نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 16:35

مسکو: هیچ مبنایی برای گفتگو با آمریکا وجود ندارد

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه پرتاب ماهواره توسط کره شمالی به معنای نظامی‌سازی فضا نیست، بر لزوم ایجاد تغییرات محسوس در سیاست‌ها و رویکرد آمریکا تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که هیچ تماسی با آمریکا درباره مسئله کنترل تسلیحات اتمی تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی نشده است.

ریابکوف طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار نمایندگان روسیه و آمریکا تا قبل از پایان سال میلادی ۲۰۲۳ برای گفتگو درباره نگرانی‌ها حول تسلیحات اتمی، توضیح داد: «چنین چیزی را تایید نمی‌کنم. هیچ برنامه‌ای در سطح کارشناسان یا سطوح دیگر برنامه‌ریزی نشده است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی اما خبر داد که روسیه برنامه‌ای برای نشستی در چارچوب پنج قدرت اتمی جهانی در سال آینده میلادی پیشنهاد داده است.

این دیپلمات روس با تاکید بر لزوم تغییر محسوس در سیاست آمریکا، گفت که در حال حاضر هیچ مبنایی برای گفتگو بین مسکو با واشنگتن درباره ثبات راهبردی جهان وجود ندارد.

طبق این گزارش، ریابکوف اظهار داشت: «به نظر من مبنایی برای از سر گیری گفتگوها بر سر مسائلی که آمریکایی‌ها ژست آن را می‌گیرند، وجود ندارد زیرا تمام این مسائل در دل مفهوم بزرگتی که همان روابط ما باشد، جای دارد».

وی ادامه داد: «روابط [روسیه و آمریکا] در وضعیت نارضایتی، اسفناک و دشوار قرار دارد. برای اینکه روابط از سمت آمریکا بهبود یابد، تغییرات محسوس به سمت بهترشدن و شواهد قابل مشاهده از عدم تداوم سیاست شکست‌خورده کنونی نیاز است».

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «اما فعلا چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین در این شرایط چگونه می‌توان در مورد ثبات راهبردی، آینده کنترل تسلیحات و گفتگو درباره سرنوشت معاهده استارت بحث کرد».

به نوشته اسپوتنیک، ریابکوف در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که پرتاب یک ماهواره نظامی شناسایی توسط کره شمالی به مدار زمین، به معنای نظامی‌سازی فضا نیست.

وی در ادامه توضیح داد: «ما تمام کشورها و تمام اعضای جامعه جهانی را به اجرای تعهدات سیاسی مبنی بر عدم ارسال سلاح به فضا دعوت می‌کنیم».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1587586

مهمترین اخبار ایران و جهان: