نیوز سیتی!
07 آذر 1402 - 22:57

سمنان؛ پیشگام در گسترش روابط ایران و عربستان+ عکس

سمنان این روزها نقش مؤثری را در تقویت و گسترش روابط بین‌المللی با سایر کشورها ازجمله عربستان ایفا می‌کند و سفر سفیر عربستان در تهران به این استان پرظرفیت، استارت توسعه مناسبات دوجانبه را خواهد زد.

خبرگزاری فارس- معصومه رشیدی: تقویت ارتباطات بین‌المللی و تعامل گسترده با دنیا یکی از سیاست‌های جدی دولت سیزدهم و از شعارهای انتخاباتی آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان بوده است.

در همین راستا، دستگاه دیپلماسی کشورمان از همان روزهای ابتدایی آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم به‌خوبی فعال شد و توانست تعامل جمهوری اسلامی ایران را با کشورهای مختلف جهان تحکیم بخشد و با شماری زیادی از کشورها نیز این روابط دوجانبه گسترش یافت.

دولت سیزدهم در عین حال، مشکلاتی را که در ارتباطات بین‌المللی با شماری از کشورها ازجمله عربستان در گذشته ایجاد شده بود، با تلاش‌های بی‌وقفه رفع کرد.

پس از سال‌ها سردی در روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان، به‌عنوان کشورهای مسلمان و دوست، دولت سیزدهم با تلاش‌های وزارت امور خارجه توانست ارتباطات مؤثری را از سر گیرد و این امر نویدبخش رشد و توسعه در سایر ابعاد نیز خواهد بود.

شهرداری سمنان؛ پیشگام در گسترش روابط بین‌المللی

با بازگشایی سفارت عربستان در تهران، پس از سال‌ها ارتباطات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... ایران و عربستان وارد مرحله تازه‌ای شده است که تقویت تعاملات فی‌مابین را نوید می‌دهد.

اما در این بین، شهرداری سمنان اقدام تازه‌ای را رقم زد که در نوع خود، جالب توجه و قابل‌تأمل است.

تلاش‌های شهرداری سمنان در گسترش روابط بین‌المللی این روزها تنها به برنامه‌های جاده ابریشم محدود نمی‌شود و دعوت شهردار سمنان از سفیر عربستان در تهران، برای سفر به سمنان یکی از این برنامه‌های توسعه‌ای در مرکز استان محسوب می‌شود.

«عبدالله بن سعود العنزی»، سفیر عربستان در کشورمان با دعوت شهردار سمنان به این شهر سفر کرد و در بدو ورود به سمنان، مورد استقبال رسمی حسین موسوی، شهردار و رئیس مرکز بین‌المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری قرار گرفت.

برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی؛ اولویت سفر

حضور در شماری از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اولویت سفر سفیر عربستان در تهران به سمنان بود.

پس از آیین استقبال رسمی از سفیر عربستان، شهردار سمنان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر در نشستی با سعود العنزی، با معرفی شهر سمنان و روند عضویت آن در اتحادیه بین‌المللی راه ابریشم به‌عنوان پایتخت جاده ابریشم ایران، به تشریح ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و ... سمنان پرداختند.

شهردار سمنان در این نشست، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر سمنان را به سفیر عربستان در تهران معرفی کرد و طرفین در این خصوص به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در ادامه، سفیر عربستان و هیأت همراهش با همراهی شهردار سمنان و رئیس مرکز بین‌المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری به بازدید از بناهای تاریخی و اماکن گردشگری شهر سمنان پرداختند.

میدان ارگ و غرفه صنایع‌دستی مستقر در آن، آستان مقدس امامزاده یحیی بن موسی الکاظم (ع)، مسجد امام، مسجد جامع، موزه حضرت و موزه آب از بناهای بازدید شده در این سفر بود.

خواهرخواندگی بین سمنان و یکی از شهرهای عربستان

در حاشیه سفر سفیر عربستان به سمنان، 2 اتفاق مهم دیگر نیز افتاد. در برنامه نخست، سعود العنزی در آیین اهدای لوح پایتختی کتاب ایران به شهر سمنان شرکت کرد.

سفیر عربستان با همراهی شهردار سمنان در آیین اهدای رسمی لوح پایتختی کتاب ایران در سالن تئاتر شهر فرهنگسرای کومش حضور پیدا کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، استاندار سمنان، فرماندار سمنان، شهردار سمنان و رئیس مرکز بین‌المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان، اعضای شورای اسلامی شهر، فعالان عرصه کتاب و اقشار مختلف مردم و همچنین تیمی از سفارت عربستان از حاضران در این آیین بودند.

اقدام مهم دیگر در این سفر، رایزنی پیرامون انعقاد پیمان خواهرخواندگی بین شهر سمنان و یکی از شهرهای کشور عربستان بود که در نشست‌های شهردار سمنان با سعود العنزی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

موسوی، شهردار سمنان و رئیس مرکز بین‌المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان می‌گوید: سفیر عربستان با انعکاس دقیق ظرفیت شهرهای ایران ازجمله سمنان به مؤثران کشورش، نقش سازنده‌ای در توسعه مناسبات 2 کشور ایفا خواهد کرد.

پایان پیام/74001/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1587886

مهمترین اخبار ایران و جهان: