نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 19:43

نسل‌کشی فلسطینیان با شهادت بیش از ۴۶۰۰ کودک

حملات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. بیش از یک ماه از نبرد خونین در غزه گذشته است. تعداد قربانیان غیر نظامی این جنگ خونبار هر روز بیشتر می‌شود. چهره‌های قربانیان بی‌دفاع این جنگ غم انگیز به‌ویژه کودکان بی‌گناه دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت: بیش از یک‌ماه از جنگ گذشته و حملات رژیم صهیونیستی به یکی از بزرگترین فاجعه‌های انسانی در نیم قرن اخیر تبدیل شده است. نبردی که اگر با هر دیدگاهی به آن نگاه کنی، طرفدار هر طرف که باشی، در غرب یا شرق دنیا نشسته باشی، اگر اندک وجدانی داشته باشی، از خود می‌پرسی کودکان معصوم به چه گناهی کشته می‌شوند.

از شروع این جنگ در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) که رژیم صهیونیستی در پاسخ به حملات طوفان الاقصی حماس به باریکه غزه حمله کرد تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در این سرزمین کوچک اما پر جمعیت کشته شده‌اند. از این تعداد بیش از ۴ هزار و ۶۳۰ نفر کودک هستند و ۳ هزار و ۱۳۰ زن. ۴ هزار و ۸۶۳ کودک نیز مجروح شده‌اند. افرادی که بی‌دفاع و مظلومانه جان خود را در پی حملات نظامیان رژیم صهیونیستی از دست دادند. بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم فلسطین در این حملات مجروح شده‌اند. مجروحانی که برخی با شکستگی و عفونت درگیرند و به کمترین امکانات درمانی دسترسی ندارند.

آخرین اخبارنشان می دهد از ۳۶ بیمارستان غزه، ۲۱ بیمارستان از کار افتاده‌اند؛ در شمال غزه فقط دو بیمارستان اندونزی و شفا فعالیت می‌کنند و همین بیمارستان‌ها نیز با بحران کمبود برقی و دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند. عمل‌های جراحی بدون داروی بیهوشی و گاهی زیر نور موبایل انجام می‌شود. نبود سوخت باعث شده برق هم نباشد و در عمل امکان مداوای مصدومان از بین برود. هزاران نفر از مجروحان در بدترین شرایط آسیب بدنی با درد و مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم غزه که حدود ۸۰ درصد مردم این منطقه هستند، اکنون آواره شده‌اند. ۵۲ هزار زن باردار در وضعیت وخیمی به سر می‌برند. امکان زایمان بهداشتی ندارند. اگر نوزادان این زنان نیاز به مراقبت درمانی داشته باشند، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست. ۱۳۰ نوزاد نارس به دلیل نبود سوخت در بیمارستان‌ها با خطر مرگ روبرو هستند. بیمارستان‌های غزه امکان نگهداری آنها را ندارند. ۳۰ هزار نوزاد متولد شده و مادران شیرده آنها نیز به آب سالم دسترسی ندارند. بیش از ۲۷۰۰ نفر زیر آوار ساختمان‌های ویرانه در حملات رژیم صهیونیستی مانده‌اند از این تعداد حدود ۱۳۵۰ نفر کودک هستند.

بیشترین تلفات جانی مردم غزه در حملات کور هوایی رژیم صهیونیستی کشته شدند و حالا با حمله زمینی ارتش این رژیم شمال غزه تقریبا به محاصره کامل درآمده است. محاصره کامل این منطقه و همزمان نبود برق و دارو باعث شده، فعالیت بیمارستان‌های شمال غزه عملا متوقف شود. بیشتر بیمارستان‌ها نیز تقریبا از کار افتاده اند و در عمل امکان درمان بیماران و مجروحان را ندارند.

مرگ نوزادان در بیمارستان

یک جراح پلاستیک در بیمارستان الشفا گفته، بمباران ساختمانی که انکوباتورهای نوزادان را در خود جای داده بود، مسئولان بیمارستان را مجبور کرد نوزادان نارس را روی تخت‌های معمولی بخوابانند. مشکل برق داریم به همین علت تهویه اتاق‌های بیمارستان مشکل دارد. هر روز تعداد بیشتری از نوزادان می‌میرند و انتظار داریم هر روز تعداد بیشتری از آنان را از دست بدهیم. «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت در غزه گفت: ۴۵ نوزاد در انکوباتورهای بیمارستان الشفا بستری هستند؛ تاکنون سه نفر از آنها جان خود را از دست داده و هر روز باید منتظر مرگ تعداد بیشتری از این نوزادان باشیم.

رئیس بیمارستان الشفا غزه گفته، نگرانیم اشغالگران، بیمارستان را بمباران و آن را بر سر ما آوار کنند. همه جهان را در قبال بیماران و مجروحان بیمارستان الشفا مسئول می‌دانیم. در حالی که ما در بحرانی واقعی به سر می‌بریم، جامعه جهانی یک بطری آب یا یک لیتر سوخت به ما نداده است؛ کادر پزشکی ناامید شده‌اند، زیرا نمی‌توانند هیچ درمانی را برای زخمی‌ها انجام دهیم. هر روز بیماران سرطانی یا کودکانی قحطی‌زده را از دست می‌دهیم. بدن مجروحان تکه‌تکه شده و زخم‌های آنان عمیق است. تقریبا همه سوخت نوار غزه مصرف شده و من در این باره به جهان هشدار می‌دهم. سوخت به زودی تمام می‌شود و ۱۰ دقیقه پس از قطع کامل برق، همه بیمارانی که تحت تنفس مصنوعی هستند جان خود را از دست خواهند داد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد بیمارستان‌های غزه به محلی برای مرگ و ویرانی تبدیل شده‌اند و جهان نمی‌تواند در چنین شرایطی سکوت کند. بیمارستان شفا در غزه علاوه بر قطعی اینترنت در سه روز گذشته، اکنون آب و برق نیز ندارد. این مسأله به شدت توان ما برای ارائه کمک‌های بهداشتی اساسی و کلیدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ادامه جنگ و تبادل آتش در منطقه غزه به شکل قابل توجهی تعداد کشته‌ها را افزایش می‌دهد. بیمارستان‌ شفا و اطراف آن و دیگر بیمارستان‌های نوار غزه هدف مستقیم و مداوم حملات و بمباران ارتش رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند.

آدهانوم اضافه کرد: (رژیم صهیونیستی) مدعی است برخی از اعضای حماس در این بیمارستان‌ها پناه گرفته‌اند، این در حالی است که این گروه در نوبت‌های مختلف این ادعا را رد و آن را بهانه تل‌آویو برای حمله به مراکز بهداشتی و غیر نظامی می‌داند.
«می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین گفت، اسرائیل در بیمارستان‌های نوار غزه به ویژه در مجتمع بهداشتی شفا که محاصره شده، دست به جنایت می‌زند. ارتش اسرائیل بیماران و مجروحان را به خیابان‌ها و برای مرگ حتمی فراری می‌دهد، این اقدام را نمی‌توان تخلیه نامید، بلکه بیرون راندن به همراه تهدید به زور سلاح است.

جهان نظاره‌‌گر کشتار کودکان بی‌گناه

در این شرایط فاجعه بار انسانی، جهان نظاره گر کشتار انسان‌های بی‌گناهی است که بی پناه مانده‌اند. رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را به سمت جنوب غزه هدایت می‌کند و می‌گوید آنجا امن است اما جنوب غزه نیز امنیت ندارد و حملات گاه و بیگاه در جنوب غزه نیز قربانی می‌گیرد و البته معلوم نیست با ادامه جنگ ارتش رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تونل‌های حماس در جنوب غزه نیز گسترش یافته است با این منطقه چه خواهد کرد و بحران انسانی مردم فلسطین با صدها هزار آواره در جنوب غزه چه خواهد کرد.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد جمعیت دو میلیون نفری غزه آواره شده‌اند. حدود ۱.۷ میلیون نفر از مردان، زنان و کودکان بی پناه فلسطینی در این باریکه آواره شده‌اند. صدها هزار نفر از آنان در کمپ‌های سازمان ملل در جنوب غزه مستقر شده‌اند اما وضعیت آنها اسفبار است.

سازمان‌های بین‌المللی فقط بیانیه می‌دهند

سازمان‌های بین‌المللی و حتی بسیاری از کشورهای مدافع حقوق بشر تنها نظاره‌گر این فاجعه انسانی هستند و فقط به صدور بیانیه و تشویق زبانی رژیم صهیونیستی به آتش بس بسنده کرده‌اند. مردم جنگ زده فلسطین در بدترین شرایط انسانی هستند، هر روز بر تعداد قربانیان اضافه می‌شود. آنان که جان به در برده‌اند نیز با گرسنگی، تشنگی، بیماری و سوگواری وضعیت فاجعه باری دارند. وضعیتی که قطعا یک جنایت بزرگ بشری است.

رژیم صهیونیستی برای توجیه این همه کشته و آوارگی می‌گوید: حماس در مناطق غیر نظامی و در میان مردم پنهان شده است اما این حرف به هیج وجه جنابت‌های جنگی، حملات کور به مناطق مسکونی و این کشتار بزرگ انسان‌های بی گناه را توجیه نمی‌کند. جنگ هم قواعدی دارد و حتما باید با رعایت اصول انسانی و حفاظت از غیر نطامیان باشد تا کودکان، زنان، سالخوردگان و مردم بی دفاع آسیب نبینند.

سازمان ملل و آژانس‌های زیر مجموعه آن مثل سازمان بهداشت جهانی و یونیسف تلاش‌هایی برای کمک به مردم غزه انجام داده‌اند و در این راه تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی ۱۰ نوامبر ( ۲۰ آبان) حدود یک ماه پس از جنگ حماس و رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود ۱۲ کودک مبتلا به سرطان یا سایر اختلالات خونی به همراه همراهان خود از نوار غزه در اراضی اشغالی فلسطین به مصر و اردن منتقل شدند تا شاید امکان نجات آنها فراهم شود. این سازمان اعلام کرد: از تخلیه کودکانی که برای سرطان نیاز به درمان دارند استقبال می‌کنیم.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: تخلیه پزشکی مداوم، منظم، بدون مانع و ایمن بیماران بدحال و بیمار به داخل و از طریق گذرگاه مرزی رفح در مصر ضروری است. دکتر «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: اقدامات بشردوستانه برای افزایش دسترسی مردم غزه که تحت تاثیر جنگ غزه قرار گرفته‌اند به مراقبت‌های نجات دهنده چه در داخل غزه و چه بیرون آن ضروری است و دعا می‌کنم همه طرف‌های درگیر این انگیزه را داشته باشند که سلامت و صلح را در اولویت قرار دهند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: درگیری کنونی مانع خروج بیماران از نوار غزه شده است. ورود تجهیزات ضروری پزشکی از جمله شیمی درمانی به شدت محدود شده است. دو بیمارستان تخصصی که به بیماران سرطانی از جمله کودکان خدمات مراقبتی ارائه می‌کنند، تحت فشار قرار گرفته‌ و در معرض حملات قرار دارند؛ بنابراین انتقال بیماران به خارج از غزه برای درمان بسیار ضروری است.

اما آسیب‌دیدگان جنگ غزه و بیماران و مجروحان آن و نیاز به مراقبت از آنان به کودکان مبتلا به سرطان محدود نمی‌شود. هزاران کودک بیمار و گرسنه نیازمند حمایت هستند. یونیسف نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد: در همه جنگ‌ها این کودکان هستند که اول از همه رنج می‌برند و بیشترین آسیب را می‌بینند. تشدید خصومت‌ها در نوار غزه تأثیر فاجعه باری بر کودکان و خانواده‌ها دارد. کودکان با سرعت نگران کننده‌ای در حال مرگ هستند.

یونیسف نوشت: طبق گزارش‌ها هزاران نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند. تخمین زده می‌شود «۱.۵ میلیون نفر» در نوار غزه آواره شده‌اند که بیش از نیمی از آنها کودک هستند. آنها در حال تمام شدن آب، غذا، سوخت و دارو هستند. خانه‌های آنها ویران و خانواده‌هایشان از هم پاشیده شده است. حتی جنگ‌ها هم قوانینی دارند. هیچ کودکی نباید از خدمات ضروری محروم شود. هیچ کودکی نباید گروگان گرفته و به هیچ وجه نباید از کودکان در درگیری‌های مسلحانه استفاده شود.

صندوق کودکان ملل متحد تاکید کرد: بیمارستان‌ها و مدارس باید در برابر بمباران محافظت شوند. طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی نباید از آنها برای مقاصد نظامی استفاده شود هزینه این خشونت‌ها برای کودکان و جوامع آنها به نسل‌های آینده منتقل می‌شود. قتل و مجروح کردن کودکان باید متوقف شود. گذرگاه‌های دسترسی به غزه باید باز شود و آب، غذا، تجهیزات پزشکی و سوخت مورد نیاز مردم غزه باید تامین شود. مردم غزه باید به خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند. کودکان و خانواده‌های آسیب دیده باید اجازه خروج داشته باشند و همه باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576842

مهمترین اخبار ایران و جهان: