نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 19:54

مصرف سالانه آب شرب در ایلام حدود ۸۷ میلیون مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام با اشاره به اینکه روزانه ۱۲۰۰ لیتربرثانیه آب وارد ایلام می‌شود، گفت: مصرف سالانه آب شرب در ایلام حدود ۸۷ میلیون مترمکعب است.

صادق علیمرادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام، شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: ظرفیت سد ایلام در تراز نرمال  ۶۱ میلیون متر مکعب و در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: با توجه به اینکه در ابتدای سال آبی قرار داریم و فعلا بارش موثری در سطح استان نازل نشده، حجم فعلی در سد ایلام۴۷ است که معادل ۷۸ درصد پرشدگی هست، ذخیره مناسب و مطلوبی است.

علیمرادی با اشاره به اینکه بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب استان روزانه ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شهر ایلام می شود، عنوان کرد: مصرف سالانه آب شرب در استان حدود ۸۷ میلیون متر مکعب است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین ظرفیت نرمال سد دویرج دهلران ۲۰۵ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در ادامه گفت: سد کنگیر ایوان نیز ظرفیت ۱۹ میلیون مترمکعب را دارد که به علت مصرف بخشی عمده از آن در کشت ذرت و چغندر تابستان، بخشی از آن مصرف شده است.

علیمرادی اضافه کرد: سد گلال که منبع تامین آب شرکت پتروشیمی ایلام است، دارای ظرفیت ۱۹ میلیون مترمعکب است که هم اکنون  ۷/۵ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده است و خوشبختانه مشکلی در تامین آب پتروشیمی وجود ندارد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام بیان کرد: خط انتقالی که آب را از سد ایلام و همچنین چشمه گل گل به ایلام انتقال می دهد دارای ظرفیت ثابت است و مقدار آبی که در زمستان وارد ایلام می شود همان مقداری است که در تابستان وارد می شود که باتوجه به اینکه مصرف آب در تابستان بیشتر و مقدار آب ثابت است در این مواقع با کاهش آب در تابستان مواجه خواهیم شد که در آینده با احداث خط انتقال جدید و افزایش آب ورودی به شهر ایلام، مشکل کمبود آب شرب شهر ایلام در تابستان مرتفع خواهد شد. 

وی در ادامه بیان کرد: سرانه استاندارد آب ( مصرف هر نفر در شبانه روز ) حدود ۲۰۰ لیتر است اما در استان ایلام به علت تلفات آب در شبکه توزیع آب و مصرف زیاد شهروندان در استان مصرف آن تا ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیون متر مکعب می باشد.

خوشبختانه با تلاش استاندار استان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، برنامه هایی جهت اصلاح شبکه توزیع آب شهر ایلام تدوین شده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سد مخزنی دویرج، سد مخزنی کنگیر، سد مخزنی ایلام، سد مخزنی گلال و سد مخزنی سیمره، از سدهای مهم و در دست بهره برداری استان ایلام هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558186

مهمترین اخبار ایران و جهان: