش یعنی سلطانی‌فر همان زمان صحبت کرده بود. به هر حال فضای سختی بود و شانسی در جام جهانی قائل نبودند. من با کی‌روش مذاکره کردم، اما برای چهار بازی رقم بالایی پیشنهاد داد. با قلعه‌نویی و دایی هم مذاکره کردم. ضمن اینکه اعتقاد داشتم به اندازه کافی مربی بادانش در ایران داریم. بله، من هم مذاکراتی با کی‌روش هم داشتم، اما قلباً راضی به این کار نبودم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به حواشی پیرامون انتخاب سرپرست تیم ملی گفت: نام بزرگ، کار بزرگ انجام نمی‌دهد. با حمید علیدوستی و خاکپور هم مذاکره کردم که سمت سرپرستی نپذیرفتند و پس از آن با خورشیدی صحبت کردیم. باید به همه فرصت داده شود. ما به دنبال بهترین شرایط بودیم؛ چون با نگاه توسعه‌ای آمده بودیم و توسعه نیز مسئله‌ای زمان‌بر است.

«من هم اشتباه کردم، اما در آن شرایط فوتبال به الگوی توسعه در کشور تبدیل شد»، عزیزی خادم ضمن این جمله، درباره حاشیه‌های مربوط به پاداش‌ها در دوره ریاستش تصریح کرد: اگر یک ریال خارج از مصوبه باشد، قبول می‌کنم. پاداش‌ها هم چارچوب و شرایط مشخصی داشت و همه چیز زیر نظر ذی‌حسابی بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی به من گفت که با امیرکبیر هم همین کارها را کرده و او را تخریب کردند؛ این در حالی بود که او اقدامات بسیار بزرگی انجام داد! هر بار که می‌بردیم، دروغ می‌گفتند و توهین می‌کردند. حتی مرا بابت موضوع VAR به دادگاه کشاندند که البته تبرئه شدم. متأسفانه تهمت زدن تبدیل به عادت شده است. می‌خواستند به جرم تبانی علیه امنیت ملی نابود کنند. در دوره ما 16 میلیون دلار به حساب فدراسیون آمد، اما صبح و شب توهین می‌شد و البته با این افراد برخورد نمی‌شود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه چیزی درباره درگیری اسکوچیچ و خورشیدی به گوشش نرسید و اینکه خودش از دستاوردهای فدراسیون در دوره یک ساله مدیریتش مبهوت است، عنوان کرد: یک بار در یک مرکز خرید و در زمان صرف غذا، یک بچه 20 ساله گفت چرا درباره مسائل دوره حضورم حرف نمی‌زنم؟ مگر کار نمی‌کردم؟ این شرایط باعث شده بود تا قریب به اتفاق افرادی که مرا می‌بینند، حس تنفر داشته باشند.

عزیزی خادم درخصوص اینکه عنوان شد انتخاب نواب رئیس در فدراسیون او غیر قانونی بوده، گفت: همه در هیئت رئیسه این انتخاب‌ها را امضا کردند.

وی در واکنش به اینکه مجمع فدراسیون فوتبال بالاترین رکن فدراسیون است و این کار باید در مجمع صورت می‌گرفت، اظهار داشت: چرا مجمع نگذاشتند تا مرا برکنار کنند و این کار توسط هیئت رئیسه انجام شد؟ روز مجمع سیم خاردار گذاشته بودند و آنجا را پادگان کرده بودند تا عزیزی خادم حتی در صندوق عقب وارد مجمع نشود!

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در مورد قول خودش برای درآمدزایی فدراسیون گفت: اگر صدایی از من شنیدید یا جایی خواندید که گفته باشم چقدر پول می‌آوردم، قبول می‌کنم. ما 250 میلیارد از بیرون تأمین اعتبار کردیم. این در حالی بود که بدهی‌های قبلی و بحث فراهم کردن امکانات برای تیم ملی هم وجود داشت.

عزیزی خادم خاطرنشان کرد: حتی به کی‌روش با حقوق 10 هزار یورویی اعتقاد نداشتم، اما وزیر ورزش گفته بود و باید می‌گفتم که مذاکره کرده‌ام. البته من مربی ایرانی می‌خواستم. کسی گفته که من یک ریال پاداش اضافه دادم؟ باید ثابت شود. این حرف‌ها بدون اساس است.

وی درباره پرونده‌ای با عنوان «پرونده ویلموتس 2» که توسط مشاورش در فضای مجازی منتشر شده بود، تصریح کرد: اولین بار است که چنین چیزی را می‌شنوم. بگذارید استوری بگذارند! این استوری‌ها دروغ است.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره آورده‌هایش برای فدراسیون یادآور شد: در یک مورد 186 میلیارد تومان از جاهای مختلف تأمین کردیم. برای پیراهن تیم ملی هم برند «مجید» برای چهار بازی به‌صورت رایگان آمد و در سایر دیدارها هم که من نبودم. فدراسیون در مسیری می‌رفت که یک تغییر بنیادی صورت بگیرد.

عزیزی خادم درباره موضوع خوبان عالم و ارتباط خود با «الف، الف» (امیر اسکندری) که حرف و حدیث‌هایی درباره او وجود دارد، عنوان کرد: من به همه «التماس دعا» و «دعا کنید» می‌گویم. این فرد را می‌شناسم و چیزی جز انسانیت، توصیه به قرآن و کلام خدا، کمک به دیگران و درس شرافت از او ندیدم.

وی درباره حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: همین AFC حق میزبانی را به ناحق از ایران گرفته بود. شما فساد در فوتبال را ببینید؛ ما حتی در لیگ‌های دسته‌های دوم و سوم محروم اعمال کردیم و مماشات نمی‌کردیم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در پایان صحبت‌های خود، مجدداً به برکناری خود از این سمت اشاره کرد و گفت: فوتبال را به ظلم و ناحق از ما گرفتند و امیدوارم دیگر چنین اتفاقاتی در فوتبال نیفتد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 943642

مهمترین اخبار ایران و جهان: