نیوز سیتی!
29 دی 1401 - 10:54

کرمانشاهی‌ها ۱۰۴ روز هوای آلوده تنفس کردند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۱۰۴ روز هوا در سه شرایط هشدار، اضطرار و بحران؛ غیراستاندارد بوده است.

احد جلیلیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه  در خصوص هوای حال حاضر استان به لحاظ سلامت، اظهار کرد: هفته هوای پاک با شعار ملی «تحقق هوای پاک؛ حقوق عامه و اراده ملی» نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: براساس همین نامگذاری برای داشتن محیط زیست مطلوب نیازمند یک عزم ملی برای رعایت حقوق عامه هستیم تا مشارکت آحاد مردم در بحث حفظ محیط زیست را داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگان دانست و گفت: همه مردم در قبال محیط زیست مسؤول هستند و باید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط به وظیفه خود عمل کنند. رفاه و آسایشی که بشر در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی جست‌وجو می‌کند فقط در محیط زیست سالم قابل دستیابی است.

وی با اشاره مهمترین موارد تشدید کننده آلودگی هوای استان به خصوص کلانشهر کرمانشاه، تصریح کرد: نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد آلایندگی سطح کرمانشاه ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری و ناوگان حمل و نقل فرسود است.

جلیلیان پدیده ریزگردها را در قالب دیگر عوامل دخیل آلاینده سطح استان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در سطح استان کرمانشاه کانون پدیده ریزگردها نداریم، ولی به لحاظ همجواری با کشور عراق، سوریه و عربستان درگیر پدیده ریزگردها هستیم.

وی یادآور شد: از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۱۰۴ روز هوا در سه شرایط هشدار، اضطرار و بحران؛ غیراستاندارد بوده و در شهر کرمانشاه هم ۳۳ روز خارج از حداستاندارد بوده است.

وجود صنایع بزرگ در حاشیه شهر، استفاده از سوخت نامناسب مازوت در فصل زمستان، ساخت و سازهای داخل شهر، نداشتن سرانه فضای سبز کافی متناسب با تراکم جمعیت، عدم مدیریت متناسب با پسماندهای شهری، تولید گاز گلخانه‌ای، عدم مدیریت صحیح نخاله‌های ساختمانی و عمرانی و گره‌های ترافیکی به گفته جلیلیان در تشدید آلایندگی استان تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در دنیای امروزه یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار بحث پایداری محیط زیست است، براساس قانون یک سری از کارخانجات با توجه به ضوابط استقرار صنایع در همان ابتدا از سازمان محیط زیست مجوز اخذ می‌کنند و سازمان تکالیفی برای آن‌ها مشخص می‌کنند تا برای جلوگیری از هرگونه آلودگی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارخانجات در پایش‌ها توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شوند و در صورت عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی ضمن تذکر و صدور اخطاریه، منطبق با قوانین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند البته به دنبال تعطیلی واحدهای صنعتی نیستیم هدف توسعه پایدار در راستای حفظ محیط زیست، بازده اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، از ابتدای سال تاکنون با صدور اخطاریه‌هایی در این رابطه، ۶ مورد کارخانجات تعطیل شده است. 

وی در خصوص سیستم پایش آنلاین در واحدهای صنعتی استان، افزود: براساس ضوابط و قوانین در سطح استان سیستم پایش‌های لحظه‌ای یا آنلاین شامل واحدهای صنعتی بزرگ می‌شود که در حال حاضر هشت واحد صنعتی در سطح استان به صورت پایش لحظه‌ای در اداره کل رصد می‌شوند و هرگونه آلایندگی زیست محیطی داشته باشند بلافاصله تذکر داده می‌شود.

جلیلیان به وجود ۹ ایستگاه سنجش آلودگی در سطح استان اشاره و بیان کرد: در سفر رییس جمهور اعتباری برای نصب چهار ایستگاه سنجش آلودگی دیگر در شهرستان‌های گیلان‌غرب، روانسر، صحنه و سنقر اختصاص یافت. جانمایی و مکان‌یابی انجام شده است.

وی گفت: اطلاعات سنجش این ۹ ایستگاه به کمیته اضطرار آلودگی هوا استانداری داده می‌شود تا در خصوص مسائل روزانه استان تعطیلی مدارس و ادارات استان و... تصمیم‌گیری می‌شود.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 985742

مهمترین اخبار ایران و جهان: