تهران - ایرنا - معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی و سیاست های آبی اتخاذ شده کشورهای همسایه مشکلات ما در منابع آبی چند برابر شده است.
به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، مجتبی ذوالجودی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: خشکسالی های پیاپی و کمبود بارش ها در چند سال اخیر در تمام بخش های کشور به ویژه محیطزیست مشکلاتی ایجاد کرد که این مشکلات در محیط های حساسی مانند محیط های آبی خودش را بیشتر نشان می دهد. وی اظهارداشت: بر این اساس وضعیت تالاب ها در شرایط بسیار حساس و شکنندهای قرار دارد همچنین سواحل و دریاها هم از لحاظ آلودگی در خطر هستند از این رو بیش از پیش نیازمند همکاری کشورهای حاشیه پهنه های آبی هستیم. وی ادامه داد: متاسفانه خشکسالی و سیاست های اتخاذ شده کشورهای حاشیه آبی کشور مشکلات کمبود آبی ما را چند برابر کرد، بر این اساس سیاست ترکیه در شمال غرب، افغانستان در جنوب شرق و شمال کشور نگرانی ها را چند برابر کرده است. خارج شدن رکود کنوانسیون تهران معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در شمال کشور کنوانسیون تهران که مربوط به حفاظت از دریای خزر است ۵ کشور حاشیه خزر را شامل میشود، به دلیل برخی مشکلات این کنوانسیون حدود ٧ سال مسکوت ماند که با همکاری وزارت خارجه از حالت رکود خارج شد و با تقویت بحث دیپلماسی کشور در حال فعالیت کردن هر چه بیشتر این کنوانسیون هستیم. وی ادامه داد: در سال ١٣٨۵ موافقتنامه حقوقی به امضای ۵ کشور حاشیه دریای خزر و به تصویب مجالس کشورها رسید و بر اساس آن ۵ پروتکل نیز تصویب شد اما متاسفانه در این مدت برخی کشورها تغییر رویه دادند و اقدامی انجام نشد اما دولت سیزدهم با تلاش وزارت خارجه و سازمان محیطزیست و با ابتکار عمل دوباره فعالیت از سر گرفته شد و قرار شد ششمین جلسه این کنوانسیون بعد ٧ سال تاخیر ٢٧ و ٢٨ مهر ماه در حد وزرای محیطزیست در جمهوری آذربایجان برگزار شود که رییس سازمان محیطزیست در آن شرکت خواهد کرد. نوسازی خطوط انتقال نفت وی درباره آلودگی های دریایی گفت: آلودگی نفتی سواحل خلیج فارس را تهدید می کند که بیشتر از خطوط نفتی، کشتیرانی، فاضلاب و آب توازن تهدید می شود که در مدت یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است. وی افزود: ایران نیز همراه با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در آلودگی این پهنه آبی سهم دارد که یکی از مهمترین علت آلودگی خلیجفارس در کشور خط لوله انتقال نفت به جزیره خارک است، در واقع مهمترین سکوی نفتی ما با نام ابوذر بسیار فرسوده بود که با همکاری وزارت نفت این خط فرسوده ٢۴ اینچی به خط انتقال ٢۶ اینچی نو تبدیل شد و درصد قابل توجهی از میزان آلودگی کاهش یافت و تقریبا به حد صفر رسید.
خارج شدن رکود کنوانسیون تهراننوسازی خطوط انتقال نفتذوالجودی گفت: برای کاهش آلودگی خلیجفارس چند سناریو تعریف کردیم از جمله اینکه اگر تحریم ها ادامه یابد در نظر داریم که برای برون رفت از آن توانستیم تفاهم نامهای با راپمی و میمک داشته باشیم تا به ما کمک کنند و ما هم این پیشنهاد را به وزارت نفت دادیم. دنبال حل مسائل زیستمحیطی جزایر مصنوعی هستیم وی گفت: چند سالی است که شاهد توسعه جزایر مصنوعی در آبهای جنوبی کشور هستیم که مشکلات محیط زیستی زیادی برای پهنه های آبی به همراه خواهد داشت که برای حل آن از طریق دیپلماسی محیطزیست دنبال به حداقل رساندن اثرات آن خواهیم بود. آب توازن کشتی ها کنترل می شود وی اظهارداشت: آب توازن کشتی ها یکی از منابع آلوده کننده خلیج فارس است که برای جلوگیری از آن با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی نسبت به پایش و برنامه ریزی کردیم تا آلودگی آب توازن به حداقل برسد. وی ادامه داد: البته همین انتظار را هم از کشورهای همسایه داریم و مطالبه خود را از مجامع بین المللی دنبال می کنیم. ادامه دارد
دنبال حل مسائل زیستمحیطی جزایر مصنوعی هستیمآب توازن کشتی ها کنترل می شود
شناسه خبر: 636486