نیوز سیتی!
11 بهمن 1401 - 23:19

۷۵ کیلومتر بزرگراه سال آینده در اردبیل افتتاح می‌شود

اردبیل- معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۷۵ کیلومتر بزرگراه تا هفته دولت سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

علی یوسف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان استان طولی از شمال به جنوب در مسیر توسعه و تحول بزرگراهی قرار گرفته و تلاش ما بر این است تا این مسیر را که بیش از ۴۰۰ کیلومتر است، تکمیل و به بزرگراه کشور متصل کنیم.

وی تصریح کرد: محور نمین به نیر به بزرگراه متصل شده و ما سعی می‌کنیم تا شمال و جنوب استان را نیز در قالب طرح‌های بزرگراهی ارتقا دهیم تا وضعیت استان اردبیل در بهره‌مندی از بزرگراه بهبود پیدا کند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه داشتیم که در مقایسه با شاخص میانگین کشوری که ۴۵ درصد است، وضعیت ما در حد ۱۶ درصد بوده است.

یوسف‌زاده افزود: این شاخص هم اکنون به ۲۷ درصد ارتقا یافته ولی همچنان سعی ما بر این است تا با تکمیل بزرگراه‌ها توسعه محورهای بزرگراهی را به عنوان اولویت اصلی پیگیری کنیم و کل راه‌های شریانی استان از طریق بزرگراه به محورهای اصلی کشور متصل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما در استان اردبیل به ۸۱۲ کیلومتر بزرگراه نیاز داریم که ۹۰ درصد مطالعات راه‌های اصلی برای ارتقا به بزرگراه انجام شده و سعی بر این است تا با تأمین اعتبار مورد نیاز طرح‌ها را با اولویت به سرانجام برسانیم.

یوسف‌زاده اضافه کرد: در پنج سال گذشته با اخذ مجوز ماده ۲۳ و تکمیل مطالعات سعی شد تا تأمین اعتبار ملی برای طرح‌های توسعه بزرگراهی انجام شده و ۱۰۲ کیلومتر افتتاح بزرگراه را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در هفته دولت سال آینده ۷۵ کیلومتر بزرگراه نیز آماده بهره‌برداری خواهد شد تا ما بتوانیم ارتقا شاخص‌های بزرگراهی را در سطح کشور به نظاره بنشینیم.

معاون راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۲۷۸ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل هم اکنون در حال احداث است که مشکل جدی ما تأمین اعتبارات این پروژه‌ها است که با روند عادی و اعتبارات سالانه ۲۰۰ میلیارد تومانی نمی‌توان این پروژه‌ها را به سرانجام رساند که در سال گذشته ما با پیگیری مسئولان استانی موفق شدیم ۷۰۰ میلیارد تومان را در این حوزه جذب کنیم.

یوسف‌زاده ضرورت ارتقای کیفی راه‌های دسترسی مردم را به ویژه در شمال استان اردبیل بیان کرد و گفت: در کنار تکمیل محور پارس‌آباد به سربند و سربند به مشگین‌شهر از مسیر گرمی به بیله‌سوار نیز توسعه بزرگراه در حال انجام است و از محل فاینانس بانک صادرات برای بزرگراه‌های اردبیل سرچم و اردبیل به پارس‌آّباد نیز تأمین اعتبار انجام می‌شود.

وی از پیگیری‌ها برای جذب اعتبارات تهاتر نفتی برای تکمیل بزرگراه شمال به جنوب استان خبر داد و تصریح کرد: ما هیچ مشکلی را در مسیر شرق به غرب استان نداریم چرا که از نمین تا نیر بزرگراه دایر شده و امکان تردد مناسب فراهم است.

یوسف‌زاده افزود: امیدواریم با اتمام بزرگراه شمال به جنوب این مسیر از طریق سرچم به آزادراه زنجان – تبریز متصل شده و امکان ایمن‌سازی ترددها نیز فراهم آید.

وی نهضت شروع شده در این حوزه را بسیار وسیع و گسترده و دارای تأمین اعتبار سنگین اعلام کرد و ادامه داد: هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه ۳۰ میلیارد تومان است و ما اگر منتظر اعتبارات اندک ملی باشیم، نمی‌توانیم به سرعت این پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

یوسف‌زاده از توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های اجرایی در این زمینه به عنوان اساس و پایه توسعه بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت یاد کرد و گفت: حتی ترانزیت کالا، خدمات و صادرات آنها از طریق زیرساخت راه انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در ۲، سه سال اخیر با شدت تمام و از طریق جذب منابع متعدد در حوزه حمل و نقل و لجستیک کارهای خوبی در استان آغاز شده و سعی بر این است تا با رویکردهای واقع‌بینانه این طرح‌ها ادامه پیدا کند.

یوسف‌زاده اضافه کرد: ۹۰ درصد احداث باند دوم جاده‌ها را شاهد هستیم که این خود به سرعت عملیات و کاهش هزینه‌ها نیز منجر شده است.

وی با بیان اینکه مشخصات بزرگراهی باید از نظر هندسی و سرعت متناسب با قواعد تعریف شده باشد، بیان کرد: بخشی از بروز حوادث تلخ و ناگوار ناشی از بی‌احتیاطی رانندگان است و در کنار آن ما ملزم به ارتقای کیفی راه‌های اصلی هستیم تا با همراهی پیمانکاران بومی که مطالباتی به آنها داریم، بتوانیم پروژه‌ها را با کیفیت مناسب به سرانجام برسانیم.

یوسف‌زاده احداث بیش از ۲۰ مجتمع بین راهی را برای رفع خستگی رانندگان و کاهش تلفات جاده‌ای یادآور شد و اظهار کرد: احداث و توسعه مجتمع‌های خدماتی بین راهی می‌تواند شرایط مطلوبی را در انجام سفرها به وجود آورد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در مورد تونل دوم حیران نیز تصریح کرد: ۶۰ متر کف‌برداری در این مسیر انجام شده و امیدواریم این تونل در اوایل سال آینده با اتمام لاینینگ و نصب علائم آماده بهره‌برداری شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1011442

مهمترین اخبار ایران و جهان: